Besvära vården?

Jag brukar kolla trycket en vecka i sänder, med ett par månaders mellanrum (om inget speciellt visar sig). Senast var några veckor före jul, plötsligt hysteriska värden. VId 2,3 tillfällenvar dock värdena klart godkända. När detta hållit i sig ett par veckor gick jag till VC.s "hälsorum" och kollade på deras apparat. Högt. Dagen före julafton var jag på VC och undersöktes (efter en veckas bokförda hemmätningar) varvid trycket togs "på riktigt", utan automatik, 160/90, knappast acceptabelt. Läkaren föreslog 24-timmars. Verkställs 19--20 januari.

Nu har jag på sistone kollat lite mer frekvent och blev rätt misstänksam när manschetten öppnade sig vid flera tillfällen -- närmre inspektion visade att kardborren var nästan blanksliten och lätt att dra isär. Så jag köpte igår ny manschett på apoteket, och vips var värdena mer "normala", bara aningen i överkant. Så, om det nu inte kostar VC mer besvär lutar jag förstås åt att avbeställa. Ringer VC för råd.

Men en del förbryllar, t ex om det är manschetten som var problemet, varför fick jag då så höga värden i "hälsorummet" och vid läkarundersökningen? Ibland verkar det bli så på kliniker, "vita-rock-syndromet"(fast jag är hur avspänd som helst) och både jag och vårdpersonal har ignorerat resultaten. I februari förra året gjorde jag en totalkontroll av hälsan på Linköping Health Care och övertrycket då -- mätt EN gång, vid ETT enda tillfälle -- var något i stil med 155. Därpå tog jag bussen hem, mätte två gånger och fick 125/75 vilket nog är HELT OK för en (då) 77-åring. Och brydde mig alltså inte (även läkaren ansåg att jag skulle hålla mig till självmätningarna).

I efterhand kan man undra varför inte VC, som vid tidigare tillfällen, lånade ut en apparat för hemmamätningarna.
 
Att jämföra blodtryck över tid om man mätt med olika automatiska mätare är vanskligt.... helst ska man använda samma utrustning hela tiden, och den ska vara kalibrerad, plus att mätningen ända alltså är osäker om man har varierande puls, som vid förmaksflimmer t.ex. (Eller lära sig mäta manuellt.)
 
Tack. För tydlighets skull. Hemma har jag mätt med samma mätare hela tiden. Igår bytte jag manschett, men inte apparat och värdena har nu liknat dem för några månader sen. På VC har jag nu mätt själv i den publika mätaren, vid ett enda tillfälle. Därtill läkarundersöktes jag den 23/12 med stetoskop och faderullan, men bara en gång. EKG togs och läkaren lyssnade. Pulsen var 59, vilket jag tror är OK. Min puls morgon (kvar i sängen), liksom sena kvällen (i lässoffan) ligger sen flera decennier vid 48, hur nu det inverkar.

Det du presenterar verkar vara argument för att lägga mer vikt vid de båda mätningarna mätningarna på VC, eller att jag iaf kan göra det med gott samvete-- ty enligt en läkare jag haft årlig kontakt med ska man inte bara misstro apparater utan även punktmätningar -- han vidtar aldrig någon åtgärd (medicinering) utan en 24-timmars.

För kanske ett år sen roade jag mig med att jämföra min mätare med VC:s publika. Jag mätte med den, sen med min, det blev lägre.

Sen mätte jag med VC:s igen och det blev ännu lägre ...
 
Vi har (av misstag) lyckats få två mätare i familjen. Den ena är säkert mer än 10 år och den andra ca 5 år gammal. Dom visar båda samma värde trots att dom inte kalibrerats efter inköpen. Vi har också jämfört med VC:s mätare och dom stämmer även med deras utrustning. Det tyder på att det inte är någon större orsak att oroa sig för mätarfel (märke Omron) eller så har just vi råkat ha tur!
 
... Det tyder på att det inte är någon större orsak att oroa sig för mätarfel (märke Omron) eller så har just vi råkat ha tur!

Absolut. Man kan nog (oftast) lita på mätningen. Problemet är om man ska ta beslut om eventuella åtgärder, t.ex blodtrycksmedicin, vill man helst vara lite mer säker än så. Ska man "bara" kolla sitt eget tryck ibland och använder samma mätare är det knappast ett problem. Om vården hade samma krav som flyget skulle alla blodtrycksmätare kalibreras en gång i kvartalet. :cool:
 
Vad jag är säker på är att min mätare visat systematiskt högre värden p g a den utslitna kardborreförseglingen. Jag skulle ta för givet att bara negligera dessa högre resultat (170/ 95 på morgonen!) om det inte var för att jag fick så höga värden på den publika mätaren och vid läkarundersökningen (160/90). Samtidigt har jag flera gånger tidigare fått mycket höga värden vid punktmätningar utan rimlig anledning (enligt senare undersökningar).

En morgon för ett tag sen högg det till i bröstet, till vänster, vid uppvaknandet. Jag ringde till VC och frågade efter tips hur jag skulle handla för att undgå att förvärra skadan (själv trodde jag att det var en muskelbristning, e.d. ) Sköterskan ivrade länge och väl för att jag skulle till akuten för det kunde ju vara något med hjärtat. Efter en hel del övertalning fick hon som hon ville. Det kom ambulans och jag blev snabbt undersökt på gårdsplanen, högt tryck, hyfsad puls (51), och sen fraktades jag till akuten, där man kopplade in mig i alla möjliga apparater. Blodtrycket startade på en för mig anständig nivå, under 125, och steg långsamt. Att ett prov måste tas om, vilket tog en extra timme, var inte något som precis dämpade trycket, som mot slutet av flera timmar på akuten var uppe i 140. Jag bad om ursäkt men läkaren sa bestämt ifrån att smärtar det i hjärttrakten så kontaktar man vården.

Här talas en del om kalibrering. Vid en vårdkontakt för flera år sen talade tjg sköterska om kalibrering som om det vore ngt jag klarade själv. Jag skulle ta med mätaren till VC, och med lednng av den publika mätaren justera min egen. Hon sa inte hur, och själv förstår jag inte, ty om man mäter två gånger efter varandra så mäter man ju faktiskt två olika tryck.

Så frågan för mig är om jag ska ringa VC i morgon och avbeställa (om det nu går utan extra besvär)
 
Jag tror att VC skulle kunna göra ett betydligt bättre jobb om dom hade en "likare" med ett fast tryck som man kunde jämföra mot för - som du skriver- mäter man 2 gånger efter varandra på samma person så kommer det säkert att vara två olika värden - speciellt för oss som har "vita rocken"-syndrom.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.