Biltema-cykel (Deore, Rock Shox) för 4990:-

Kvalihov

"Kvalitet är vad kunden vill ha, det är oxå viktigt att kunden förstår vad dom får, det är kanske här Biltema brister, inte vet jag.. Själv har jag alrdig blivit besviken på Biltema´s produkter."

Blanda inte ihop kvalitet och kvalihov (kvalitet/behov)! Jag skulle lätt kunna räkna upp 5 saker jag köpt på biltema bara för att jag varit snål, som jag sedan slängt efter första gången jag använt dom. Jag har slutat handla på biltema nu...
 
Re: Kvalihov

Anders.Appelqvist; sa:
Blanda inte ihop kvalitet och kvalihov (kvalitet/behov)! Jag skulle lätt kunna räkna upp 5 saker jag köpt på biltema bara för att jag varit snål, som jag sedan slängt efter första gången jag använt dom. Jag har slutat handla på biltema nu...

kvalitet är mycket enkelt och svårt att blanda ihop med något annat, en produkts eller tjänsts förmåga att tillfredställa kundernas behov och förväntningar både utalade och outalade. Kvalihov vet jag inte vad det är men det är ett "lala" ord eftersom det inte ens är sökbart.. Sedan så är det inte alltid produktens fel att köparen inte fattar vad han köper, felaktiga förväntningar kan inte lastas på produkten.

"Det e inte alltid skruvens fel att muttern är för stor"

;)
 
Jag har köpt både dyra och billiga saker som jag blivit besviken på. Det känns onekligen som att besvikelsen alltid blir större när de dyra grejorna inte motsvarar förväntningarna även om det då är högre.

Det viktigaste i det läget är förstås hur reklamationerna fungerar (även om det är ett oväntat besvär).
Det har funkat på Biltema. Däremot funkade det inte på ITAB (idefixteko.se) en gång när jag var missnöjd, och DET var ett skäl för mig till att aldrig handla där igen. Trots allt så är det ju så att ALLT kan gå sönder, fast det inte är tänkt, och då är det reklamationsmöjligheten som gör att det ändå blir OK.
 
Re: blir så trött...

alert; sa:
wibeck; sa:
Köp ingen cykel från Biltema. Köpte en barncykel till dottern. Sånt skit! Jag tänkte att en enkel barncykel kan de väl inte misslyckas med... Jodå, det kunde de visst! Och om något går sönder tar det en eeevighet att få delar. Lägg till lite pengar och köp något vettigt!!!
Förstår att du är besviken på din hoj, men om du nu är så kvalitetsmedveten - varför pyntade du inte en dyrare från början? Biltema tillverkar inte, som du verkar tro, cyklar själva. Biltema har mängder av underleverantörer, tillika skiftar de hela tiden. Dessutom kan varje underleverantör ha en dålig dag (dålig batch). Att på Utsidan ägna sig åt Biltema-bashing är enbart fånigt och tjänar inte till något positivt alls.

Som sagt så trodde jag inte biltema kunde misslyckas med att KÖPA in en barncykel som var så mycket sämre än övriga märken. Nej, jag är inte så puckad att jag tror att Sten Åke Lindholm (Biltemas ägare) själv står och gängar ihop cyklarna... När jag reklamerade cykeln hos den av Biltema anvisade cykelhandlaren bekräftade han villigt att Biltemas cyklar är skit. I hans verkstad stod drösvis med nyare Yoshemit:er (eller hur det nu stavas). Han menade också att det tar evigheter att få reservdelar från Biltema. Men visst, köp du en Yoshemit. Du blir säkert nöjd...
 
Re: Re: blir så trött...

wibeck; sa:
...När jag reklamerade cykeln hos den av Biltema anvisade cykelhandlaren bekräftade han villigt att Biltemas cyklar är skit. I hans verkstad stod drösvis med nyare Yoshemit:er (eller hur det nu stavas). Han menade också att det tar evigheter att få reservdelar från Biltema. Men visst, köp du en Yoshemit. Du blir säkert nöjd...
Jovisst, cykelhandlare tycker alltid att dessa cyklar är skit, det hör väl till "sakens natur". Med all rätt egentligen. Men med tanke på prsiet tycker jag inte det är mycket att orda om, Biltema har aldrig hävdat att deras cyklar motsvarar de i >7 000kr-segmentet. Jag tycker i så fall Kronan är värre, de tillverkar skitcyklar (sämre än Biltemas, enl. test i Råd o Rön) som de helt fräckt jämför med Försvarets gamla cyklar...
 
Vi har alla möjliga cyklar här hemma. Allt från Coop och Biltema till Trek, Scott och custombyggda varianter.

Största nackdelen med bilteme i mina ögon? Det finns i princip bara en ramstorlek.

Ger man Biltema hojjarna lite kärlek nu o då så funkar dom riktigt bra som barncyklar. Vi har en El Capitan från -04 och en Red Eagle från i år. Deore runt om och mekanisk skivbroms. Riktigt hyggliga hojjar för barn faktiskt. Viktmässigt är dom inte så farliga om man jämför med andra "juniorhojjar", tror bara det är Marin som är lättare och fortfarande håller sig i samma prisklass.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mås_i_mås Biltema Mountainbike 21
robban4100 SPD pedal fr Biltema Mountainbike 7
filifjonkan MTB från Biltema?? Mountainbike 100
museo12 Cykel för träning och vardagsbruk finns det? Mountainbike 16
fekki Cykelvasan 2018. Köpråd cykel Mountainbike 17
downhill arvid Downhill cykel trasig Mountainbike 3
insumaster BMX för en 9åring Mountainbike 10
simonlauta Kungsleden på Mountainbike i sommar Mountainbike 13
RikDem Köpa cykel Mountainbike 8
Hige86 Höst/Vinter pendling på cykel! Mountainbike 18
såg Letar efter en cykel. Mountainbike 1
Jivan Nybörjare letar cykel Mountainbike 2
pomperipossa hjälp med val av cykel Mountainbike 10
sunkan82 Vad ska jag köpa för cykel?! Mountainbike 11
Jerre El Camino på cykel! Mountainbike 3
SimonStröm Byta vevparti eller ny cykel? Mountainbike 8
Zephyria Tips på ny cykel Mountainbike 22
Rookien Cykel som klarar en back-flip ? Mountainbike 5
md7dani Val av cykel Mountainbike 3
pelle.k Val av cykel ! Mountainbike 6
gmats76 Renovera gammal cykel Mountainbike 17
Suedish Vilken cykel passar mig? Mountainbike 8
Tomasigmet Vad kostar en bra mtb-cykel? Mountainbike 7
kenny_lex Konsten att köpa en cykel. Mountainbike 2
Smeagol Letar MTB cykel Mountainbike 9
nikje Värde på cykel? Mountainbike 2
liquidmonkey webshop cykel Mountainbike 6
Jonas P Att välja cykel, hur svårt kan det vara? Mountainbike 31
kenny_lex Problem att hitta en cykel Mountainbike 8
Dayana Passar en sådan cykel mig? Mountainbike 6
BrittMarie Skev bakfälg på ny cykel Mountainbike 10
Bergatroll Köpa cykel Mountainbike 4
tiger138 cykel hjälp Mountainbike 1
Gustav Lundeborg Scott Aspect 45 som nybörjar cykel? Mountainbike 1
Inssold Nybörjar cykel? Mountainbike 6
niking Udda DH-cykel Mountainbike 12
Patriksg Vilken cykel ska jag välja? Mountainbike 5
ChippN köpa cykel Mountainbike 5
klättermicke Meka cykel Mountainbike 19
zanna_84 Vilken cykel ska man köpa??? Mountainbike 7
kjellon Köp av cykel... Mountainbike 0
emmalo ihopfällbar cykel Mountainbike 8
Kycklingen "Hopp och lek" cykel? Mountainbike 5
caaphallgren Tysk Bratwürst cykel! Duger den ??? Mountainbike 2
Nilse Vilken storlek skall jag välja på min DH cykel.? Mountainbike 3
Merida Matts Storlek på cykel ? Mountainbike 2
dangermouse Cykel på häststig Mountainbike 11
jonscha Ideal Boommax bra cykel? Ideal bra märke? Mountainbike 3
perpan Välja cykel? Mountainbike 3
Joakim Ambrosson Fodral till cykel? Mountainbike 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.