Behöver hjälp med höftsmärta vid promenad

Hej. Tre frågor:
Var sitter smärtan? När du säger "höftkulan vid gluteus maximus", var menar du då ? Gluteus maximus är stor... Menar du trochanter major ("knölen" på utsidan av höften, längst upp på lårbenet), eller bakom höften, mot bäckenkanten, eller nån annanstans ? Vid sittbensknölen?
Var sattes kortisoninjektionen? Mot slemsåcken/muskelfästena vid trochanter major? In i höftleden, (brukar ges med ultraljud eller röntgen som hjälp för att "hitta rätt")
Om du lyfter knäet upp mot bröstkorgen gör det ont, men blir det ännu värre i det läget om du vrider knäet inåt och foten utåt, och något bättre om du vrider foten inåt och knäet utåt?

Närmare knölen på utsidan av höften, och typ bakom. Detta är när jag går, och jag får känslan av att en del av smärtan är muskulär.

Den andra smärtan som är mer skarp går att framkalla genom att göra som du beskriver: knäet in mot bröstkorgen och rotera lårbenet inåt (och därmed fötterna utåt).
 
Närmare knölen på utsidan av höften, och typ bakom. Detta är när jag går, och jag får känslan av att en del av smärtan är muskulär.

Den andra smärtan som är mer skarp går att framkalla genom att göra som du beskriver: knäet in mot bröstkorgen och rotera lårbenet inåt (och därmed fötterna utåt).
Allright. Kombinationen av inåtrotationssmärtan och röntgenfyndet "pålagring i övergången collum - caput" kan absolut vara impingement. Kan vara en skada på "broskläppen" (labrum) i leden, kan förstås också vara en lokal broskskada eller början till artros. Ibland ser man inte labrumskador med en magnetkamera heller, det kan krävas att man sprutar in kontrastvätska i höftleden innan magnetkameraundersökning.
Smärtan bakom "knölen" brukar ofta vara muskulär och då brukar ju hjälp av fysioterapeut vara lösningen...
Var sattes kortisonsprutan? I leden eller i muskelfästena bakom trochanter major?
 
Tack för dina tankar!

Kortisonsprutan sattes i höften, typ i ljumsken.
Okej. Och då var smärtan bättre eller helt bra ? under några veckor. Det talar ju för att smärtan kommer från själva leden, d.v.s att problemet sitter i höftleden och inte " bara" är muskulärt. Då kan en magnetkamera eventuellt vara ett sätt att få en diagnos...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Baseballbat Noob behöver hjälp med viktnergång. Träning och hälsa 26
PoveNN Behöver tips för att gå ner i vikt! Träning och hälsa 39
Gonkan Bäst proteinpulver för bulk? Träning och hälsa 7
MonicaKa Hjälp att tolka hälsoundersökning Träning och hälsa 3
energIrace Lite hjälp!! Träning och hälsa 0
aback Hjälp med träningsredskap Träning och hälsa 2
jerrymus hjälp med styrketräning Träning och hälsa 66
e_strom83 Hjälp med träning för klassikern Träning och hälsa 4
ragwen89 Hjälp med att hitta bra sidor för styrketräning Träning och hälsa 11
graylingman Hjälp med träningsupplägg Träning och hälsa 15
Keras2006 Hjälp med Viktökning!? Träning och hälsa 11
Keras2006 Hjälp med chins! Träning och hälsa 18
Jansson_Kalix Viktminskning, TIPS! Hjälp! Träning och hälsa 17
andi Hjälp till artikel om utbildningar utomlands Träning och hälsa 0
pergit Hjälp med råd!!! Träning och hälsa 6
capman viktminskning-träningsschema, HJÄLP! Träning och hälsa 30
Elyas Hjälp, får vattenblåsor Träning och hälsa 9
joakimmen Hjälp! Det börjar närma sig... Träning och hälsa 1
Adventure-Cilla Hjälp jag är övertränad!!!... Träning och hälsa 4
plp Backar och löprundor i Lund? Hjälp Träning och hälsa 4
lleberg Hjälp att lägga upp försässongsträning. Träning och hälsa 4
plp Ont i ben i på ovansidan av foten vid löpning. Hjälp Träning och hälsa 3
kimman knäsvag skidåkare söker hjälp Träning och hälsa 5
samme83 märklig höftsmärta Träning och hälsa 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.