ihopfällbar cykel

Jag ska ny köpa ny cykel och har funderat på dessa ihopfällbara cyklar som man kan ta med på tunnelbana m.m.

Har kikat på olika Montague (http://www.montagueco.com/folding-bikes.html) och Dahoncyklar (http://www.dahon.com/us/folding-bicycles-us-models.htm) med 20" och 26" däck. Jag cyklar en hel del, fast mest för att ta mig till och från jobb, i stan, mindre ofta i naturen.

Blev osäker för Montague paratrooper som ser snygg ut, kanske blir lite väl stor och tung och t.ex. Dahon Espresso som dom inbitna cykelfantasterna inte verkar gilla så mycket. Tycker ihopfällningen på 26" cyklarna verkar lite halvkass. Sen vet jag inte om en 20" skulle bli jobbig i längden eftersom jag cyklar en hel del och långa sträckor.

Har ni några tips/erfarenheter?

/Emma
 
Hej Emma

Börjar med att säga att jag inte testat någon av dessa själv :)

Dahon används ganska mkt av båt och husvagnsfolk vet jag iaf...smidig att ta med är väl den största anledningen....men vet inte hur den är om man nu ska cykla mkt, eller långa sträckor...Känns spontant som att Paratroopern är mer lik egenskaperna av en "vanlig" cykel, och mer lättcyklad...
Men som sagt, spekulerar bara :)


Berätta gärna om du testar någon, å vad du tyckte :)

//MD
 
Det finns en

intressant notis kring Moulton, de enda cyklisterna som kunde skriva sina namntecknings efter genomfört kust till kust lopp i USA.
Min var jag mycket nöjd med tills den stals. Skulle gärna ha en ny.
//J
 
.. kan ta med på tunnelbana m.m. .. Montague.. och Dahoncyklar.. med 20" och 26" däck. .. mest för att ta mig till och från jobb, i stan.Har ni några tips/erfarenheter?
/Emma

Jovars jag har en del tips och erfarenheter. Tycker du är rätt ute i dina resonemang.

Bodde i London några år och använde en Dahon Presto 16", damen hade en 16" Dahon Piccolo, min bror har en Dahon Speed P8. Har cyklat på alla tre. Både i stadstrafik, ganska långa dag och helgturer, samt transporterat min fällcykel på tunnelbanor, på bussar, på flyg.

Först och främst kan du nog stryka 16"-modellerna, vilket du väl redan gjort. Iofs gjorde jag dagsetapper på upp till 12 mil med min men det är knappast optimalt.

Sen tycker jag att 26"-fällcyklar blir för tunga och klumpiga för att transporteras med annat än egen bil. Oavsett märke. Montague-cyklarna har ganska kassa komponenter för övrigt. Redan en 10-kilos 16-tummare var ganska bökig att bära runt på axeln, och då är jag ändå ganska stor och hyfsat stark.

En 20-tums vikcykel är troligen en bra kompromiss för dig. Särskillt Dahons modeller med Big Apple-däck (Ballongdäck, semislicks) gör under för komforten. 8 växlar räcker långt om man inte ska klättra uppför rejält branta backar. Så t.ex en Dahon Speed 8 är ett bra och prisvärt val. Just den finns nog inte längre som 2008-modell, men går säkert att köpa 2007or fortfarande, Dahon ligger sent i sina släpp av årsmodeller. Ska du bära den mycket, gå hellre på en modell med lätta komponenter och aluminiumram. Deras utbud är ju stort.

Dahon är prisvärda. Dock, med vikcyklar blir det så att det är många specialdelar, går något sönder är det ofta svårt att få hjälp i en vanlig cykelbutik. Blir att beställa , tex från www.World-Wheels.co.uk som har reservdelslagret för Europa. När en liten skruv-pryla i vikmekanismen behövde bytas och den inte fanns på world-wheels blev den cykeln stående i 2 månader utan att kunna användas innan de fick tag på skruven från USA.

Tips är onlinebutiker i Tyskland, testa att söka efter Dahon på google.de eller ebay.de , brukar vara lägre priser än world-wheels. Som iofs är en stabil firma.

Brompton kommer säkert rekommenderas i denna tråd. De är välbyggda men har omoderna komponenter. Största fördelen är att det hopvikta paketet blir mycket kompakt. Vanliga i England, enkelt att få reservdelar därifrån, plus att några butiker i Sverige säljer dem också, i Göteborg och Stockholm åtminstone.

Funderar själv på att beställa en Dahon Cadenza 8 nu, 26" däck. Men då för bil-transport och lagring i lägenhet.
 
Dahon har modeller med Big Apple-däck som har 16" hjul. Dessa däck har bra rykte som bekväma och snabba. Problemet är att du bör provcykla innan köp och det kan bli knivigt i Sverige. Tunturi har en väldigt Dahon-lik modell som heter Chip. Tunturi.fi har många återförsäljare i Sverige.

Ska du ta cykeln på pendeltåg mm så vill jag påstå att en Brompton är det bästa valet. 16" hjul men med fjädring och det överlägset minsta packmåttet för en "riktig" cykel. 565mm x 545mm x 270mm. Finns med 1, 2, 3 eller 6 växlar och man kan också välja mellan hög eller låg utväxling beroende på hur fort man trampar. Jag trampar ungefär 80 varv i minuten och trivs med min sexväxlade Brompton, med den 12% lägre utväxlingen.

Brompton har också ett smart baggagesystem. En särskild väska klickar på ett särskilt fäste fram på ramen. Det gör att cykeln är väldigt stabil även med 10 kilo baggage fram. Väskan klickas av och på på ett ögonblick. Brompton front luggage

En Brompton kostar från cirka 8000kr och uppåt. Ska du cykelpendla med kollektivtrafik så är det värt varenda krona. Du kan provcykla på några ställen i Sverige, se www.brompton.se

Till sist en liten fundering på tunnelbana. Är du säker på att du kommer snabbare fram med tunnelbana? Om man räknar in tiden det tar att vänta på tunnelbanan, och gå ner och upp ur marken så är det inte alltid så snabbt jämfört med att cykla hela vägen. Cyklar du hela vägen kommer du nog snart hitta genvägar som gör att du kommer fram precis lika snabbt utan att åka tunnelbana. Du kanske ska fiffa upp din gamla cykel så att du kan göra längre turer med den?

Förresten kolla också tidigare tråd i samma ämne:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=50527
 
tack för alla tips, och kom med fler!

Har börjat fastna för en Dahon JetStream p8 http://www.foldingbikes.co.uk/dahon_jetstream_p8.htm

Vad sägs om den?

Stod inget om några Big Apple däck på den men det kanske är bra ändå.

Har kollat upp Bromton men det känns som att dom är rätt dyra och att man kan få ungefär lika bra grejer hos Dahon för billigare penning

16" tror jag blir för litet. En bra 20" verkar ju även kunna färdas längre sträckor också.

Om cykeln funkar och är bra kan jag säkert skippa tunnelbana. Är lite osäker på var jag kommer bo, har just flyttat hit från Portugal så jag har inte hittat boende ännu.



tack
 
Stod inget om några Big Apple däck på den men det kanske är bra ändå.


Den där har ju fjädring fram och bak och Schwalbe Marathon Racer däck. Den bör rulla lätt och mjukt.
http://www.dahon.com/archive/2007/intl/jetstreamp8.htm

Jag tror du kan bli nöjd med den, men eftersom jag gillar Brompton så påpekar jag två möjliga nackdelar: Kedjan ligger utanpå paketet när den är hopfälld, så den smutsar lätt ner. På Brompton ligger kedjan inuti paketet. Sen packmåttet, 30 x 66 x 83 cm. Det är tre decimeter längre och en decimeter högre än Brompton. På trånga tåg gör det stor skillnad.

Jag tycker fortfarande att Tunturi Chip är att bra val men lite billigare. Kedjan hamnar utanpå paketet där också, men den har kedjeskydd så spelar inte lika stor roll.

Ska du resa med SL får du egentligen inte ta med fällbara cyklar med kedja. Endast cyklar med remdrift är godkända. Däremot får man ta med en fällbar cykel om den är nerpackad i väska eller fodral. En cykel med remdrift är Strida, finns på Sportex.
http://sl.se/templates/Page.aspx?id=67
http://www.ecoprofile.se/910_957_Pendeltagscykeln.htm


16" tror jag blir för litet. En bra 20" verkar ju även kunna färdas längre sträckor också.


Jag tycker inte hjulstorleken är det viktiga här, det är däcken och fjädringen som spelar roll. Cykeln på länken nedan är en racer med 16" hjul. Den innehar ett fartrekord på 82 km/h.
http://www.alexmoulton.co.uk/frames.asp?id=questions


Är lite osäker på var jag kommer bo, har just flyttat hit från Portugal så jag har inte hittat boende ännu.


Hoppas det ordnar sig! Man blir väldigt flexibel med en fällbar cykel i kombination med kollektivtrafik.
 
Brompton kommer säkert rekommenderas i denna tråd. De är välbyggda men har omoderna komponenter. Största fördelen är att det hopvikta paketet blir mycket kompakt. Vanliga i England, enkelt att få reservdelar därifrån, plus att några butiker i Sverige säljer dem också, i Göteborg och Stockholm åtminstone.


På min Brompton har jag bytt sadeln och bromshandtagen, de var obekväma. De sex växlarna kan möjligen ses som otillräckliga. I övrigt är det inget att anmärka på, eller är det något särskilt du tänker på?
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Enzym bygga om en vanlig cyckel till ihopfällbar Mountainbike 10
museo12 Cykel för träning och vardagsbruk finns det? Mountainbike 16
fekki Cykelvasan 2018. Köpråd cykel Mountainbike 17
downhill arvid Downhill cykel trasig Mountainbike 3
insumaster BMX för en 9åring Mountainbike 10
simonlauta Kungsleden på Mountainbike i sommar Mountainbike 13
RikDem Köpa cykel Mountainbike 8
Hige86 Höst/Vinter pendling på cykel! Mountainbike 18
såg Letar efter en cykel. Mountainbike 1
Jivan Nybörjare letar cykel Mountainbike 2
pomperipossa hjälp med val av cykel Mountainbike 10
sunkan82 Vad ska jag köpa för cykel?! Mountainbike 11
Jerre El Camino på cykel! Mountainbike 3
SimonStröm Byta vevparti eller ny cykel? Mountainbike 8
Zephyria Tips på ny cykel Mountainbike 22
Rookien Cykel som klarar en back-flip ? Mountainbike 5
md7dani Val av cykel Mountainbike 3
pelle.k Val av cykel ! Mountainbike 6
gmats76 Renovera gammal cykel Mountainbike 17
Suedish Vilken cykel passar mig? Mountainbike 8
Tomasigmet Vad kostar en bra mtb-cykel? Mountainbike 7
kenny_lex Konsten att köpa en cykel. Mountainbike 2
Smeagol Letar MTB cykel Mountainbike 9
nikje Värde på cykel? Mountainbike 2
liquidmonkey webshop cykel Mountainbike 6
Jonas P Att välja cykel, hur svårt kan det vara? Mountainbike 31
kenny_lex Problem att hitta en cykel Mountainbike 8
Dayana Passar en sådan cykel mig? Mountainbike 6
BrittMarie Skev bakfälg på ny cykel Mountainbike 10
Bergatroll Köpa cykel Mountainbike 4
tiger138 cykel hjälp Mountainbike 1
Gustav Lundeborg Scott Aspect 45 som nybörjar cykel? Mountainbike 1
Inssold Nybörjar cykel? Mountainbike 6
niking Udda DH-cykel Mountainbike 12
Patriksg Vilken cykel ska jag välja? Mountainbike 5
ChippN köpa cykel Mountainbike 5
klättermicke Meka cykel Mountainbike 19
zanna_84 Vilken cykel ska man köpa??? Mountainbike 7
kjellon Köp av cykel... Mountainbike 0
Kycklingen "Hopp och lek" cykel? Mountainbike 5
caaphallgren Tysk Bratwürst cykel! Duger den ??? Mountainbike 2
Nilse Vilken storlek skall jag välja på min DH cykel.? Mountainbike 3
Merida Matts Storlek på cykel ? Mountainbike 2
dangermouse Cykel på häststig Mountainbike 11
jonscha Ideal Boommax bra cykel? Ideal bra märke? Mountainbike 3
perpan Välja cykel? Mountainbike 3
Joakim Ambrosson Fodral till cykel? Mountainbike 3
goddag impuls köp av cykel Mountainbike 1
Tomas Carlsson Cykel film! Mountainbike 1
granbom Hälsena och cykel Mountainbike 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.