Blodtryck, nu under behandling.

Tack. Jag undrar kanske inte så mycket, utom över de höga värdena vid enstaka besök på VC, i annat ärende. Ett extremt exempel, från februari 2012, en hälsoundersökning på Linköpng Health Care. Jag hade 158 eller däromkring (en enda mätning!). Sen tog jag bussen hem och mätte två gånger, 125/70, eller så. Det var först i november-december som jag började få de höga värden som till sist motiverade åtgärder, egen mätserie i en vecka, högt, högt på VC och högt på 24-timmars.

Jag kommer att kallas nån gång i februari nästa år, och givetvis kommer jag då att göra en sådan veckomätning innan. Hittills verkar medicinen ha tagit. Jag förnyade recept precis häromdan, och en burk för 105 dagar kostade 65 kronor, så det är lätt att förstå att alternativen till medicinering inte är så lätta att motivera. Hur lång tid tar det att fastställa effekten av utebliven medicinering?
 
Tack. Jag undrar kanske inte så mycket, utom över de höga värdena vid enstaka besök på VC, i annat ärende. Ett extremt exempel, från februari 2012, en hälsoundersökning på Linköpng Health Care. Jag hade 158 eller däromkring (en enda mätning!). Sen tog jag bussen hem och mätte två gånger, 125/70, eller så. Det var först i november-december som jag började få de höga värden som till sist motiverade åtgärder, egen mätserie i en vecka, högt, högt på VC och högt på 24-timmars.

Jag kommer att kallas nån gång i februari nästa år, och givetvis kommer jag då att göra en sådan veckomätning innan. Hittills verkar medicinen ha tagit. Jag förnyade recept precis häromdan, och en burk för 105 dagar kostade 65 kronor, så det är lätt att förstå att alternativen till medicinering inte är så lätta att motivera. Hur lång tid tar det att fastställa effekten av utebliven medicinering?
2012 Ska vara 2022.
 
Nu, efter ett år med medicin, verkar trycket ytterligare ha försämrats, så jag kontaktade min nya VC (jag har flyttat). Så nu ska jag göra en ny veckomätning, morgon och kväll i en vecka. Möjligen har jag varit en smula lättsinnig med morgonmätningarna tidigare. Tyckt det var lugnast att gå upp, äta frukost, koppla av och läsa tidning någon timme och sedan mäta. Nu sägs det tydligt ifrån att trycket ska mätas *före* frukost. Det är hemska värden; dessa två dagar har det legat på 170/100. På lattjo har jag kollat ännu en gång, efter en dryg timme och det är helt lugna värden, vilka stiger under dagen; kvällstid är det 160/100. Det beror på att jag tar min medicin när jag äter frukost. Den gör alltså verkligen god verkan, som dock stadigt avklingar under dagen. Jag gissar att man kommer att rekommendera dubbel dos. Ska kanske påpekas att min kännedom om mitt eget blodryck helt beror på mätningar. Jag har INGA påtagliga symptom.

En fråga som uppstått är om det finns samband med min hjärnskada, och vad som isåfall är orsak eller verkan. Trots skiktröntgen och magnetkamera är diagnosen ännu osäker. Läkarens svar på utlåtandet andas viss otålighet.
 
Det såg länge ut som om behandlingen fungerade, med värden neråt 125/75 på förmiddagen, lite högre kväll. I februari märkte jag att jag fick olika resultat om jag (som nästan alltid) mätte ett par timmar efter frukost, eller före frukost. De senare värdena var alltid mycket högre, vilket jag tillskrev medicinen; sen märkte jag att värdena försämrades under dagen och blev alldeles för höga på kvällen. Idag verkar värdena vara dåliga hela tiden, vilket lett till en ny 24-timmars 21-22/3, efter bara 14 månader. Så om ett par dar får jag veta vad som händer under natten. Tydligt är att medicinen inte räcker.

I augusti hade jag ett par dar hallucinationer, människor som passerade mig på vänster sida, vände sig om, men inte kommunicierade. Jag såg också mönster av stora bokstäver på olika ytor (jag löser rätt mycket korsord). DT och magnetkamera har avslöjat en hjärnskada, utbredda vitsubstansförändringar som kan vara ett resultat av det höga blodtrycket, Teorier om psykos och demens har avvisats efter undersökning. Nu har det talats om normaltryckshydrocephalus, men utan de vanliga symptomen.

Några försök att förklara det försämrade blodtrycket har inte gjorts. Jag kan tänka mig tre förklaringar. Man vet inte så mycket om sådant. Jag är gammal, fyller 80 i augusti. Blodtrycksmedicin är billigt. Men nu kan det bli aktuelllt med andra mediciner, t ex Trombyl. Min bror, som är 85, har provat, men slutat. när han fick blåmärken.

Några symptom är jag inte medveten om. Jag vet om mitt höga blodfryck enbart genom mätningar och hjärnskadan har enbart yttrat sig genom den kortvariga perioden av hallucinationer.

Min livsföring har knappt föränadrats, utom att jag inte kan springa längre. Senaste kroppsmätningen visar dock att jag vunnit två kilo fett och förlorat ett kilo muskler sen förra året, och därmed är tillbaka på 2022 års nivå. Min fettprocent över 2 år: 15,8 13,2 16. Den viscerala fettnivån är fortfarande klart låg. Det är bättre än för 15 år sen, när jag var mycket aktiv och hade precis det jag inte har idag, god kondition.
 
Jag tror jag har en förklaring. Mina favoritfrukter är grapefrukt och hallon, mycket p g a den låga sockerhalten. Men jag har avstått från bägge p g a priset -- kanske 15 kr för en enda grapefrukt. Nu har det ett tag variit rimligare priser och det har blivit en om dagen. I förrgår fick jag veta av en närstående att graprefrukt innehåller ämnen som reagerar med blodtrycksmedicinen och omintetgör dess verkan! Så det var bara att slänga de tre jag har i kylskåpet. Det lär ta tid innan det hjälper ty de där ämnena verkar lagras i kroppen.
 
Nja. Kolla bipacksedeln på din blodtrycksmedicin vad som sägs om grapefrukt och just den medicin du tar. För väldigt många mediciner är det beträffande grapefrukt tvärtom mot vad som sagts dig. Grapefrukt innehåller ett ämne som hämmar ett enzym i magtarmkanalen. Det är ett enzym som metaboliserar många olika läkemedel innan de tas upp av kroppen. Om man då äter grapefrukt hämmas det enzymet och den aktiva substansen av läkemedlet ökar och därmed både effekt och förstås bieffekter av läkemedlet. Dvs risken för bieffekter ökar. Sen finns det nog en del läkemedel vars effekt minskar av grapefrukt, vilket förstås inte är lika farligt ur biverkningssynpunkt. Så läs bipacksedeln eller tala med en apotekare vad som gäller för just ditt läkemedel och grapefrukt - om du får högre eller lägre effekt. Inget av alternativen är bra.
 
Nja. Kolla bipacksedeln på din blodtrycksmedicin vad som sägs om grapefrukt och just den medicin du tar. För väldigt många mediciner är det beträffande grapefrukt tvärtom mot vad som sagts dig. Grapefrukt innehåller ett ämne som hämmar ett enzym i magtarmkanalen. Det är ett enzym som metaboliserar många olika läkemedel innan de tas upp av kroppen. Om man då äter grapefrukt hämmas det enzymet och den aktiva substansen av läkemedlet ökar och därmed både effekt och förstås bieffekter av läkemedlet. Dvs risken för bieffekter ökar. Sen finns det nog en del läkemedel vars effekt minskar av grapefrukt, vilket förstås inte är lika farligt ur biverkningssynpunkt. Så läs bipacksedeln eller tala med en apotekare vad som gäller för just ditt läkemedel och grapefrukt - om du får högre eller lägre effekt. Inget av alternativen är bra.
Enligt min källa skull det vara kinin som samverkar dåligt med medicinen. Jag plockade fram bipacksedeln och insåg att jag läst den förut och noterat att inget sas om ex.vis grapefrukt .. Men det är lätt att missa detaljer når bipackseden är 80 cm lång, med ganska liten stil.

Igår kollade jag trycket efter några dar utan grapefrukt. Någa timmar efter frukost var det väldigt normalt, 131/77 eller nåt ditåt. PÅ kvällen, c:a 18, var det däremot 170/90, Vad ska man tro? Pulsen var därmot rätt normsal, 51, rätt typiskt för den tiden på dygnet. NÅGONTING har hänt när jag så nyss som i höstas hade goda värden, och ännu tidigare kunde övertrycket liggga under 120. Jag ska ringa VC idag och höra vad 24-timmars visade.
 
Jag fick snabb respons från VC, efter samtal med en sköterska i morse. Läkaren ringde upp mig när jag var på hemväg från ärenden på stan. 24-timmars gav dagsnitt 144/91, natt: 160/91!!! -- det senare antagligen beroende på utebliven sömn och kanske stress över detta. Jag är troligen inte döende. Jag ska nu köra dubbel dos av losartan.

Pulsen förbryllar. Dagsnitt 57 är inte så konstigt (men givetvis höge än för. säg, 7 år sen) men hur kunde det bli 40 natt (min morgonpuls, kvar i sängen, brukar ligga på 48-50, på kvällen brukar pulsen liggga på 45-52) ??? Det tycks vara ett genomgående mönster: vid tillfällen med hyfsat blodtryck har pulsen genomgående varit hög, och omvänt! Låg puls har jag tidigare förknippat med konditionsträning, men sen något år tillbaka kan jag inte springa, p g a artroser i knäna. Styrka kör jag, dock med rätt måttliga vikter, eftersom en invalidiserad högerarm motverkar tunga lyft.
 
Efter knappt två veckor med högre dos är värdena anständiga igen, i stil med 121/75. Få se nu hur länge det håller. När jag frågade läkarn om den rätt hastigt avtagande effekten av lilla dosen sa han något om att ådrorna ju stelnar med stigande ålder, men man kan ju undra hur fort det ska få gå. Det var så sent som våren 2022 som helt rimliga värden uppmättes, och i nov-dec som försämringarna uppträdde. Nå, jag vet väl lite mer när jag ser honom i maj. Han antydde att minskad fysisk aktivitet (jag kan ju inte längre springa) kan inverka. Kanske det, men jag är inte totalt orörlig precis, eftersom jag går eller cyklar alla ärenden. Betr hjärnskadan har jag läst på mer om vitsubstans och dess betydelse för kognitiva processer, men utöver de kortvariga hallucinationerna har jag inte märkt något.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.