STORT vevlager-problem...

Ska lacka om en gammal GT-hoj och har därför strippat ner den totalt... Förutom vevlagret!

Trött och småvirrig som jag var (blev tillslut) så tog jag i för kung och fosterland på låsringen och den rörde sig inte ett smack... Orutinerad som jag är trodde jag i min enfald att låsringen alltid satt på samma sida av ramen (vilket den tydligen inte gör).

För att göra en lång historia kort. Jag drog på fel sida och när jag väl började dra på låsringen (den riktiga) så drog jag för hårt och åt fel håll så tänderna sprack och blev smulor...

Problem! Hur ska jag få ur vevlagret? Det finns ju inget att greppa i på låsringen? Och vevlagret vill inte ut...

Tips? Och spar idiotförklaringarna, dom har jag redan gett mig själv... ;)
 
R; sa:
..Jag drog på fel sida och när jag väl började dra på låsringen (den riktiga) så drog jag för hårt och åt fel håll så tänderna sprack och blev smulor...

Problem! Hur ska jag få ur vevlagret? Det finns ju inget att greppa i på låsringen? Och vevlagret vill inte ut...

Bilder!

Vad är det för lager, delat - helkapslat?
Vad är det för material i låsringen, metall (vilken) plast?
 
dabac; sa:
R; sa:
..Jag drog på fel sida och när jag väl började dra på låsringen (den riktiga) så drog jag för hårt och åt fel håll så tänderna sprack och blev smulor...

Problem! Hur ska jag få ur vevlagret? Det finns ju inget att greppa i på låsringen? Och vevlagret vill inte ut...

Bilder!

Vad är det för lager, delat - helkapslat?
Vad är det för material i låsringen, metall (vilken) plast?

Helkapslat, alu-lager men plastlåsring... Som det ser ut nu så tror jag att jag skiter i att få loss det... Stör mig oerhört men det lär ju inte lossna iaf!
 
Vänster- och högergängat.....

Slipper man ju i helkapslade vevlager, men visst går det att få ut med en halvt våldsam metod. Du borrar två hål i sidobrickan. Sätter i två stift och vrider med hjälp av dessa bort lagret från vevhålet. Använd ramen som hävarm. Det brukar sitta rejält. Efter rengöring och särtagning kan du gänga hålen i lagom mått, sätt in två maskinskruvar och till nästa gång har du redan fästen för skruvstycket!

God tur

Johan K
 
R; sa:
Helkapslat, alu-lager men plastlåsring... Som det ser ut nu så tror jag att jag skiter i att få loss det... Stör mig oerhört men det lär ju inte lossna iaf!

Plast är ju ofta relativt lättbearbetat. Har du en Dremel så kan du borra ur material tills det släpper. Sikta mot lagersidan så gör du ingen irreparabel skada om du slinter. Du kan också prova att värma plasten och se hur den reagerar. Mjuknar den lätt så borde du kunna värma alltihop och sedan dra loss lagret från andra hållet med låsringen kvar på plats.
 
Lossa den från andra sidan. Man får ta i lite mer men det går. Kolla på Park tools sida först så du har klart för dig åt vilket håll du ska dra. När du väl fått ur vevlagret så kan du nog ganska enkelt skruva ur låsringen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.