Framgafflar

Nagon som kan ge tips om en slitstark framgaffel som inte behöver sa mycket underhall. Om man nu maste lägga ut upp till 4000-5000 för en framgaffel vill man ju veta om den haller bra i längden. De flesta gafflarna jag provat i affärerna funkar ju bra pa den lilla testrunda man far göra, men hur fungerar de efter ha plagat dem ett tag? Jag är speciellt intresserad av Rock Shock SID XC och Rock Shox SID 100 samt Manitou Mars Super & Elite.

mvh Stefan
 
Varför inte kolla in Marzocchi's sortiment?
Enligt min mening de klart bästa och mest prisvärda dämparna på marknaden!! Om du inte kan bestäma dig så läs nya Mountain Biking UK (majnumret)där du finner en stor test på lite proffsigare dämpare. Som vanligt hamnar Marzocchi på högsta poäng. Har kört på min Z2 Atom Race i snart tre år utan några som helst problem....i stort sett helt underhållsfri.
 
Håller med föregående skribent. Marzocchi har både bra kvalitet och behöver minst underhåll. Genom åren (började med MTB 1991) har jag prövat dämpare från såväl Manitou som Rock Shox. Jag har haft stora problem med dessa dämpare. Mest med Rock Shox faktiskt. Nu har jag - precis som min åsiktsfrände - Marzocchi Z2 Atom Race. I och för sig har jag bara haft den sedan i vintras. Därför är det kanske för tidigt att uttala sig. Men givet detta förbehåll kan jag inte säga annat än att jag är helnöjd.

Hälsningar
Nisse
 
Marzocchi är bäst

Vill du ha en Xc gaffel är Marzocchis x.fly (luft)gafflar lätta och bra, annars har de en grym variant som heter "Atom Race", 80mm slaglängd, stålfjäder. Den har mjukare gång än luftgafflarna och är nog den bästa XC gaffeln som finns, förutom lättviktskategorin.

Marzocchi är kända för sin mycket höga standard och pålitlighet, men priset är lite högre vikt. Kolla in http://www.mtbr.com så kan du se själv vilka gafflar som får bäst kritik, och dessvärre verkar det som om SID får rätt blandad kritik för att uttrycka det milt.

Lycka till!

PS. Själv har jag faktiskt köpt en Marzocchi Z1 med 110mm fjädring till min XC hoj. Tidigare hade jag en x.fly (80mm), men ville ha lite mer möjligheter att stöka och böka. Kör man med lite mer sag blir ramgeometrin inte lidande och den är sjukt skön att åka med om man gillar teknisk terräng. (Dcok inget för ren racing på grusväg och annat lättåkt)
 
SID XC

Jag har kört med min SID XC av -99 års modell i två år nu, och jag har inte haft några problem med den. Jag har pumpat i ny luft två-tre gånger, mest för att vara säker på att det är rätt tryck i. Jag kör väl inte sådär väldigt ofta och hårt, men för mig har den fungerat bra. Än så länge har jag inte plockat sönder den för rengöring, men det börjar väl bli dags...

Peter
 
RockShox SID SL

Tjenis..
Jag skulle rekommendera en SID SL... låsfunktionen på den är jäkligt bra att ha när det blir långa backar man måste sega sig upp för.
jag har kört min gaffel i snart ett år utan problem.. bara men servar den regelbundet så är det inga problem.
Den är några hundringar dyrare än XC men den är MYCKET bättre.

Kolla efter mer info på
http://biketrail.318.nu

BT Robban
 
Judy Race

Hoppsan, jag byter lite ämne här men jag har blivit erbjuden att köpa en begagnad RockShox Judy Race för 3000 kr med installation. Den såg väldigt fin ut, men vad vet jag om sådant. Kan det vara något? Jag har inte så stora problem med min 97 års Judy SL, men den har tyvärr varit för dåligt underhållen (se annan tråd) och har fått en del skador.

Lättskött är viktigt att den är iaf...

/Jonas U
 
Psylo

"Mountain Biking UK (majnumret)där du finner en stor test på lite proffsigare dämpare. Som vanligt hamnar Marzocchi på högsta poäng."

Majnummret har bla följande gafflar i XC/Play klassen:
Rockshox SID Race 5
Marzochi X-FLY 80-100 4
Marzocchi Z4 Sport 5
Rockshox Psylo XC 4 ("Better than Z4 if you had the money")

De har tidigare testat:
Psylo SL - MBUK VERDICT 5
"A perfectly simple fork, RockShox have rewritten the single crown bible"

RockShox Psylo Race - MBUK VERDICT 5
"e best of the best. Every bike should have one."

Marzocchi Bomber Z1 Dropoff
MBUK VERDICT 4
Cheaper, improved Dropoff. Damping could be better

Marzocchi Z1 CR - MBUK VERDICT 5
Marzocchi Bomber Z2 X Fly fork - MBUK VERDICT 4

Läs mer på http://www.mbuk.com/test_comp_search.asp?sec=TST&cat_id=32

Inget ont om Marzochi gafflar de har ju mycket bra rykte (speciellt innom freeriding). De gör mycket trevliga gafflar (bla Z1 och Z2) men bara lite info om Psylon...

Jag har en Rockshox Psylo XC som är snikvarianten av Psyloserien. Den sitter på min lekcykel en Giant XcX DS1 med Rochshox Sid Race bak.

Den har 80-125 mm dämpning (man vrider bara på en justerskruv:) (som är placerad längst ner i gaffelbenet skruvmejsel typ 40 cm behövs:-(

Jag är mycket nöjd med den, den är minst lika bra om inte bättre än mina kompisars Z3 och Z2 X. Fly! Speciellt för lite brutalare körning, men man borde kanske jämföra men Z1:an och då är det nog hårfin skillnad!

Köper man Psylo SL eller race får man Pure systemet med justerbar/låsbar dämpning och lite annat roligt den har fått bra i de flesta tester!

Så när jag skall byta på min XC hoj (Klein Attitude Race:) blir det nog en Psylo SL (bättre i besvärligare terräng) eller om jag har råd en SID Race (superlätt)! Idag sitter det en 97:as Judy XC 63 mm, som börjar kännas lite gammal!

Kolla vilen gaffel som sitter på de flesta XC cyklarna vid en tävling!
[Ändrat av fafner 2001-07-24 kl 08:56]
 
Hejsvejs!
Har sett att flera tycker om SID (i olika versioner). Jag har en -99 SID XC och är lite kluven inför den. När den funkar och man har ställt in alla parametrar ger den väldigt fin gång och känsla. Mina invändningar är att den har krånglat en del för mig. Oljekassetter som gått sönder, den tappar luft (ur alla tre kammare, måste pumpa varannan-var tredje dag), den lilla luftkammaren i botten på ena gaffelbenet har varit nästintill omöjlig att få att hålla kvar lufttrycket vid pumpning (den vill tappa hela trycket när man skruvar loss pumpmunstycket , och sedan tycker jag att gaffelbenen flexar aningens för mycket vid bromsning (inget avgörande problem, men ändå). Nu rackar jag ner SIDen ordentligt och det kanske verkar som om jag tycker den är värdelös, men så är det inte. Värt att poängtera igen: När allt funkar är den kanonfin! Inställningsmöjligheterna är oändliga och när allt sitter där så åker man omkring och bara ler! Har även ett gott öga till Marzocchi (stavning...?). Om det går att få tag på en Pace med bromsarna på "fel" sida så tycker jag definitivt man ska fundera lite på en sån oxo.
Roll on!
 
Jag kan verkligen hålla med de som rekommenderar Marzocchi. Jag bytte själv till en Z2 Atom 80 för ett år sedan drygt och den är något helt otroligt skön att åka på. Min gamla Speed Springs-bestyckade Judy XC från 96 känns som ett straff att köra med i jämförelse med Marzocchin.
Kontrollen över cykeln i stökiga partier har ökat betydligt faktiskt. Det känns som man vågar bränna på mkt snabbare när man får bättre kontakt med marken.

Vad gäller omvårdnad så är det inte mkt att tänka på. Torka av de inre gaffelbenen när dom ser för skitiga ut (endast utvändigt alltså!) och lägga på ett par droppar silikonolja någon gång ibland.
Mycket behändigt.

Jag tycker att en olja/fjäder-dämpad gaffel är att föredra framför en luftdämpad just med tanke på service. Sen att den kanske väger ett par hekto mer än en luftdämpad det är faktiskt rätt ointressant.
Tittar man på tävlingscyklister är det väl just mkt luftdämpat men det går väl an om man slipper serva skiten själv plus att vikten har en något större betydelse på tävlingsbanan.

Kan varmt rekommendera en Zocchi!
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.