Vilken cykel passar mig?

Hej,

Jag förstår att såna här idiotfrågor inte är så roliga att svara på, men tips mottages gärna =)

Jag vill köpa en cykel av två anledningar. Dels vill jag ta mig iväg på lite cykelupplevelser nu när det börjar bli barmark, och dels ska den ta mig till jobbet fram o tillbaks (5km one-way). När jag tar mig iväg på lite upplevelser så är tanken inte den "extreme" cyklingen som man ser ibland, utan bara så jag kan ta mig fram i lite terräng, lite berg osv.

Egentligen hade jag väl inte behövt posta här då jag inte behöver nån värstingmodell, men jag kan verkligen inget om ämnet och tänkte det vore bra med lite inputs. Dels så jag inte köper nåt som funkar skräp för mitt ändamål, och dels så jag inte köper nåt "för bra" för mitt ändamål (dels onödigt med pengar, och sen ser man ut som idiot som har nåt värsting när man inte behöver det ;)).

Jag hade väl tänkt lägga runt 5000:- men det är nog mitt max.

Tack på förhand :)

(edit: jag är 186cm/90kg)
 
För det första vill jag börja med att tala om för dig, att du får vad du betalar för!!

Jag tävlade tidigare i MTB (Mountainbike) och vet vad värstingar kostar. Men idag använder jag i stort sett min cykel så som du beskriver. Min cykel som jag har idag kostar 16000:- Och då är det ingen "värsting" Men självklart är jag lite kräsen.

Men 5000:- är nog i snålaste laget enligt mitt tycke.

Om du letar lite så borde du kunna hitta en vettig hoj i prisklassen 6000-8000:-
Om du köper en MTB så är tipset att du skall ha minst en handsbredd mellan ram och skrevet när du står gränsle över ramen. Dels blir ramen stabilare i skog och terräng, samt att cykeln svarar bättre. Och att du slipper att slå i dom "ädlare" delarna när du tappar fästet på pedalerna eller liknande.

Det var några få tips, men ack så viktiga.
 
För 10 km pendling per dag + lite extra cykling är det inga som helst problem att få en bra fungerande cykel under 5000 kr.
 
Begagnatsegmentet ger oftast mest för pengen. För 5Kkr bör du få en mycket bra beg hoj. Se till att det väsentliga, är i din storlek.
Slitdelar som däck, kedja och pedaler mm kan vara bra prutargrunder.
 
För det första vill jag börja med att tala om för dig, att du får vad du betalar för!!

Jag tävlade tidigare i MTB (Mountainbike) och vet vad värstingar kostar. Men idag använder jag i stort sett min cykel så som du beskriver. Min cykel som jag har idag kostar 16000:- Och då är det ingen "värsting" Men självklart är jag lite kräsen.

Men 5000:- är nog i snålaste laget enligt mitt tycke.

Om du letar lite så borde du kunna hitta en vettig hoj i prisklassen 6000-8000:-
Om du köper en MTB så är tipset att du skall ha minst en handsbredd mellan ram och skrevet när du står gränsle över ramen. Dels blir ramen stabilare i skog och terräng, samt att cykeln svarar bättre. Och att du slipper att slå i dom "ädlare" delarna när du tappar fästet på pedalerna eller liknande.

Det var några få tips, men ack så viktiga.


Kan inte annat än hålla med föregående talare.
 
Merida

Du låter ungefär som du använder cykeln som jag gör. Jag fick i höstas tag på en Merida Matts för ca. 3 000 kr. Ny men av äldre modell tror jag för den har ingen stötdämpning fram. För min del, som cyklar i skog och på berg i ganska låg fart går det alldeles utmärkt. Ville faktiskt inte ha med stöddämpning eftersom jag var väldigt nöjd med min gamla Scott från tidigt 90-tal som tyvärr blev stulen. Stötdämpning är bara ytterligare en sak som kan gå sönder resonerar jag. Har dock inte provat med dämpning, som jag vet egentligen inte vad jag missar! Men nöjd är jag i alla fall!
 
Senast ändrad:
Jag köpte precis en Scott Sportster 45 för 5995 kr + lås och lite tillbehör. Jag är väldigt nöjd just nu. Jag tränar lite på asfalt och däcken funkar förvånansvärt bra på asfalt men även i skogen. Skivbromsarna tar bra och inte så brutalt bett som jag trortt = bra. Känns som en bra kompromiss med en sådan eller liknande hybrid.

http://www.cykloteket.se/ProductDetail.aspx?ProductID=16222 (där tar de 7000 men Scott kör kampanj så jag hittade den 1000-lappen billigare i Södertälje).

Image.aspx
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Patriksg Vilken cykel ska jag välja? Mountainbike 5
zanna_84 Vilken cykel ska man köpa??? Mountainbike 7
Nilse Vilken storlek skall jag välja på min DH cykel.? Mountainbike 3
mxsr Vilken cykel? Mountainbike 1
rubing Vilken cykel ska jag köpa! Mountainbike 0
trullss Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
MaxDavid Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
froxi Hjälp! Vilken MTB ska jag köpa? Mountainbike 12
Ann-Cathrine Vilken mountainbike för skogsterräng? Mountainbike 12
maknu Vilken barnsits är bra? Mountainbike 6
tigerr vilken ska jag välja.? Mountainbike 0
drifted jump till biken? å vilken bike e bäst? Mountainbike 8
bergholm Vilken skillnad i pris! Mountainbike 2
Test005 Sportdryck, vilken? Mountainbike 5
Klaus Vilken MTB kan jag välja? Mountainbike 10
Marcand Vilken skivbroms ska jag välja Mountainbike 7
perlowdin Vilken MTB ram är bäst? Mountainbike 6
ursuz Vilken ram? Mountainbike 18
museo12 Cykel för träning och vardagsbruk finns det? Mountainbike 16
fekki Cykelvasan 2018. Köpråd cykel Mountainbike 17
downhill arvid Downhill cykel trasig Mountainbike 3
insumaster BMX för en 9åring Mountainbike 10
simonlauta Kungsleden på Mountainbike i sommar Mountainbike 13
RikDem Köpa cykel Mountainbike 8
Hige86 Höst/Vinter pendling på cykel! Mountainbike 18
såg Letar efter en cykel. Mountainbike 1
Jivan Nybörjare letar cykel Mountainbike 2
pomperipossa hjälp med val av cykel Mountainbike 10
sunkan82 Vad ska jag köpa för cykel?! Mountainbike 11
Jerre El Camino på cykel! Mountainbike 3
SimonStröm Byta vevparti eller ny cykel? Mountainbike 8
Zephyria Tips på ny cykel Mountainbike 22
Rookien Cykel som klarar en back-flip ? Mountainbike 5
md7dani Val av cykel Mountainbike 3
pelle.k Val av cykel ! Mountainbike 6
gmats76 Renovera gammal cykel Mountainbike 17
Tomasigmet Vad kostar en bra mtb-cykel? Mountainbike 7
kenny_lex Konsten att köpa en cykel. Mountainbike 2
Smeagol Letar MTB cykel Mountainbike 9
nikje Värde på cykel? Mountainbike 2
liquidmonkey webshop cykel Mountainbike 6
Jonas P Att välja cykel, hur svårt kan det vara? Mountainbike 31
kenny_lex Problem att hitta en cykel Mountainbike 8
Dayana Passar en sådan cykel mig? Mountainbike 6
BrittMarie Skev bakfälg på ny cykel Mountainbike 10
Bergatroll Köpa cykel Mountainbike 4
tiger138 cykel hjälp Mountainbike 1
Gustav Lundeborg Scott Aspect 45 som nybörjar cykel? Mountainbike 1
Inssold Nybörjar cykel? Mountainbike 6
niking Udda DH-cykel Mountainbike 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.