Vikter, lämpliga och möjliga.

Jag testade en gång för en minst sagt kortvarig PT och då kändes 16 kg problemfri, men senare har jag känt på en sådan bumling i en butik och blev fundersam. Kettlebell är ju inte en armövning alls, men hämmas säkert ändå av att min högerarm är så sjukt svag. Nu skickade jag av en händelse nyss ett mejl till min PT inför kommande träffar där jag bl a föreslog att vi skulle testa kettlebell på vår nästnästa träff, den 2 mars. Väntar ivrigt på respons.

Vi hann egentligen bara med 12 kg. Han noterade hos mig en (omedveten) tendens att "hjälpa till" med armarna, men efter
ett tag började jag få in tekniken. Nästa träff är först den 16 men han gav mig en sorts "pröva-på-biljett" som ger mig ett gratis träningspass på gymmet (en gest som jag verkligen uppskattade). Detta bl a för att kunna göra övningar som kräver mer avancerade redskap och tyngre vikter (stång-max hemma är 30 kg).

Jag tänker använda det tillfället till att bl a testa mina vanligaste övningar, men med tyngre vikt.

En tanke som slår mig -- varför gick det så bra med 16 kg den där enda gången i december? Kanske för att mina svaga armar (den ena är nästintill värdelös) inte kan "hjälpa till" på det där felaktiga sättet!
 
Vid vår träff den 2/3 gav PTn mig en sådan där "prova-på"-kupong, alltså en gratistimme i gymmet. Hans uträkning var nog att jag skulle pröva på lite tyngre vikter än jag har hemma, men med en kass arm var det svårare än väntat att dona och pussla med tunga vikter till önskad total. Hemma gör jag stångrodd med 25 kg, marklyft med 30 (dvs. allt jag har) och benböj med 20 kg (mer får jag inte över huvudet). Marklyft lyckades jag pussla ihop till 32, och jag borde rimligen klara betydligt mer. (Som ersättning för latsdragmaskin har jag två gummibandsövningar, en enhandsövning (grönt band över dörr, en hand håller, den andra drar) och en tvåhandsövning med svart band.)

Vad jag kunde göra denna gång var t ex bensparkmaskin, som övning, inte bara test som annars. (Fast jag begriper inte riktigt hur finjusteringen fungerar.) Stepups på 50 cm (hemma blir det 45) och kettlebells. Vad jag insåg är att jag behöver ge klumpen bättre skjuts bakåt i det inledande låga momentet, och att skillnaden mellan 12 och 16 kg inte är så rasande stor. (utom priset, 499 mot 699). Det är svårare att göra fel med den tyngre vikten. Detta står först på listan till nästa träff den 16/3, tror jag.

Jag skulle f ö tro att för just ryggträningen (för att minska belastningen på min skadebemängda ländrygg) inte kräver så väldigt tunga vikter.

Jag blir förstås lite bedrövad av vad andra kan, t ex några amerikanska tjejer som körde för fullt och kom före mig, och stack senare. Men ingen av dem var 77 år.
 
Väldigt lång tid efter - men ville ändå svara på frågan om Kettlebellvikter. Detta eftersom jag personligen är helt såld på just kettlebellswingen som helt otroligt bra övning på alla sätt och vis. (Den tränar massor av olika muskelgrupper, inklusive stödmuskler, men tränar flåset en hel del också. Allt på väldigt kort tid.)

12 Kg tror jag är en alldeles utmärkt vikt att börja med för väldigt många. Jag fick samma rekommendation och körde på 16 Kg när jag lärde mig tekniken som typ 35 åring i hyfsad form. Men kunde snabbt konstatera att 12 eller till och med 8 kg var bättre att lära sig tekniken med. Har själv dåliga knän och tyckte det var bättre att byta ner till en lättare vikt tills jag hade teknik och stödmuskler för att eliminera svaj i knäna och ryck i rörelsen.

12 Kg kan man sedan använda till diverse bra saker, typ turkish getup (eller vad den nu heter) och massa andra som man inte klarar i första taget om man bara har en 16kg klump att tillgå. (Om man inte redan äger en massa hantlar förstås.)

Varför är Kettlebell så bra jmf med hantlar?
 
Jag blir förstås lite bedrövad av vad andra kan, t ex några amerikanska tjejer som körde för fullt och kom före mig, och stack senare. Men ingen av dem var 77 år.

Relativt sett kör du nog hårdare än de tjejerna med tanke på justering för åldern. Det är ju också kul att se hur bra du klarar all träning, trots skadorna mm.
För 15-20 år sedan så ansågs det att den genomsnittliga 80-åringen uppnådde max arbetsbelastning bara genom att resa sig upp från en stol. Visserligen är den individuella skillnaden mellan 80-åringar gigantisk, och dessutom har den genomsnittliga personen nog förbättrats något på 20 år, men din kapacitet och ambitionsnivå är lite inspirerande.

Bra jobbat, fortsätt med dina ambitioner!
 
Varför är Kettlebell så bra jmf med hantlar?

För övningar som ofta utförs med kettlebells så är de smidigare och man får lite annan belastning av handlederna. För övriga övningar antingen ingen skillnad eller sämre.
Problemet är att de övningarna som oftast utförs med kettlebelks rent generellt kräver mycket teknikträning, fungerande rörelsemönster, grundstyrka och rörlighet och, återigen generellt, inte är särskilt effektiva för att öka maxstyrkan. Flr kondition så blir det lokal kondition som begränsar mer än den generella.
Fast en del av övningarna är kul.
 
På träffen den 16/3 tog vi upp kettlebells och körde igenom grundligt med både 12 och 16 kg. Det återstår en del innan svingen sitter och blir verkligt effektiv. PTn ansåg att jag nog kunde köra 12 istf. 16, men med desto fler reps. Men vi körde också rodd. För länge sen har jag kört hantelrodd med ena knäet på en bänk och under den här perioden har det blivit stångrodd (25 kg). Igår testade vi kettlebell, och 12 gick i smidigaste laget, så både han och jag menade att 16 kg var lite mer utmanande, alltså i längden mer "lagom", Jag märkte att den där sammandragningen i ryggen blev mer prononcerad med kettlebell. Så det kanske blir köp av en sådan idag. Och kanske fler övningar.

Skönt iaf att inte behöva pussla så mycket med stång och skivor.
 
Nu har jag kört ett tag med 12 kg och PTn har hjälpt mig att vässa tekniken. Ett värdefullt tips: börja med små rörelser, klumpen ska dit och i femte svingen ska den vara där.

I onsdags var vår sista träff och vi hade kommit överens om att den skulle vara fantastisk, Min slutsats var att då fick PTn ta hand om den från början till slut. Jag skulle alltså inte veta något om träffen i förväg.

Det blev en del cirkelpass med kettlebells som ett moment. Jag konstaterade genast att han valt en 16 kgs och motiveringen var att du ska väl köra med något du inte har hemma. Antal reps, skulle "startsträckan" räknas in? Nej, och du kan korta den från fem till tre. Sådär bara, och det gick.

Frågan för mig är förstås aldrig hur många reps stångrodd, marklyft etc. klarar jag, utan vad behöver jag, för önskad effekt? Det är nog helt andra siffror än de som man skryter om i omklädningsrummet.

Det är nog dags att skaffa en 16 kgs.

PTns avsikt med avslutningen var att få in ett konditionsmoment han saknat. Jag har förstås inte den kondis jag hade när jag sprang som bäst, vid 42 års ålder (jag fyller 78 i augusti), men bättre än jag trott. Han fick gissa min morgonpuls. 55, kanske? Rätt svar, för en knapp vecka sedan: 47.
 
Den kanske viktigaste övning som min PT lärde mig (redan första träffen) är "hip thrusts" för gluteus maximus. Den är inte precis den roligaste (roligast är Burpees och kettlebell swing) men den som på mig verkar ha gett de påtligaste resultaten. Men den är bökig. Jag använder en förvaringsbänk, 45 cm hög och lägger en kudde på. Under övningen ska jag ha en stång på 20 kg nånsants vid naveln, därpå ska jag flytta kroppen så att rumpan kommer väl utanför bänken och jag kan gå så djupt det nånsin går. Min känsla är att jag borde *orka* en vikt på, säg, 30 kg och att det borde ge bättre resultat. Men jag ser en praktisk svårighet att hantera den tunga vikten, speciellt när armarna är så svaga (höger är rent ut kass). Kanske nån här har nån bra idé hur man löser detta praktiska problem (när jag fick en pröva-på-biljett till gymmet, botaniserade jag ivrigt bland utrustningen, men kom inte på någon lösning).

Annars har jag iaf plussat på lite vikt, 5kg mer, i marklyft och stångrodd, och känner att jag i marklyft med tiden borde kunna lassa på mer (många skulle skratta åt mina vikter ...) Betr. stångrodd velar jag också mellan denna variant och kettlebellrodd, 16 kg (där jag har större utsikter att trötta ut mig!).
 
Jag har ”fått” artros i knän, händer och fötter och kan nu inte längre träna som tidigare.

Fått ett träningsprogram av en sjukgymnast (dom kallar sig numera fysioterapeuter) på vårdcentralen. Mycket billigare än en PT då det subventioneras med våra skattemedel.

Har på eget bevåg köpt en viktväst där man i diskreta steg om 0,5 kg går att välja vikt upp till 10 kg. ”Påsar” som nog innehåller sand utgör vikterna. Den modellen verkar inte finnas längre

Men Google kanske är en bra början

https://hemfakta.se/viktvast/?gclid...ZSgCn9PSkwhNhMybMtGncyC7fbONQo_AaAhqdEALw_wcB


Per
 
Verkar som mitt svar föll bort. PTar sysslar med friskvård, fysioterapeuter med sjukvård. Man går t ex inte till en fysio för att få hjälp att t ex vässa sina burpees, kettlebellswings eller marklyft eller förbätra sin löpteknik.
 
Den kanske viktigaste övning som min PT lärde mig (redan första träffen) är "hip thrusts" för gluteus maximus. Den är inte precis den roligaste (roligast är Burpees och kettlebell swing) men den som på mig verkar ha gett de påtligaste resultaten. Men den är bökig. Jag använder en förvaringsbänk, 45 cm hög och lägger en kudde på. Under övningen ska jag ha en stång på 20 kg nånsants vid naveln, därpå ska jag flytta kroppen så att rumpan kommer väl utanför bänken och jag kan gå så djupt det nånsin går. Min känsla är att jag borde *orka* en vikt på, säg, 30 kg och att det borde ge bättre resultat. Men jag ser en praktisk svårighet att hantera den tunga vikten, speciellt när armarna är så svaga (höger är rent ut kass). Kanske nån här har nån bra idé hur man löser detta praktiska problem (när jag fick en pröva-på-biljett till gymmet, botaniserade jag ivrigt bland utrustningen, men kom inte på någon lösning).

Annars har jag iaf plussat på lite vikt, 5kg mer, i marklyft och stångrodd, och känner att jag i marklyft med tiden borde kunna lassa på mer (många skulle skratta åt mina vikter ...) Betr. stångrodd velar jag också mellan denna variant och kettlebellrodd, 16 kg (där jag har större utsikter att trötta ut mig!).
Ingen respons. När det gäller hip thrusts har jag åtminstone kunnat lägga på en extra vikt, 5 kg, efter att jag intagit arbetsställning, men två skivor klarar jag inte, de hålls inte på plats. Jag tycker väl att 20 kg är nog, när jag nu lärt mig att våga gå längre ut, och därmed djupare.

En del här ivrar för bänkpress. Till min stora förvåning kan jag pressa 20 kg, några gånger, men knappast mer, när en arm gör nästan hela jobbet. Min (sista) PT menar att det (OJFR) är som armhävningar uppochned vilket jag gör tillräckligt många av.

Marklyft gör jag numera med alla vikter jag har, totalt 35 kg. Syftet med ryggträningen är att skydda mina skadade diskar i ländryggen. Kanske 35 kg räcker för detta ändamål? Jag kände tidigare av ryggen när jag gick upp på mornarna, men inte nu längre.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.