Långcykling med biltema

Hej, har beslutat mig för att cykla runt i europa nästa sommar(4 månader). Studerar som bäst så ekonomin kunde vara myket bättre, därför måste jag klara mig med låga budget lösningar. Efter att ha sökt runt på ett tiotal olika sidor med cykelprodukter så stannade jag på biltemas hemsida, mäkta imponerad av priserna. Så nu undrar jag om deras produkter duger? Ge gärna tips om andra förmånliga lösningar och produkter.

Några produkter som var intressanta:

Distance 28" Cykel. Klarar den månne av trycket och alla mil?
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=758&iItemId=139103

Packväska, bak
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=137122
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=137122

Packväska, fram
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=139031

Kylväska för styret
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=90463
 
Ryser bara jag hör Biltema. Inte direkt kända för kvalitet... men man kan fynda. Leta lite i forumet. Det finns dem som har använt Biltemaas väskor. Det finns recentioner också: http://www.utsidan.se/reviews/listcat.htm?ID=155

Om de inte allihop pajar på samma gång kan du ju kanske reparera eller byta ut undervägs. Cykel skulle jag absolut inte köpa.

Men visst. Jag kommer också att köra med "budgettväskor" nu i oktober. Det är bättre än ingenting. Det är ju resan som är målet. Ibland kan resan bli helt annorlunda än man tänkt sig, i bland får man "bryta", eller lägga om planen. Pga. väder eller pga. utrustning. Också svindyra superprylar kan paja.
 
Hellre cykeln än väskorna. En trasig cykel går att laga under resan även om det ställer till lite bekymmer, men trasiga väskor eller blöt packning är steget värre. Finns en hel tråd här om hur man ska bygga om väskorna för att dom ska sitta kvar.
Jag hade nog valt en begangnad cykel av mer känt märke och "märkes" väskor i din sittuation.
 
Visst kan det hålla...

men jag hade inte chansat på den utrustningen från Biltema och 4 månader i Europa.

Har själv på grund av skral budget köpt deras andra 20 L väskor och satt fram + kylväskan du nämner, har kvalitetsväskor bak sen tidigare.
Dock skall jag bara göra en kortare provtur på en-två veckor inom Sverige till sommaren.

Du ville ha förslag på lämpligt inköp: cykel, en beg.mountinbike från slutet av -80, början av -90 talet. Kolla på blocket som exempel.
Renovera upp den så har du en bra cykel, dessutom lär du dig cyklen utan och innan.

Väskor, Vaudes fram, bak så hamnar du på runt 2.000 kronor, har bara hört gott om dem än så länge.
Kommer att köpa dem själv senare.

Ett bra styre, köpte ett som sitter på en skeppshultscykel/herr/STC Pro för 500 kronor hos min lokale handlare.

Micke
 
Jag avråder verkligen från att göra den trippen med en utav deras cyklar. Jag har en själv, den står nu kass i förrådet. Allting som inte har en rörlig funktion tycker jag fungerar bra. Men nav (i mitt fall) och vevlager, möjlitvis styrlager skulle jag inte lita på till en sådan resa. Jag har cyklat sönder navet, ca 2 mil om dagen blev det innan det gick sönder.

Titta på annat!
 
150 - 200 mil

Skulle lite (fyrkantigt) påstå att billigare cyklar med de innefattas också de man får på "köpet" fungerara tillräckligt bra under sin livstid. Livstiden är dock bara 150 - 200 mil. Så till en Europaturne är det inget att ha men som "fyllecykel till puben" håller de i många år.... Den biltemacykel jag har cyklat sönder hade udda gängor på nav så man skall inte tappa muttrar från dessa cyklar. Kromet höll väldigt bra.

/Janne
 
Europatur (cyklar)

Hej, har beslutat mig för att cykla runt i europa nästa sommar(4 månader). Studerar som bäst så ekonomin kunde vara myket bättre, därför måste jag klara mig med låga budget lösningar. Efter att ha sökt runt på ett tiotal olika sidor med cykelprodukter så stannade jag på biltemas hemsida, mäkta imponerad av priserna. Så nu undrar jag om deras produkter duger? Ge gärna tips om andra förmånliga lösningar och produkter.

Jag skulle undvika den där cykeln från Biltema. Hela cykeln kostar inte mycket mer än bromsar och ett vevparti. Man kan inte komma förbi det utslitna rådet: "You get what you pay for.". Du betalar inte mycket och ska inte vänta dig mycket heller.

Fälgarna håller säkert. Annars består cykeln av ett antal okända delar. Det kan lika gärna vara tillverkade av återvunna plåtburkar som något annat. Ingen har hört talas om de flesta märken på delarna så du kan utgå ifrån att de har sparat in extremt på dåliga komponenter.

Men du är ut i god tid. Nu under hösten finns det säkert en och annan cykel på rea hos Sportex, Sportson eller (helst) din lokala cykelhandlare. Sortera igenom dessa efter "pris".

http://www.sportson.se/site/index.php/modeller/hybrid

Jag favorisera inte dem. Ta vilken känd cykelbutik som helst så får du ungefär samma utbud.

http://www.sportex.se

Gå under cyklar/hybrid-sport

Pt. Douglas (men 28") ger dig ganska mycket cykel för inte så våldsamt mycket mer än Biltema.

Europa är inte särskilt ansträngande att cykla i så du behöver inte något som är avsedd för ökenklimatet i Afrika. Se bara till att du har fästen för pakethållare och en cykel som inte försöker vara allt på en gång. Hellre en cykel som inte har "sexiga" specifikationer men som har hyggliga kvalitet på komponenterna (Shimano Deore är helt ok. Det går men lite billigare också).

En cykel från en känd leverantör är kanske inte "the latest and greatest" men så här under hösten, inför vintern, är priserna nedsatta och du kan få en cykel som duger gott.

Lycka till!
 
Jag har varit ute ett halvår i Asien och cyklat 6000+ km på Biltema-däck (bör funka minst 4000 till) och med deras cykeldator. Funkar fint, men jag skulle nog ha kunnat sparat på antalet punkteringar med dyra långfärdsdäck. Kan inte artikelnummren, men det är breda slicks (49 kr) fram och lite mer mönster bak (65 kr).

Fördelen med Schwalbe Marathon XR och liknande är nog antalet punkteringar, och att de håller längre (kanske 20000 i stället för 10000 km?). Frågan är om det är värt mellanskillnaden (ja, de är mycket mer än 100 procent dyrare, och dessutom tyngre ;)
 
Skippa biltemavaskorna!

Kop inte vaskorna fran biltema. vi testade ett par innan vi drog ut o cyklade, fastena lossnade efter 6 mil. Vi bytte in dem och kopte vaude ist. Nu har vi cyklat 500 mil och befinner oss i vastra Texas och an sa lange ar vi kanonnojda med vaskorna.
 
Har hört i andra trådar och på andra forum att det är biltemas fästen till väskorna som ger upp.
Inget snille på detta forum som kan lägga ut hur man bygger en hållbar lösning på de väskorna???
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tollenm Cykelkompis våren 2022 Kiel-Athen Långcykling 1
Bengt bakom kameran Regnkläder för långcykling Långcykling 6
hilmasäventyr Sverigecykling, norr- eller söderut? Långcykling 8
olaab Vettigt styre vid långcykling Långcykling 15
olaab Bra däck vid långcykling? Långcykling 17
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
Erkabubben Flerbränslekök för transkontinental långcykling Långcykling 4
KLAGER 10 års långcykling jorden runt Långcykling 4
Hinas Är OpencycleMap användbart för långcykling? Långcykling 24
Hinas Tält för långcykling Långcykling 189
I.Morgan Långcykling för första gången Långcykling 35
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
hijk Länksamling - Långcykling Långcykling 11
Gohan Icke-lädersadel för långcykling Långcykling 12
Takuyi Förbereda sig inför långcykling genom Sverige Långcykling 8
greendanger Hur undvika rån/stöld under långcykling/vandring? Långcykling 2
CallofNature Nishiki hybrid 401-långcykling Långcykling 2
Avskum Däck för långcykling. Långcykling 8
maria_nelson Långcykling på racer? Långcykling 19
friluftaren Långcykling med MTB? Långcykling 12
StefanP- Reservdelar på långcykling Långcykling 12
Hundföraren Ny långcykling till Kina Långcykling 15
jno långcykling och kostråd? Långcykling 22
patrik_t Val av tält vid långcykling Långcykling 14
castrobal Nishiki 422 eller Nishiki pro SL för långcykling?? Långcykling 2
svenil Långcykling som PA Långcykling 12
BillyLindqvist Långcykling, hur mycket tid? Långcykling 7
avslutatmedlemskap0601 sko o pedal för långcykling... en gång för alla! =) Långcykling 11
avslutatmedlemskap0601 skönt styre för långcykling? Långcykling 33
Paddy_boy långcykling till egypten med start i estland Långcykling 10
avslutatmedlemskap0601 Fundering: köpa sko+pedal för långcykling? Långcykling 22
Albertsson deltagare till långcykling ? Långcykling 6
mothesta Mountainbike till långcykling Långcykling 8
jd Däck för långcykling Långcykling 11
Kläder för långcykling Långcykling 11
Banankontakt Cykeltransportväska Biltema Långcykling 8
Johnboy budgetverkyg biltema Långcykling 14
muppielupp Juste cykelväska på biltema Långcykling 19
holmis_bigfoot.com Biltema Racer? Långcykling 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.