Mycket problem med Deore växlarna...

Hej. Jag har en Cyclepro Pinnacle comp, och på den sitter det en LX bak, resten är Deore vilket har trasslat för mig under ett år.

Växlarna har hoppat och trasslat allmänt, När man trampar till (pressar) då kedjan ligger på 2:an fram smäller det till och kedjan växlar ner till 1:an.

Bland annat.. Men ändå har jag haft den inne på justering 4-5ggr och det blir inte bättre, dessutom har jag pillat själv. Men INGET hjälper. Den bara fortsätter trassla. Ska det vara så?

Någon som har liknande problem med Deore-växlarna?

Hör gärna av er!
//Robin
 
Kanske slitage.

Hej du.

Det verkar som att du har råkat ut för något märkligt, eftersom du har haft den inne på justering flera ggr. Det som kan orsaka att kedjan hoppar kan vara att den är ojämnt sliten jäntemot kransarna. det borde inte vara någe problem med att det är en lx bakväxel och resten deore, själv har jag blandat lx/xt och senaste kassetten jag köpte var deore. Kolla så att grejerna är rena och jämt slitna, ibland kan det räcka med att bara byta ut mellan kransen fram, eftersom det är den man kör på mest och då slits den ju mest. Men som sagt, det verkar egendomligt ändå.

/Peter
 
Jag har har samma problem men en annan växel... enligt cykel handlandaren jag pratade med var det kransarna och kedjan som skulle behöva bytas... För att de var utslitna... men i mitt fall var det inte det ända som var fel.. lagrena mellan pedalerna, vevhuset kanske det kallas var utslitet. Kan också vara en orsak...

Det tror jag på...

//Gustaf

PS. det skulle bli dyrt iaf för mig...
 
Det ska inte vara så

Jag har självt kört med STX, föregångaren till Deore, i flera år och aldrig haft minsta problem. Det kan vara ngt som är fundamentalt fel, t ex kedjelinjen, att du råkat få fel kedja (för 7 eller 8 delade kassetter) eller att växelörat är bockat.

Normalt går Deore och andra Shimanoväxlar som klockor. Är växeln rätt inställd är det enda man behöver göra i princip att spänna vajern en aning någon gång om året, om ens det, allt eftersom den töjs.

Pröva och BYT cykelreparatör. Ett proffs fixar en bakväxel på 5-10 minuter så att den står sig. Kolla in någon bra manual innan du börjar mixtra själv. Typ Park Tool´s http://www.parktool.com/repair_help/FAQindex.shtml så att du mixtrar med rätt skruvar.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html
[Ändrat av ipg289h 2002-05-12 kl 22:36]
 
Samma problem

Jag hade samma problem. Köpte en Specialized Rockhopper med LX bak och STX (gamla Deore) fram. Jag hade problem i ett år och fick inte framväxeln att fungera bra, sedan träffade jag en kunnig cyckelhandlare som kunde konstatera att framväxeln var för 8 delat och inte 9 delat som jag hade !
Efter att bytt framväxel till LX försvann problemet.
Jag tror dock att de nya Deore skall klara av 9 delat.

(Jag tivlar på att det var Specialized som monterat fel utan det var nog cyckelaffärern (Sportson))

MVH//Anders
 
Mer problem....

2002 05 24

Idag var det ett strålande cyklelväder tänkte jag och tog min Cyclepro och körde iväg. Kör rakt fram (helt normalt) Ser en pinne, kör över den med fram, sedan smäller det till och sedan sitter den imellan bakväxeln och drevet. Bakväxeln böjd. Hur lyckas man med en sådan grej då?

Då har jag ytterligare ett problem, Först framväxelen sedan bak också, eftersom den inte går upp på största kransen plus att den hackar och jävlas.. Kan man inte möjligtvis få (gratis) nya grejer av återförsäljaren?
Framväxeln har ju aldrig fungerat i vanlig ordning. men bakväxeln?

tackar för svar
//Robin
 
Fel vevaxel?

En gammal tråd som jag väcker till liv igen, men då jag har exakt samma problem hoppas jag på fler synpunkter.
Jag har också en Cyclepro som krånglar på mittendrevet fram. Jag kan inte cykla med växeln på "mitt-fram" och någon av de tre största bak. Då hoppar den till minsta kransen fram.
Jag vet att man helst inte ska använda minsta drevet fram och minsta bak och vice versa för att inte slita på grejerna, men i mitte fram ska det väl inte vara lika känsligt.

Cykelreparatören, som också monterat cykeln, (Cykloteket gjorde en specialvariant av Cyclepros Ambush det året) tycker inte att något är fel trots att jag bett dem åtgärda felet flera gånger. Själv stör det mig enormt att inte kunna använda alla olika växellägen, och jag gör inte sällan illa mig när kedjan plötsligt hoppar till den mindre kransen vid belastning.

När jag pratat med mitt problem med folk har någon nämnt att vevaxeln kan vara för kort. Kan det stämma? En felkonstruktion i så fall...
 
Re: Fel vevaxel?

Bizarro; sa:
När jag pratat med mitt problem med folk har någon nämnt att vevaxeln kan vara för kort. Kan det stämma? En felkonstruktion i så fall...

Låter snarare som att den är för lång iså fall. Prova att späna viren lite så att växelföraren åker utåt tills den precis nuddar kedjan när du har mitten fram största bak.

Fö så är Sheldon Browns artikel ovan verkligen den definitiva växeljusteringsartikeln. Läs, läs igen och läs en gång till. När man läst den några gånger medans man meckat så börjar man helt plötsligt förstå hur allt fungerar och då blir det MYCKET lättare.....
 
Ja för lång ska det naturligtvis vara.
Jag kollade lite mer i dag, och faktum är att "kedjeföraren" inte alls är inblandad när kedjan hoppar. Den går liksom över av sig själv utan att "kedjeföraren" nuddar den, och det borde väl tyda på för lång axel, eller att kransen är skev? Någon skevhet kan i alla fall inte jag uppleva.
 
Det kan också vara kedjan som är lite "stel". Kedjan böjer sig precis innan den går på mellandrevet och om du har en stel länk och hög vinkel så kan den nog växla av sig själv.

Kolla kedjan, speciellt kedjelåset. Om nedväxlingen altid sker på samma ställe på kedjan är det definitivt en länk som är lite kinkig och behöver smisk.

/rikard
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.