Översyn av program II. Buk.

Buken är kanske det bästa jag har -- i många år var den nästan det enda jag tränade vid sidan av all löpning. Jag har prövat otaliga övningar och fastnat för dem jag trivs bäst med, men eftersom det handlar om en mångfald muskler, raka, sneda, djupa, ytliga, etc. är jag inte helt säker på balansen mellan olika övningar, att träningen är tillräckligt allsidig.

Mina favoriter är 1) Omvända crunches med stav och 2) Sidoplanka med a) mussla eller, hellre, b) arm- och benlyft , "Stjärnan". Därutöver har jag prövat 3) Ab Roller (som jag tenderar att glömma) 4) Hög planka (alltså raka armar) med diagonalrörelser (höger knä mot vänster armbåge och omvänt) -- där jag fortare blir trött i min dåliga högerarm än i magen! 1) och 2) har jag prövat att superseta, vilket iaf blir svettigt.

1) Fick min PT att undra om han skulle klara den själv, men han är lång 189 cm (jag är 172). Om nån undrar: Starta raklång på rygg, bakåtsträckta armar med staven i händerna. Dra upp knäna mot bröstet, för samtidigt staven framåt över benen, runt fötterna, därpå bakåt under benen, samtidigt som dessa fälls ut. Gör sen samma i motsatt riktning. Härlig, när den sitter.

2) Gäckade mig länge när jag tog upp den på nytt -- när jag skulle lyfta vänster ben och alltså stödja på höger fot (obs. jag arbetar med raka ben, stödjer inte på hela underbenet) satt det som klistrat vid höger. Det går numera bättre, så tydligen har jag återvunnit en del styrka i höger ben (som är sämre i både styrka och rörlighet än vänster).

En riktigt svår övning som signalerar att jag har en del att arbeta på gör jag på ett utegym. Redskapet är en svagt lutande bräda med en ställning i den högre änden, med en horisontell ribba en bit upp från brädan. Med ribban i knävecken och händerna vid huvet ska jag lyfta överkroppen. Som mest har jag klarat 7 reps. En fegare variant är att förbinda fötterna med låren medels gummiband. Jobbig nog, men mycket lättare.

Synpunkter? Tips? Detta är sista momentet i mitt allmänna program och 2) var det sista jag gjorde min PT vid vår sista träff -- han visste nog att jag gillar den övningen
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.