Biltema

Beror ju på vad du skall använda den till... som seriös mtb hoj? Då är mitt spontana svar... Köp bättre beg istället.
 
Tung klumpeduns

Åbäket väger hela 14 kg! Inget för skogen andra ord, för då bör du helst ner runt 12 kg eller mindre för en cross-country hoj.
/Niklas
 
Jag som inte tävlar trampar glatt runt med 14 kg eller mer i skogen, vikt för mig är ganska oviktig bara prylarna håller.

Den där Biltemacykeln tror jag däremot inte håller, håller den ihop håller den nog inte så mycket cykelglädje. Men det kan vara ett bra sätt att testa om man gillar det där med att cykla utan att det kostar för mycket.

Största problemet med Biltema är att de bara har en storlek av varje modell, passar den så passar den. Om inte, köpt något annat.
 
Tja, har du testat skillnaden över stock och sten mellan en tung billig terrängcykel och en lätt smidig terrängcykel? Har du gjort det så är valet enkelt.

Jag minns tydligt min mtb-ledarskapskurs i Friluftsfrämjandets regi. Alla utom Mårten körde med ganska enkla och tunga cyklar. Mårten var den enda som körde med lätt cykel och han stack hela tiden iväg från gruppen. Efter den kursen dröjde det inte länge förrän de flesta ledarna inklusive mig hade investerat i nya lätta terrängcyklar för att kunna hålla jämna steg med Mårten. :)
/Niklas
 
Biltema är ju en mycket fascinerande affär. Går man in där så är det lätt att dras med och handla. Väl hemma brukar produkterna gå sönder. Då är det dags att åter ta sig till Biltemabutiken. Väl där i kön till reklamationsdisken har det slagit mig: fasen va lång kön hit är...den är ju längre än kön till kassorna.

Cykel från Biltema? Nej inte om jag ska betala.

//Tobias
 
Tja, har du testat skillnaden över stock och sten mellan en tung billig terrängcykel och en lätt smidig terrängcykel?

Jag har cyklat allt från tung billig till tung dyr med mellanlandningar i lätt halvdyr. ;)

Efter tre rambrott föredrar jag cyklar som håller... Men jag har inga ambitioner om att komma först i mål heller, men har man det är Biltema fel val hur man än gör. :)

Lätt
Billig
Hållbar

Av ovanstående kan man välja vilka två man vill. I frågan om Biltema är dock risken överhängande att det bara är kriteriet "billig" som finns att tillgå. Men som en introduktion till cykling för liten slant kan det visst tjäna sitt syfte. Vill man ha en bra cykel som går att utvecklas med några år måste man upp mot 10.000,-. Tyvärr.
 
Jag väntar fortfarande på att Biltema ska komma med en cykel som klara dom test på hållfastighet som en cykel ska klara av, ingen av deras cyklar som testats har fått godkännt. Så dom säljer bara cyklar som inte är testade.
MTB testet gick inte så bra för dom. http://www.radron.se/templates/ProduktTest____1319.aspx

samtliga cyklar är idag testade enligt den en-norm http://www.smp.nu/default.aspx?rest...tent=cykel&parent=start&parentfile=start.aspx som finns förutom deras bmx-model där det inte finns någon norm. Dom tog tydligen lärdom av att deras mtb inte höll måttet när råd o rön testade den.
Helt klart att inte biltemas cyklar är världens bästa cyklar men prisvärda om man inte vill lägga ut allt för mycket pengar: Men som sagt tidigare de säljs bara i en storlek.
 
Senast ändrad:
samtliga cyklar är idag testade enligt den en-norm http://www.smp.nu/default.aspx?rest...tent=cykel&parent=start&parentfile=start.aspx som finns förutom deras bmx-model där det inte finns någon norm. Dom tog tydligen lärdom av att deras mtb inte höll måttet när råd o rön testade den.
Helt klart att inte biltemas cyklar är världens bästa cyklar men prisvärda om man inte vill lägga ut allt för mycket pengar: Men som sagt tidigare de säljs bara i en storlek.

Var har du hittat att Biltemas cyklar ska vara testade och godkända? Står inte ens på deras egen hemsida vad jag kan se.
Vore ju väldigt bra om det var så men deras cyklar finns inte med på listan över cykelmodeller har giltiga certifikat för EN 14764 (Cyklar för allmänt bruk)
Intresset för att låta testa sina cyklar är väldigt lågt hos tillverkare/generalagenter, bara Skeppshult och Siba som har certifikat idag. Resten säger ingenting och vet att myndigheterna sällan testar cyklar, bara att sälja vad som helst tills man råkar bli på kommen.
 
Var har du hittat att Biltemas cyklar ska vara testade och godkända? Står inte ens på deras egen hemsida vad jag kan se.
Vore ju väldigt bra om det var så men deras cyklar finns inte med på listan över cykelmodeller har giltiga certifikat för EN 14764 (Cyklar för allmänt bruk)
Intresset för att låta testa sina cyklar är väldigt lågt hos tillverkare/generalagenter, bara Skeppshult och Siba som har certifikat idag. Resten säger ingenting och vet att myndigheterna sällan testar cyklar, bara att sälja vad som helst tills man råkar bli på kommen.
Sidan 365 i deras katalog samt med dekal på deras cyklar.Är inte smp som gjort testen vilket förklarar att dom inte finns med på deras hemsida.
 
Är det alltså krav på att tredjepartstest ska vara genomfört?
Eller är det bara ett sätt att föregå en ev revision?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
robban4100 SPD pedal fr Biltema Mountainbike 7
d.a.n.i.e.l Biltema-cykel (Deore, Rock Shox) för 4990:- Mountainbike 17
filifjonkan MTB från Biltema?? Mountainbike 100

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.