Vilken skivbroms ska jag välja

Hej
Jag skall i dagarna köpa skivbromsar och behöver råd om vilket märke och vilken modell som jag ska välja. Bromsarna skall sitta på en XC hoj som används mest till multisporttävlingar. Jag välkommnar alla åsikter om olika modeller.. mekaniska är dock inget alternativ
MVH Markus Andersson
 
jag skulle rekomendera en Hope Mini. Jag köpte fram/bak inför denna säsong och funkar utmärkt.

Jag beställde från ukbikestore.com, lite billigare än i sverige. Bra service och seriöst.

Kostar runt 1600:-/styck. Väldigt billigt för den kvaliten. XT koster ju över 2000:-/styck och Minin är bättre enligt många. Läs gärna recensioner på mtbr.com och hopetech.com

Bara att hojta om du har några frågor...

ps. Jäkligt skönt att slippa den svarta sörjan från fälgbromsklossar och att behöva byta klossar relativt ofta....samt den otroligt bromskraften...=)
 
Hope

Tycker oxå hope är helt rätt skulle köpa mini om jag skulle köpa till min XC men just nu är det köpstopp;-)

Har ett par Hope C2 på min lekcykel och de är kalas! En annan fördel med Hope vs. Shimano tycker jag är att man har plast istället fär stålumspunna slangar, nöter onödigt på cykeln...
 
Servicemöjligheter avgjorde saken för mig

fafner; sa:
Har ett par Hope C2 på min lekcykel och de är kalas! En annan fördel med Hope vs. Shimano tycker jag är att man har plast istället fär stålumspunna slangar, nöter onödigt på cykeln...

Jag tvekade länge mellan Hope och Shimano XT. Hope Mini får utmärkta recenssioner. Till sist valde jag ändå Shimano. Två saker var avgörande: i) att det faktiskt finns folk i Uppsalas cykelverkstäder som kan dem (vilket knappast kan sägas om Hope), och ii) att Shimano i år ersatte de stålomspunna slangarna med slangar som är inplastade i svart plast och inte sliter sönder lacken på cyklen. Tror dock att stålslangarna finns som alternativ fortfarande.

Jag ska inte uttala mig om Hope´s funktion men jag kan säga, att jag finner XT-bromsarna härliga, de har kraft och är känsliga och svarar utmärkt på bara ett lätt finger genom hela registret.

Per

http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html
 
Re: Servicemöjligheter avgjorde saken för mig

ipg289h; sa:
... och ii) att Shimano i år ersatte de stålomspunna slangarna med slangar som är inplastade i svart plast och inte sliter sönder lacken på cyklen. Tror dock att stålslangarna finns som alternativ fortfarande.

Per

http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html

Stålomspunna slangar ger mindre flex i slangarna och därmed bättre känsla vid inbromsning. Kanske inte så nödvändigt för Er som cyklar (vad vet jag!?).

En annan fördel är den rent mekaniska där stålomspunna slangar tål mer stryk och risken för en sprucken, sönderskavd slang är mindre.

Nackdel är priset och vikten!

För Er som har stålomspunna slangar och vill undvika skav på lacken finns det spralslangar (eller rättare sagt skydd) som lätt kan träs på slangarna och sedan fästas med ett buntband i vardera ända så att de sitter kvar. Tag kontakt med närmsta motorcykelbutik så kan de hjälpa Er. De vet vad jag menar.

Ett annat sätt är att köpa gummislang (helst genomskinlig = snyggare) som man sedan trär i den stålomspunna slangen. Detta förutsätter dock den ena nippeln sätts på i efterhand.

Mvh!
// Niklas
 
Vilken skivbroms

Jag valde mellan XT och Mini, men till slut så köpte jag Shimano XT till mitt framhjul.

Varför:
1. Brist på Mini
Dom gick helt enkelt inte att beställa när jag "skulle till" och handla.

2. Eftermarknadsvärde
På något sätt så inbillar jag mig att man får bättre andrahandsvärde på XT då det "troligen" kommer finns reservdelar längre. (obs, endast min personliga åsikt, självklart kan den vara fel).

Priset skiljer inte nämvärt. Vill man handla i Sverige tar cyclecomponents ca 1800 SEK. På chainreactioncycles.com tar dom 99,99 pund för XT och 109,99 pund för Mini. Nästan samma alltså.

Vad gäller slangarna så tycker jag det ser bra ut med metallslangarna. Blir det tyngre? Jag bryr mig inte om dom få grammen.

Jag tog 6mm siliconslang, transparent, och klippte upp på sidan. Denna trädda jag över bromsslangen där den ligger emot ramen. Ser bra ut och skyddar mot slitage. Iofs så lägger det väl till ca 3 gram om man bryr sig om vikt.

Sedan är det en annan sak, och det är inkörning av bromsen. Shimano nämner ingenting om detta eller hur man skall göra, men jobbigt är det. Bromsen tar i princip ingenting när man monterat på den från första början. Det verkar finnas lika många lösningar på detta som det finns cyklister, men jag cyklar på och måste säga att bromsen tar lite bättre, men långt ifrån bra, nu när jag avverkat ca 6 mil i skogen. Tydligen så beror detta på att beläggen är extremt hårda, och att skivan också är hård så det dröjer inna det blivit yta för beläggen att ta på. Som det är nu så kan jag bromsa in med två fingrar, men det är långt ifrån det jag läst att man kan låsa hjulet med ett finger.

Hur Mini är att köra in vet jag inte, men jag tycker att det är dåligt av shimano att inte informera om detta och att inte informare om hur man skall köra in bromsen.

Jag kommer troligen inte att välja XT till bakhjulet sedan när det är dags att byta där. Avid eller Hope lär det bli då. Eller så väljer jag XT bara för att ha samma som fram...

/Mattias

[Ändrat av mlindstrom 2002-09-16 kl 12:38]
 
Re: Vilken skivbroms

mlindstrom; sa:
Vad gäller slangarna så tycker jag det ser bra ut med metallslangarna. Blir det tyngre? Jag bryr mig inte om dom få grammen.

Sedan är det en annan sak, och det är inkörning av bromsen. Shimano nämner ingenting om detta eller hur man skall göra, men jobbigt är det./Mattias

[Ändrat av mlindstrom 2002-09-16 kl 12:38]

Vikt!
Ursäkta mig om det verkade lite banalt att påpeka vikten som en nackdel! Men min erfarenhet av skivbromsar på tvåhjuliga fordon sträcker sig inte längre än till tävlande i roadracing med motorcykel. Och jag trodde, i min enfald, att ni cyklister jagade låg vikt i större utsträckning än vad jag gjorde när jag körde mc. Ni måste ju framföra fordonet med egen kraft.

Inkörning!
Eftersom ni pratar om hydrauliska skivbromsar så är ju principen exakt samma som för mc. Och där rekommenderar man att beläggen (och nya skivor) skall köras in innan man får full bromsverkan. För er, som trampar själv, blir det naturligtvis lite jobbigare än om man har motor. Men generellt kan sägas att man skall bromsa ganska normalt första tiden och först, efter att beläggen har nått full anläggningsyta, göra kraftiga upprepade inbromsningar. Det är först därefter full bromsverkan fås.

Mvh!
// Niklas
 
Re: Re: Vilken skivbroms

Niklas Östergren; sa:
Vikt!
Ursäkta mig om det verkade lite banalt att påpeka vikten som en nackdel! Men min erfarenhet av skivbromsar på tvåhjuliga fordon sträcker sig inte längre än till tävlande i roadracing med motorcykel. Och jag trodde, i min enfald, att ni cyklister jagade låg vikt i större utsträckning än vad jag gjorde när jag körde mc. Ni måste ju framföra fordonet med egen kraft.

Inkörning!
Eftersom ni pratar om hydrauliska skivbromsar så är ju principen exakt samma som för mc. Och där rekommenderar man att beläggen (och nya skivor) skall köras in innan man får full bromsverkan. För er, som trampar själv, blir det naturligtvis lite jobbigare än om man har motor. Men generellt kan sägas att man skall bromsa ganska normalt första tiden och först, efter att beläggen har nått full anläggningsyta, göra kraftiga upprepade inbromsningar. Det är först därefter full bromsverkan fås.

Mvh!
// Niklas

Hej Niklas. Det var inte så jag menade. Ta inte illa upp. Vissa XC cyklister tycker att vikt skall undvikas så långt det går och sedan finns det andra som jag som inte bryr sig nämnvärt om den är 40 eller 50 gram tyngre, om du förstår vad jag menar.

Angående inkörning så är det den principen jag följer... Fast det blir lite snårigt i skogen ibland :)

Men det är dåligt av en fabrikant att inte nämna detta överhuvud taget. Köper man skivbromser och byter både fram och bakbroms på samma gång så är man definitivt en trafikfara (för att inte tala om fara för sig själv) tills dess att bromsarna körts in. Ser ju helt klart att det finns en marknad för inkörda skivbromsar.

Sedan så finns det alla möjliga trix o knep för att snabba på processen. Jag har blivit tipsad om att lägga bromsskivan på spisplattan och sätta igång spisen och låta den ligga där tills det slutat ryka, att "elda" på beläggen med tändare ett par minuter för att sedan rengöra dom.

Dom två "vettigare" (dvs dom som inte låter så extrema) tipsen har varit att temporärt byta bromsklossar till något mjukare än Shimanos sintrade som kommer orginal, till exempel EBC´s gröna. På så sätt skall man viss snabba på inkörningen. Det andra tipset var att smeta lera på skivan och att köra på som vanligt efter det... Har inte testat om det fungerar.

/Mattias
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
trullss Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
MaxDavid Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
froxi Hjälp! Vilken MTB ska jag köpa? Mountainbike 12
Ann-Cathrine Vilken mountainbike för skogsterräng? Mountainbike 12
Suedish Vilken cykel passar mig? Mountainbike 8
Patriksg Vilken cykel ska jag välja? Mountainbike 5
zanna_84 Vilken cykel ska man köpa??? Mountainbike 7
Nilse Vilken storlek skall jag välja på min DH cykel.? Mountainbike 3
maknu Vilken barnsits är bra? Mountainbike 6
tigerr vilken ska jag välja.? Mountainbike 0
mxsr Vilken cykel? Mountainbike 1
drifted jump till biken? å vilken bike e bäst? Mountainbike 8
rubing Vilken cykel ska jag köpa! Mountainbike 0
bergholm Vilken skillnad i pris! Mountainbike 2
Test005 Sportdryck, vilken? Mountainbike 5
Klaus Vilken MTB kan jag välja? Mountainbike 10
perlowdin Vilken MTB ram är bäst? Mountainbike 6
ursuz Vilken ram? Mountainbike 18
tango Svampig hydr. skivbroms pga slitna belägg? Mountainbike 19
tango Justera hydraulisk skivbroms? Mountainbike 16
tango Hur tysta skrikande skivbroms? Mountainbike 48
thureb Vad behöver justeras hydraulisk skivbroms Mountainbike 16
per-rock Dirt skivbroms problem Mountainbike 8
Henkan94 Kostnad på byte till skivbroms Mountainbike 3
zaipper Skivbroms fram Mountainbike 4
redrob Odämpad gaffel för skivbroms? Mountainbike 6
kalle anka skivbroms och växlar Mountainbike 2
kalle anka skivbroms Mountainbike 17
joakimmen Skivbroms, fram eller bak? Mountainbike 10
argento Skall skivbroms "ligga på" hela tiden? Mountainbike 10
Håkan K Montage av skivbroms? Mountainbike 4
stenkul Skivbroms eller ej...? Mountainbike 11
IMO Skivbroms+packväskor=omöjligt??? Mountainbike 3
balo Skillnad XT skivbroms? Mountainbike 4
tango gnisslande skivbroms? Mountainbike 7
Avslut090305 Ang. skivbroms.. Mountainbike 1
Släggan Köpa skivbroms för pengarna? Mountainbike 0
sunkan82 Vad ska jag köpa för cykel?! Mountainbike 11
William The Bear Hur spakarna (växlarna) ska kopplas Mountainbike 12
Sara_B Vad ska jag tänka på när jag köper min första mtb?!? Mountainbike 1
ckm Vad ska jag köpa? Mountainbike 11
verducci Mörksuggejakten, någon i Karlstad som ska köra? Mountainbike 1
mbvall var ska man cykelsemestra? Mountainbike 9
Mathew Ska jag köpa denna?: Giant XTC 860 -02 Mountainbike 2
MTBaren Då barnen ska börja med MTB Mountainbike 4
Thompaa Någon som ska till USA Mountainbike 0
mtbsmuffe Fälgar.hmm Vilka ska man ta? Mountainbike 3
ninja Vad ska man välja för framdämp? Mountainbike 15
adjo Ska man byta ut hjälmen efter en vurpa Mountainbike 4
Ska du med och MTB:a i fjällen? Mountainbike 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.