Vad ska man välja för framdämp?

Jag ska nu efter ett par års stumt körande i skogen köpa mig en framdämp men jag vet inte vad jag ska välja. Jag har börjat att köra i ett multisportlag och vill därför ha en dämp som fungerar och är relativt lätt servad.
Att ha kört på en stum framgaffel har faktiskt slitit en del på ryggen så efter tävlingar så har det varit väldigt stelt i ett par dagar och jag hoppas att en framgaffel med lite fjädring ska kunna råda bot på det.
 
vad vill du ha ut

Hur mycket hade du tänkt lägga ut och vill du ha luft eller olja.
Vad ska det vara för slaglängd.
Kan vara bra att i någon mån bestämma detta innan man börjar kolla på vilken modell man skall köpa.
Thomas.
 
Första vägskälet:luft eller fjäder

Luftdämpare är lättare och har ett större omfång av justeringsmöjligheter såvida man orkar pyssla lite med gaffeln. Till luftdämparnas nackdelar hör att de dels är känsligare: en dålig packning kan leda till läckage och de här dessutom inte lika mjuka i fjädringsgången som fjäderdämpare (Avser alltså inte motståndet utan deras respons). En fjäderdämpare å andra sidan har bättre respons för olika stora stötar och är mer pålitlig. Priset är högre vikt.

Nästa val är fjädringsväg. Om du ska tävla bör du välja en gaffel med kort fjädringsväg, ung. mindre än eller lika med 80 mm, inte mer. Marzocchis gafflar får mycket goda betyg för resons och tillförlitlighet, men de är också något tyngre än konkurrenterna. Rock Shox nya serie Psylo får goda betyg av många och har mycket justeringsmöjligheter.

Ett tredje val som jag inte vet så mycket om är Manitous dämpare.

Rekommenderar ett besök på
http://www.mtbr.com där du kan läsa allt som är värt att veta om dämpare.

Själv har jag en Marzocchi x.fly Z2 luftdämpare. För tävling pumpar jag upp trycket i den och får en stel gaffel utan oönskat studsande i uppförsbackar och vid hög kadens. Den är hyfsat lätt och fungerar mycket bra. Cyclecomponents.com har bra priser på gafflar så den sajten kan jag också rekommendera.
 
Geometrin då?

Bör man inte tänka på cykelns geometri när man byter gaffel? Vad blir effekterna om den nya gaffeln är längre en den gamla? Kommer cykeln att bete sig annorlunda?

Själv har jag en dämpad gaffel med 63mm slaglängd. En del nya gafflar har dubbelt så mycket slaglängd, och idag blir det kanske svårt att behålla cykelns geometri om/när man uppgraderar gaffeln...

Någon som har erfarenhet av att byta till en längre gaffel?

Mvh
/Johan
 
Geometrin

Jag böt min Manitous SX ti som var 80 mm (slitna bussningar) mot en SID 100 som jag alltid har föreskriven "sag" på alltså ung 20 mm när jag sitter på cykeln och jag kan inte säga att gallelbytet medfört någon negativ förändring. Tvärtom cyklen roligare än någonsin.
Per
 
högre i fram

Men om man skaffar en gaffel som har längre slaglängd blir väl cykeln högre i fram. Visserligen kan man väl sänka styret omm det går. Men som sagt vinklarna blir ju inte de samma.
Thomas.
 
Beror på hur Du ställer in gaffeln

Som i mitt fall. Jag har 50 psi tryck, vilket innebär att gaffeln sätter sig ca 20mm när jag sitter på cykeln, alltså blir vinkeln som för en 80 mm obelastad. Skillnaden är så liten att jag inte märker den. Till saken hör säkert att en SID 2000 är en väsentligt bättre gaffel än Manitous SXti 99. Därmot tror jag att en längre gaffel, säg 120 mm, skulle påverka vinkeln och hela cykeln och göra den slö i stökig teknisk terräng.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/MTB.html
 
Bra framgaffel!

Köpte en Kona Cinder Cone och satte på skivbromsar, XT-växlar, bytte lite nav, kassetter och liknande - men framför allt: Bytte gaffel till RockShox Psylo SL! Den fungerar perfekt, är rel lätt, kan justeras på alla håll och kanter (on the fly). Jag har cyklat mycket och hårt i skog med den, även på stigar etc. Dock ej tävlat... Den fungerar mycket och är rel prisvärd tycker jag! Köp!

/ Gabriel
 
Marzocchi,

alltid Marzocchi!

Överlägsen funktion och hållbarhet. Lättservade och snygga!
Dyrare = lättare och mer justerings möjligheter men de billigare modellerna är likadant konstruerade. KÖP!

Sailor
 
Du kan få en chopper...

Visst är det så att en ram är byggd med ett visst avstånd krona-axel i åtanke. Normalt är en XC-hoj byggd för 80mm framgafflar. Så om man byter till avsevärt mer kan man få en "chopper" med långsammare och mindre precis styrning som följd, och förmodligen också dåliga klätteregenskaper eftersom styret kommer högre relativt resten av hojen och då kommer också framhjulet att släppa tidigare. Ett sätt att lösa problemet är att köra med mer "sag" i den nya gaffeln. En 80mm dämpare kör man väl normalt med 8-15 mm sag, och en 100 mm gaffel kan man köra med betydligt mer vilket minskar det effektiva avståndet krona-axel. Olika märken har f.ö. olika K-a avstånd, så kolla det först mot vad du har nu.
 
Byt så jag har hmmmm

Jag böt gaffel på min DBR x2 från en judy xc med 63mm till en Marzoccni Z1 på 110mm klart att den nya gaffel är rejält tyngre men hojen vart klart bättre utför å i riktigt stökig terräng.Men å andra sidan vart det ju lite svajigare uppför men jag tycker inte att det gör så mycket.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
zanna_84 Vilken cykel ska man köpa??? Mountainbike 7
mbvall var ska man cykelsemestra? Mountainbike 9
mtbsmuffe Fälgar.hmm Vilka ska man ta? Mountainbike 3
adjo Ska man byta ut hjälmen efter en vurpa Mountainbike 4
sunkan82 Vad ska jag köpa för cykel?! Mountainbike 11
froxi Hjälp! Vilken MTB ska jag köpa? Mountainbike 12
William The Bear Hur spakarna (växlarna) ska kopplas Mountainbike 12
Sara_B Vad ska jag tänka på när jag köper min första mtb?!? Mountainbike 1
ckm Vad ska jag köpa? Mountainbike 11
Patriksg Vilken cykel ska jag välja? Mountainbike 5
verducci Mörksuggejakten, någon i Karlstad som ska köra? Mountainbike 1
tigerr vilken ska jag välja.? Mountainbike 0
rubing Vilken cykel ska jag köpa! Mountainbike 0
Mathew Ska jag köpa denna?: Giant XTC 860 -02 Mountainbike 2
MTBaren Då barnen ska börja med MTB Mountainbike 4
Marcand Vilken skivbroms ska jag välja Mountainbike 7
Thompaa Någon som ska till USA Mountainbike 0
Ska du med och MTB:a i fjällen? Mountainbike 0
tango Sliter man upp styrstolpen om man lossar/spänner styre ofta? Mountainbike 10
Mylk Var i Malmö kan man börja på mountainbikeklub? Mountainbike 1
m_junken Hur lång sadelstolpe kan man köra med? Mountainbike 3
Drifter Vart cyklar man i Östersund? Mountainbike 4
Ibasto Var annonserar man bäst? Mountainbike 1
pathfinder77 Olyckan är där när man minst anar det! Mountainbike 16
sunflow Freeride & Downhill i Europa - vart åker man?? Mountainbike 13
nippon cykling vid Hellas- var får man cykla? Mountainbike 7
sedell Hur får man bort framgaffeln? Mountainbike 3
Drifter Hur fixar man en V-broms som gnisslar? Mountainbike 14
SAMSare Har nån Recept på hur man tillagar egna Powerbars? Mountainbike 5
Hur börjar man? Mountainbike 4
2fast Var cyklar man(kvinna)i skåne? Mountainbike 5
bjornen Vad rengör man kedjan med? Mountainbike 10
Thompaa Nyppunka.. vad gör man. Mountainbike 7
trullss Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
MaxDavid Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
tango välja slang och däck Mountainbike 28
SimonStröm Välja MTB 29-tum Mountainbike 9
Jonas P Att välja cykel, hur svårt kan det vara? Mountainbike 31
Stefano M Hjälp att välja MTB Mountainbike 0
Nilse Vilken storlek skall jag välja på min DH cykel.? Mountainbike 3
christiand Välja mellan "billiga" hybridcyklar Mountainbike 1
perpan Välja cykel? Mountainbike 3
nianmal Välja MTB Mountainbike 11
Mathew Hur välja däck på VDO C15+??? Mountainbike 3
Klaus Vilken MTB kan jag välja? Mountainbike 10
hgus2568 Corratec- Kommentar? Välja ramstorlek.. Mountainbike 1
f97anka Lite hjälp med att välja cykel Mountainbike 3
kanotnisse Välja cykel?? Mountainbike 8
matpih HJÄLP mig välja MTB-cykel. Mountainbike 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.