Problem LX framväxel

Hej,
Har ett litet bekymmer med min hoj vad det gäller framväxeln (Shimano LX).
Jag vill ha frigång mellan kedja och växelförare när minsta drevet fram och största bak nyttjas, dvs "Ettans växel". Jag kan inte justera växelföraren mer än att den tar i ramen och kommer således inte längre in med resultatet att kedjan går i växelföraren och för en massa oljud. Kopplat till detta så är det besvärligt med att växla ned till innersta kransen. Har testa med att släppa på vajern men det ger inget bra resultat. Själklart har jag skruvat på ställskruven för innerläget.

Någon i forumet som kan ha någon idé om vad som måste göras ? Hörde med en verkstad att en del cyklar ibland utrustats med för kort vevaxel och skulle därmed innebära att vevpartiet kom för nära ramen.

Hör av er ni som vet :)

Mvh/Jan
 
Distans räcker.

Shimanos framväxlar är ökanda för det här problemet:
att inte gå tillräckligt långt in.

Om det bara är en, eller så, mm som saknas så är det enklast att fixa det genom att sätta en distans mellan höger vevlagerskål och ramen.
Du behöver alltså inte köpa ett nytt vevlager.

Om det som jag föreslår verkar krångligt/obegripligt så bör du lämna in din cykel till en kunnig och ERFAREN cykelmek som har varit med ett tag, problemet var tydligen vanligare i mitten på 90-talet.

Cykla på!
 
Två bra förslag tycker jag. Jag börjar med att vinkla in kedjeföraren och verkar inte det funka så monterar jag en distans. Det är fråga om 1-1.5 mm. En tanke jag också hade var att bearbeta bort lite plast på den del som går in mot ramen. Då skulle i princip kedjeföraren kunna komma närmare ramen motsvarande avstånd. Har dock inte kolla mekaniken under, kanske det är något annat som tar stopp då.

Intressant att detta var känt som ett problem med Shimanos växlar. En kompis har en liknande hoj och han har identiska problem. Tråkigt med nya cyklar att de inte är bättre intrimmade än så :-(

Mvh/Jan
 
Om alla andra växlar fungerar som de ska skulle jag strunta i det. Ettans växel tror jag aldrig jag använt någonsin. Är det så brant att man behöver den är det nog läge att stiga av cykeln och gå upp, det går säkert fortare :)
[Ändrat av didg 2003-08-21 kl 09:46]
 
Lösningen

Håller med att man lika gärna kan gå om "ettans" växel bråkar. Dock vill jag att prylarna skall funka så det blev bara till att lösa problemet. Lösningen var gratis och hyggligt enkel. Det visade sig att fabriksinställningen av framväxeln var felaktig. Efter att ha vridit växlen en aning (runt ramen) och dessutom justerad den i höjdled så fungerar det perfekt.
Titta på mektipsen på: http://w1.322.telia.com/~u32204833/
eller
http://biketrail.318.nu/mek/vaxeljust.asp
eller
http://peking.pointclark.net/mtb/vaxeljust.pdf
välja själva vad som kan vara passande just för er.

Mvh/Jan
 
Generellt monteringsproblem

i sammansättningsindustrin tar man vad som är tillgängligt, skruvarihop det och säljer... Alla gånger finns inte vevaxlar för tre drev, långarmade bakväxlar mm.
En bekant till mig köpte en racertandem där alla påskruvade detaljer var av fel utförande, växlar, vevaxel och bromsar! Givetvis efter mycket stort krångel, då återförsäljaren sålde omonterat i kartong, fick han rätt grejor såsmåningom efter mycken tidsspillan. Men fabriken hade sett till att få ut en produkt, inte rätt produkt. Kunden och detaljisten fick ta smällen! Så se upp vad ni köper innan ni betalar för det.

Go tur

Johan K
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.