Behöver hjälp med höftsmärta vid promenad

Hej. Tre frågor:
Var sitter smärtan? När du säger "höftkulan vid gluteus maximus", var menar du då ? Gluteus maximus är stor... Menar du trochanter major ("knölen" på utsidan av höften, längst upp på lårbenet), eller bakom höften, mot bäckenkanten, eller nån annanstans ? Vid sittbensknölen?
Var sattes kortisoninjektionen? Mot slemsåcken/muskelfästena vid trochanter major? In i höftleden, (brukar ges med ultraljud eller röntgen som hjälp för att "hitta rätt")
Om du lyfter knäet upp mot bröstkorgen gör det ont, men blir det ännu värre i det läget om du vrider knäet inåt och foten utåt, och något bättre om du vrider foten inåt och knäet utåt?

Närmare knölen på utsidan av höften, och typ bakom. Detta är när jag går, och jag får känslan av att en del av smärtan är muskulär.

Den andra smärtan som är mer skarp går att framkalla genom att göra som du beskriver: knäet in mot bröstkorgen och rotera lårbenet inåt (och därmed fötterna utåt).

Närmare knölen på utsidan av höften, och typ bakom. Detta är när jag går, och jag får känslan av att en del av smärtan är muskulär.

Den andra smärtan som är mer skarp går att framkalla genom att göra som du beskriver: knäet in mot bröstkorgen och rotera lårbenet inåt (och därmed fötterna utåt).
Allright. Kombinationen av inåtrotationssmärtan och röntgenfyndet "pålagring i övergången collum - caput" kan absolut vara impingement. Kan vara en skada på "broskläppen" (labrum) i leden, kan förstås också vara en lokal broskskada eller början till artros. Ibland ser man inte labrumskador med en magnetkamera heller, det kan krävas att man sprutar in kontrastvätska i höftleden innan magnetkameraundersökning.
Smärtan bakom "knölen" brukar ofta vara muskulär och då brukar ju hjälp av fysioterapeut vara lösningen...
Var sattes kortisonsprutan? I leden eller i muskelfästena bakom trochanter major?

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tack för dina tankar!

Kortisonsprutan sattes i höften, typ i ljumsken.
Okej. Och då var smärtan bättre eller helt bra ? under några veckor. Det talar ju för att smärtan kommer från själva leden, d.v.s att problemet sitter i höftleden och inte " bara" är muskulärt. Då kan en magnetkamera eventuellt vara ett sätt att få en diagnos...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips