Översyn av program III. Armar

Svar på TS fundering.
Hälsningar Thomas
Nej, jag förstår fortfarande inte. Ämnet för denna tråd är "översyn av program -- armar" och det du bidrar i just detta ämne är "Sedan finns det såklart en mängd övningar som är bra för såväl armar som kroppen för övrigt." som om trådens själva ämne vore en bisak. Kanske jag mest förvillas av ordet "börja" -- som om jag startade mina trådar i en icke godkänd ordning.

Nu bidrog perdavid mycket informativt och konstruktivt; min slutsats av hans inlägg är att jag inte ska ägna så mycken uppmärksamhet åt en pajad (och ofta värkande) högerarm och axel och istället ställa om mina armhävningar så att bröstet engageras mer. Att jag inte sagt eller frågat något om rörlighet betyder ju inte att jag inte tränar sådant utan bara på att jag inte har något att säga eller fråga i just det ämnet. Alla mina helkroppspass inleds med rörlighet, t ex burpees, MAQ&ROM och Spiderman, mitt dedicerade ryggpass inleds med fem övningar som nästan enbart handlar om rörlighet. En del går tillbaka på de övningar som jag anvisades av en fysioterapeut när mina ryggproblem gav sig tillkänna första gången för 23 år sen. Vad som tillkommit i samarbetet med min sista PT är styrka, för att minska belastningen på mina skador i ländryggen.
 
Jag vill bara påpeka att jag är glad amatör, alltså ingen expert eller utbildad inom området.
Om din sjukgymnast rekomenderar nåt skulle jag ta det rådet före mina.
Dock svarade jag på din direkta fråga om isolerande övningar.

Men jag står fast vid att jag tror att komplexa övningar ger mer på totalen, om de går att utföra.
Ibland måste en muskel isoleras om den är mycket svagare än motsvarande, eller om det hindrar en mer komplex övning.

Armhävningar bör utföras med armar i ca 45 graders vinkel samt "nedhållna" axlar, alltså inte dra upp axlarna mot öronen. Armar ut vinkelrätt mot kroppen ställer till det för axelleden.

//P
 
Jag vill bara påpeka att jag är glad amatör, alltså ingen expert eller utbildad inom området.
Om din sjukgymnast rekomenderar nåt skulle jag ta det rådet före mina.
Dock svarade jag på din direkta fråga om isolerande övningar.

Men jag står fast vid att jag tror att komplexa övningar ger mer på totalen, om de går att utföra.
Ibland måste en muskel isoleras om den är mycket svagare än motsvarande, eller om det hindrar en mer komplex övning.

Armhävningar bör utföras med armar i ca 45 graders vinkel samt "nedhållna" axlar, alltså inte dra upp axlarna mot öronen. Armar ut vinkelrätt mot kroppen ställer till det för axelleden.

//P
Alltså, min fysiokontakt gäller, typiskt nog, endast knäbesvär: värk, nedsatt styrka, rörlighet och, i någon mån mån, balans, i höger ben, p g a artros, inget annat. För detta har han rekommenderat en gummibandsövning som till hälften verkar simulera en bensparkmaskin (plus Romberg, dagligen -- googla!). Den har jag inarbetat i mitt allmänna program eftersom den verkar motsvara ett allmännare behov. Jag arbetar förstås med betydligt kraftigare band än han plockade fram.

Jag har nu också återupptagit kontakten med min sista PT -- vi kommer väl att ses ett fåtal gånger, 2--3, med 3--4 veckors mellanrum, detta år, för en del kompletteringar. Vid det första tillfället handlade det bl a om armhävningar, fristående (mera bröst) och som moment i Burpees (mer armar) och jag fick rätta till en sak: jag strävar att hålla kroppen absolut rak (med lyft "i ett stycke") men tydligen får -- och ska -- man puta lite med rumpan och göra en viss rörelse i kroppens längdriktning, vilken jag inte kan beskriva här. Vi hann också med en del buk och där hittade han inga intressanta fel. Vänligt nog undrade han om han skulle fixa det när han kom upp i min ålder, men jag undrade om världen ens existerar då. Jag är 49 år äldre än han.
 
De flesta pressövningar, som armhävning eller axelpress jobbar med fler muskler än armar. Bröst och axelmuskler är starkt inblandade. Armarna nära kroppen vid armhävning är mer tricepsfokuserad.
Dips är en bra men tung övning, men även den är mycket bröst och orkar du inte blir det ju meningslöst.
Även bänkdips är tungt, dessutom sätter du axlar i en ofördelaktig position som kan leda till smärta om jag minns rätt, jag gör dom inte.

Vill du isolera armarna helt är det mer sådana övningar du ska leta efter, men om du inte går på gym har jag tyvärr dåligt med förslag.
Diamond push up är väl en, med händerna ihop under bröstkorgen, en annan är att du står i plankan med underarmarna mot marken, sen använder triceps för att räta ut armarna och komma upp i hög planka.
Biceps funkar väl med en låg stång där du kan dra dig upp genom att curla med biceps istället för att dra med ryggen.
/P
Mina månatliga kontakter med PTn har mest rört sig om benstyrka, uppresning (på ett ben) och enbensböj, där jag tappat mycket genom slarv eller försummelse. Senast ville han ta upp magen också, och föreslog just den där övningen, plus ngn form av plankpromenad och en tredje övning jag inte orkar beskriva. Det visade sig att den i mitt fall inte engagerar magen alls, vad jag kan känna, eftersom den är väldigt tung för mina armar, speciellt höger (som är kass). Jag passade på att visa en variant av hög planka med vissa diagonalrörelser, som jag kört statiskt. Hängde det bara på magen skulle jag nog utan vidare klara två minuter, men jag är glad om jag klarar 1.30. för då är jag rejält trött i den onda armen. En sak som de här övningarna övertygat mig om är att styrkan i höger arm inte går at träna upp. Jag kan inte lyfta en trekilos natel rent och rakt med höger, jag måste ta hjälp av ryggen på något sätt.
 
Mina månatliga kontakter med PTn har mest rört sig om benstyrka, uppresning (på ett ben) och enbensböj, där jag tappat mycket genom slarv eller försummelse. Senast ville han ta upp magen också, och föreslog just den där övningen, plus ngn form av plankpromenad och en tredje övning jag inte orkar beskriva. Det visade sig att den i mitt fall inte engagerar magen alls, vad jag kan känna, eftersom den är väldigt tung för mina armar, speciellt höger (som är kass). Jag passade på att visa en variant av hög planka med vissa diagonalrörelser, som jag kört statiskt. Hängde det bara på magen skulle jag nog utan vidare klara två minuter, men jag är glad om jag klarar 1.30. för då är jag rejält trött i den onda armen. En sak som de här övningarna övertygat mig om är att styrkan i höger arm inte går at träna upp. Jag kan inte lyfta en trekilos natel rent och rakt med höger, jag måste ta hjälp av ryggen på något sätt.
natel=hantel
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...