Blodtryck 17.0

Jag har haft perioder när blodtrycket stigit till mycket högs nivåer, ibland oförklarligt. En var t ex sommaren 2016. En trolig förklaring den gången var att jag p g a ryggproblem förskrivits mycket starka värktabletter eftersom dessa innehöll natriumsalter. När jag fått ordning på ryggen upphörde problemet.

Jag brukar kolla trycket någon vecka, med ett par månaders uppehåll. När jag nu påbörjade en ny serie var värdena både morgon (en timme efter frukost) och kväll (ca. 18) åtskilligt högre än förra gången, 150/90 resp. 160/90+.Vid den förra mätningen,
i augusti, var morgonvärdet som bäst 127/80-. Jag kan bara komma på en förändring som inverkat. Den 14/9 föll jag under en löptur illa och fick en fraktur i knäet. Jag har inte kunnat springa, och en hel del styrketräning har fått vila. Jag går dock inte längre med krycka och det är kanske 2 veckor sen jag slutade med smärtstillande. Nog för att löpning är en en bra aktivitet, den särklassiskt bästa jag vet, men kan fyra veckors uppehåll ha så drastisk effekt? Och jag har inte börjat röka eller dricka alkohol,
och är fortfarande måttlig med kolhydrater och salt.

Sköterskan på VC menade att åldern (77 år) är en viktig faktor, men jag var ju inte precis ung för två månader sen. Det här är ju en drastisk förändring på rätt kort tid, 20 enheters försämring, från frisk till sjuk.

Nu blir det en lite krånglig process innan det händer något. VC litar inte på min mätare så jag ska hämta en hos dem på tisdag och mäta enligt anvisningar i en vecka innan det ens kan bli tal om undersökning. Senast jag var med om en så drastisk förändring, fick jag tid direkt, mätning med hysteriska värden (men normal puls, 51) och inom någon vecka hade de ordnat 24-timmars. Precis lagom till dess hade värdena återgått till normala.

Pulsen är enligt min erfarenhet mycket svagt korrlerad med trycket. Men det senare har också gått upp. Normalt ska jag mitt på dagen, efter avkoppling med bok eller tidning, vara nere en bit under 60. Nu går den inte ner under 70. Dock verkar morgonpulsen (kvar i sängen alltså) vara obetydligt föhöjd, 48-52 eller så.


Nån som har ideer om vad det kan handla om. Kan knäfrakturen ha haft någon inverkan?
 
Hej. Nu har jag inte läst alla sidorna i den här artikeln men det är känt att en fraktur ger olika former av inflammatoriska svar, bla en systemisk inflammation med förhöjda cytokiner mm, som har påverkan på cardiovaskulära systemet. Även om frakturen är stabil så pågår ju uppbyggande, och nedbrytande/remodellerande, processer långt efter det. Kan det vara så att du inte är ur ”frakturens grepp” än?

1634935341528.jpeg
 
Blodtryck varierar över dagen(högre på kvällen), över veckan (högre i slutet av arbetsveckan), med dagsformen, pga smärta, efter ansträngning, efter maten etc
Utöver det så är blottrycksmätare inte så exakta som man kan tro, +/-10 enheter kan det varierar på två mätningar efter varandra.

Fortsätt mäta, flera fasta tider på dagen och flera dagar i rad innan du börjar oroade dig.
 
Smärta tenderar att höja både blodtryck och puls. Liksom stress.

Inget att oroa sig för i nuläget är min bedömning Peter.

Thure
 
Blodtryck varierar över dagen(högre på kvällen), över veckan (högre i slutet av arbetsveckan), med dagsformen, pga smärta, efter ansträngning, efter maten etc
Utöver det så är blottrycksmätare inte så exakta som man kan tro, +/-10 enheter kan det varierar på två mätningar efter varandra.

Fortsätt mäta, flera fasta tider på dagen och flera dagar i rad innan du börjar oroade dig.
Men här handlar det ju dock om en tydlig förändring mellan två mätveckor med ett par månader emellan, en viss rätt konsistent nivå i den första perioden, en högre(+20 !!) under denna andra, dessutom vid relativt fasta tidpunkter morgon och kväll.

Jag äter också vid relativt fasta tider och har utmärkt kontroll över min vikt p g a rätt stram diet. Detta trots att min knäfraktur (fallolycka under löpning den 14 september) tvingat mig till sänkt aktivitetsnivå. Jag får äntligen cykla, men stora utflykter blir det inte denna årstid.

Jag slutade f ö att arbeta den 17 maj 2006, ett par månader före min 62-årsdag. Att mätresultatet varierar mellan två mätningar med några minuters mellanrum, beror väl på att trycket gör det, precis som vid traditionell mätning? Jag kan ofta känna mig lugnare och mer avspänd vid den andra mätningen. (Jag har nån gång spekulerat i hur mycket det inverkar att manschetten vecklar ut sig i den första mätningen).

Nu ska jag ju hämta VC:s apparat på tisdag och mäta enligt deras anvisningar en vecka.

Att tillfälligheter skapar viss variation är klart. I morse mätte jag 162/99 !! kort efter uppvaknandet.
 
Nu har jag hämtat apparaten, och provkört den under kontroll så att jag gör rätt. Utfallet var nåt i stil med 170/96 så de höga värdena tidigare kan inte bero på ngt speciellt fel på min apparat. Instruktionen är att mäta 2 ggr morgon och kväll men bara behålla det andra värdet. Den enda förklaring som sköterskan kunde komma på till mina absurda värden var att jag inte kunnat springa. Det finns dock inget som kan ersätta denna naturliga och avspända aktivitet.
 
Nu har jag mätt med landstingets apparat i fyra dagar. Jag har också kunnat kontrollera att den ger mycket nära samma värden som min egen. Jag har också kompletterat med min morgonpuls (kvar i sängen) och två mätningar mitt på dagen med min egen apparat (för att inte rubba historiken).

Ett par saker som jag noterat: min morgonpuls ligger stadigt på 48-49; inte så dåligt med tanke på utebliven löpning.
Vilket gör det svårt att förklara just blodtrycket med inaktivitet. Pulsen går ju upp under blodtrycksmätning, men har endast en gång gått över 60. Min vikt har, återigen trots ringa aktivitet, legat stadigt på 68,2 (midjemått 84-85 cm). Nästan lika förbryllande som morgonvärdet den 29/10 (152/98) är mina extra mätningar mitt på dagen: 137/75 resp. 137/86, som ju helt avviker från mönstret. Borde inte morgonvärdena vara lägre? Det får mig att undra om inte 24-timmarsmätning skulle ge mer klargörande utfall.

Men det är nog kö till den apparaten och en relativt frisk 77-åring har knappast gräddfil till vården. Utom till vaccin - som ju inte bara tar för sin egen skull.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.