Biltema-cykel (Deore, Rock Shox) för 4990:-

Ang. Biltema

Mina inköp hos BT har inskränkt sig till enklare produkter så jag kan bara ge generella råd.
Men det räcker nästan med att läsa vad de skriver i beskrivningen av denna cykel för att inse att de inte har någon koll på vad de säljer!
Texten är full av oklarheter, överdrivna och till vissa delar felaktiga påståenden.
Om du inte har erfarenhet av att själv justera och serva växlar, skivbromsar och dämpargafflar se till att köp en cykel utrustad med dessa mer komplicerade komponenter i en riktig cykelbutik. Chansen är att de kan och vet vad de säljer och är beredd att ta hand om fortsatt service! Du betalar mer men risken är mindre att bli lurad att köpa dålig kvalité!
 
Kolla hur mycket av växelsystemet som är Deore. Om det bara är växelreglagen och bakväxeln måste du kolla att även kedja, kassett, framväxel och framdrev är av god kvalitet. (Jag gick på en luring när jag köpte en cykel av annat märke, ska inte säga vilket eftersom tillverkaren har gjort konkurs och rekonstruerats sedan dess.)

Judy TT är Rock Shox enklaste modell, men den behöver ju inte vara dålig för det.
 
Jag är mycket tveksam till allt som legat på en biltema hylla. Kolla flera gånger innan du köper
 
Jag tror inte cykeln blir dålig just p g a den kommer från Biltema.

Fast den verkar lite onödigt tung, även med den ganska låga ramen.
Och ramhöjd kan du inte välja; fast det är ju inte ett problem ifall den råkar passa.

Kolla en lite allmän översikt av fjädrande gafflar på http://www.cyclecomponents.com
 
Enligt specen anges att den saknar dämpning. Det kan förvisso vara en sanning med modifikation. De avser väl specifkt hyraulisk dämpning, och det är ju faktiskt möjligt att utforma en fjäder som har dämpning i form av friktion eller hysteresförluster.

PU-fjädrar kan rimligen uformas på ett sådant sätt.

Om det är så i detta fallet har jag ingen som helst aning om, och dessutom går det ju aldrig att få så sofistikerad dämpning som i en hydrauldämpare.


Detta var en urspårning i och för sig, men cykeln från Biltema är kanske ingen hit.
Däremot finns det en juniorcykel jag funderade på åt sonen, Buckeye heter den möjligen. Den hävdar sig nog rätt bra mot alternativ av finare märken. Köpte senare en bättre begagnad Crescent åt sonen (Buckeye var lite stor), men kunde konstatera att de tjusiga och från början högt prissatta Crescenten både hade mycket tung ram och billigaste val av shimanoprylarna.
Jag betalade ungefär lika för den begagnade Crescenten som den nya Buckeyecykeln kostar...

Sen kan man ju spekulera i vilken jag får mest för om jag ska sälja vid nästa cykelbyte...
(Barn/juniorcyklar verka generellt var märkvärdigt tunga.)

[Ändrat av Mezzner 2005-06-10 kl 23:15]
 
Köp ingen cykel från Biltema. Köpte en barncykel till dottern. Sånt skit! Jag tänkte att en enkel barncykel kan de väl inte misslyckas med... Jodå, det kunde de visst! Och om något går sönder tar det en eeevighet att få delar. Lägg till lite pengar och köp något vettigt!!!
 
blir så trött...

wibeck; sa:
Köp ingen cykel från Biltema. Köpte en barncykel till dottern. Sånt skit! Jag tänkte att en enkel barncykel kan de väl inte misslyckas med... Jodå, det kunde de visst! Och om något går sönder tar det en eeevighet att få delar. Lägg till lite pengar och köp något vettigt!!!
Förstår att du är besviken på din hoj, men om du nu är så kvalitetsmedveten - varför pyntade du inte en dyrare från början? Biltema tillverkar inte, som du verkar tro, cyklar själva. Biltema har mängder av underleverantörer, tillika skiftar de hela tiden. Dessutom kan varje underleverantör ha en dålig dag (dålig batch). Att på Utsidan ägna sig åt Biltema-bashing är enbart fånigt och tjänar inte till något positivt alls.
 
Re: blir så trött...

alert; sa:
wibeck; sa:
Köp ingen cykel från Biltema.

Förstår att du är besviken på din hoj, men om du nu är så kvalitetsmedveten - varför pyntade du inte en dyrare från början? Biltema tillverkar inte, som du verkar tro, cyklar själva. Biltema har mängder av underleverantörer, tillika skiftar de hela tiden. Dessutom kan varje underleverantör ha en dålig dag (dålig batch).

Det var en gång en snubbe som hette Epiktetos, han sa att man skulle: "önska inte att händelserna må hända såsom du önskar; utan önska att de må hända såsom de hända - därav kommer du att befinna dig mycket bättre." det handlar i stort om att förvänta sig rätt saker annars blir man besviken.. Förväntar man sig en superhoj för 35000:- när man köper för 1500:- på Biltema så blir man besviken, har man å andra sidan rätt förväntning så blir man troligtvis inte besviken..

Kvalitet är vad kunden vill ha, det är oxå viktigt att kunden förstår vad dom får, det är kanske här Biltema brister, inte vet jag.. Själv har jag alrdig blivit besviken på Biltema´s produkter.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mås_i_mås Biltema Mountainbike 21
robban4100 SPD pedal fr Biltema Mountainbike 7
filifjonkan MTB från Biltema?? Mountainbike 100
museo12 Cykel för träning och vardagsbruk finns det? Mountainbike 16
fekki Cykelvasan 2018. Köpråd cykel Mountainbike 17
downhill arvid Downhill cykel trasig Mountainbike 3
insumaster BMX för en 9åring Mountainbike 10
simonlauta Kungsleden på Mountainbike i sommar Mountainbike 13
RikDem Köpa cykel Mountainbike 8
Hige86 Höst/Vinter pendling på cykel! Mountainbike 18
såg Letar efter en cykel. Mountainbike 1
Jivan Nybörjare letar cykel Mountainbike 2
pomperipossa hjälp med val av cykel Mountainbike 10
sunkan82 Vad ska jag köpa för cykel?! Mountainbike 11
Jerre El Camino på cykel! Mountainbike 3
SimonStröm Byta vevparti eller ny cykel? Mountainbike 8
Zephyria Tips på ny cykel Mountainbike 22
Rookien Cykel som klarar en back-flip ? Mountainbike 5
md7dani Val av cykel Mountainbike 3
pelle.k Val av cykel ! Mountainbike 6
gmats76 Renovera gammal cykel Mountainbike 17
Suedish Vilken cykel passar mig? Mountainbike 8
Tomasigmet Vad kostar en bra mtb-cykel? Mountainbike 7
kenny_lex Konsten att köpa en cykel. Mountainbike 2
Smeagol Letar MTB cykel Mountainbike 9
nikje Värde på cykel? Mountainbike 2
liquidmonkey webshop cykel Mountainbike 6
Jonas P Att välja cykel, hur svårt kan det vara? Mountainbike 31
kenny_lex Problem att hitta en cykel Mountainbike 8
Dayana Passar en sådan cykel mig? Mountainbike 6
BrittMarie Skev bakfälg på ny cykel Mountainbike 10
Bergatroll Köpa cykel Mountainbike 4
tiger138 cykel hjälp Mountainbike 1
Gustav Lundeborg Scott Aspect 45 som nybörjar cykel? Mountainbike 1
Inssold Nybörjar cykel? Mountainbike 6
niking Udda DH-cykel Mountainbike 12
Patriksg Vilken cykel ska jag välja? Mountainbike 5
ChippN köpa cykel Mountainbike 5
klättermicke Meka cykel Mountainbike 19
zanna_84 Vilken cykel ska man köpa??? Mountainbike 7
kjellon Köp av cykel... Mountainbike 0
emmalo ihopfällbar cykel Mountainbike 8
Kycklingen "Hopp och lek" cykel? Mountainbike 5
caaphallgren Tysk Bratwürst cykel! Duger den ??? Mountainbike 2
Nilse Vilken storlek skall jag välja på min DH cykel.? Mountainbike 3
Merida Matts Storlek på cykel ? Mountainbike 2
dangermouse Cykel på häststig Mountainbike 11
jonscha Ideal Boommax bra cykel? Ideal bra märke? Mountainbike 3
perpan Välja cykel? Mountainbike 3
Joakim Ambrosson Fodral till cykel? Mountainbike 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.