Problem med framväxel.

Halloj!

Har nyligen skaffat en Scott scale 80 och har cyklat cirka 10mil på den. Och idag när jag var ute på en kvälls tur så fick jag problem med framväxeln. Det går inte att växla upp längre och när man har växel på lättaste så känns vajern helt slapp. Sen när jag försöker växla upp så går inte kedjestyraren iväg helt så att mellan växeln hoppa i. Sen efter det så är växelväljaren på styret helt stum. Någon som kan hjälpa mig? Är helt ny på cyklar.
 
Låter som att din växelwire har glidit. Släpp ner växelväljaren på minsta drevet. På växelväljaren sitter ett wirelås. Lossa detta. Sätt växelväljaren på lägsta växel. På växelväljaren finns en justering till wiren. Skruva in helt och sedan ut ett halvt varv. Spänn wiren, se till att alla hylsor ligger rätt i ändarna på wirehöljet. Spänn wiren och dra åt låset. Provväxla. Dra försiktigt upp på högsta växeln. Om wiren är för spänd kan du justera på justerskruven.

Så gick det till för mig på 90-talet. Hoppas jag inte har missat någon evolution sedan dess...
 
På lättaste växeln ska wiren vara slapp eftersom dett läget inte styrs av wiren utan av en stoppskruv som sitter på växeln. Övriga växlars läge stryrs av hur spänd/slapp wiren är, så det är bara att vrida justerskruven på wiren.
Det finns 2 stoppskruvar på framväxeln, en som styr innersta läget och en som styr det yttersta. Dessa skruvar behöver du nog inte röra, troligen är det wiren som töjt sig.

Kolla in detta: http://happymtb.org/2013/11/14/happymtbs-mekskola-5-justera-framvaxel/
 
Grundtipsen

1. Växelwiren har töjt sig

2. Wirelåsskruven och muttern på hävstången på framväxeln ovanför vevhuset var för slapp och wiren har glidigt.

1& 2 åtgärdas genom att spänna wiren dvs tighta den lite halvslapp med kedjan på minsta drevet fram.

3. Wirehöljet från växelväljaren på styret har hoppat ur stoppet på nedre ramröret.

Peta tillbaka i så fall.

4. Hela framväxeln har glidigt vridits på sadelröret. Justera och dra åt skruven. Se t ex förklarande bilder på Park Tools meckarsida
http://www.parktool.com/blog/repair-help/front-derailleur-adjustments

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.