Skivbroms eller ej...?

Hej!
Letar efter en MTB för runt 8-10 000kr och har kommit fram till att valet står mellan en Specialized Rockhopper och en Kona Nunu. Skall jag satsa på Konan då den har skivbromsar eller skall jag välja Specialized Rockhopper (för att sedan kanske välja till skivor)?
Skall ha cykeln till träning på främst grusvägar men även ngn tur i skogen emellanåt.

Ha en trevlig dag!
Mvh
B
 
Jag är ingen klippa på det här med cyklar men gick från V till skiva för lite över ett år sedan. Och kommer aldrig att skaffa en cykel med V-broms igen.

Det är skönt när man ligger och tokåker i skogen att veta att bromsverkan finns där till 100% oavsett om man dragit genom den värsta dyngan som setts sedan syndafloden. Eller om man bara är ute och trampar när det regnar och någon sån där otäck bilist inte följer trafikreglerna eller råkar missa att man existerar som cyklist.

Jag kör själv på en cykel med större delen utbytt från LX till XTR och Magura skivbromsar. Men som sagt vad gäller märken och ramar i allmänhet så kan jag inte så mycket, om det inte gäller att laga prylarna ;-)
 
Hejsan!

Efter en "nära-bil" upplevelse i helgen rekommenderas skivbromsar starkt!! Tack vare dem välte jag in i bilstackarn istället för att köra rakt in i sidan. Hann både få stopp och styra undan, dock inte lossa skorna... (ajaj!!!!) Inget jag skulle klarat med min andra cykel med v-broms. Man får stopp på direkten med skivor! Däremot fick jag stanna o justera flera gånger men det problemet försvinner nog så småningom, cykeln är ju fortfarande ny. Blir numer rätt irriterad på min gamla cykel pga dålig bromsverkan.

Även jag hade Rockhopper som ett alternativ när jag skulle välja cykel av rädsla för att skivor skulle krångla. Fördelen är att den är förberedd för skivbromsar så det går lätt att köpa till. Generellt så gäller det att kolla upp så det är bra bromsar, inte bara skivor för att det ser coolt ut!

Sen kommer regeln: Provcykla, provcykla o provcykla!! Känn efter vilken cykel du trivs bäst med, det är helheten som räknas... O se till att gå till en bra cykelaffär som kan hjälpa dig rätt!

Lycka till!
/IMO
 
Bromsar hit å dit

Jag cyklar själv jäkligt mycket och har gjort det flera år, Mountainbike då, eftersom det är det det handlar om...

Jag har kört med både Skivbromsar och V-bromsar.

V-bromsarna är lättare i vikten och lättare att lära sig justera, tyckte jag iaf, ledsnade på skivbromsarna eftersom jag upplevde dom bökiga att få att fungera perfekt.

lite bättre bromsverkan måste jag hålla med om att det är i skivbromsar jämfört med V-bromsar, men dom väger också mer än V-bromsar... och ett par väljusterade V-brmosar funkar jäkligt bra dom med, ska man köra Downhillcykling är det skillnad, men inte XC skulle jag vilja påstå, men det är jag, jag antar att det råder delade meningar i denna fråga som i alla andra. Och ska man bara hoja grusväg och allmänt motionscykla så skulle JAG satsa på V-bromsar, resten av komponenterna blir ju bättre oxå eftersom skivbromsarna kostar en del, om man jämför två stycken hojar, en MED skivor, en UTAN, som då kostar samma.

Lycka Till med köpet!
 
Det skulle vara intresant att se ett test där man jämnför bromssträcka med skivor kontra v-broms.
Jag kan låsa mina v-bromsar så jag flyger över styret om jag vill, men med träning så lär man sig att bromsa lagom. Skivor borde ju rimligen lida av samma problem, eller får man verkligen större bromskraft med en skivbromsar än med v utan att låsa hjulet?
 
walkerboh; sa:
får man verkligen större bromskraft med en skivbromsar än med v utan att låsa hjulet?

Ja, om de är bra skivbromsar, tror aldrig jag låst ett hjul med mina XT-skivor. Men ett par väljusterade V-bromsar är ett utmärkt alternativ för normala förhållanden. De är lättare o billigare. Skivor har ingen avgörande fördel.

Det är i dåliga förhållanden som skivor verkligen glänser: regn, snö, is, o lera som växer på hjulet, påverkar inte bromsverkan nämnvärt. V-bromsar är då inte alls lika pålitliga. Väta kan sätta ned bromsverkan, snö o is likaså, och viss lera fastnar på dem så att hjulen inte går runt.

Per
 
Don efter person

ipg289h; sa:
Det är i dåliga förhållanden som skivor verkligen glänser: regn, snö, is, o lera som växer på hjulet, påverkar inte bromsverkan nämnvärt. V-bromsar är då inte alls lika pålitliga. Väta kan sätta ned bromsverkan, snö o is likaså, och viss lera fastnar på dem så att hjulen inte går runt.

Per

Kör man på grusväg, undviker den värsta lersörjan (för det mesta) och undviker att cykla när det är snö, då behöver man inte skivbroms. En bra v broms (motsvarande LX nivå och uppåt) är kanon under torra, rena förhållanden. Cyklar du mest när det är sol och cyklar lite skogsstig så räcker definitivt v bromsen.

Sliter du klossar på v-bromsen (så att du måste byta ofta) då kan det vara värt att ta skivbroms istället för att slippa byta klossar jämt och ständigt (xt skiva med sintrat belägg räcker hur länge som helst)

Jag gick över till skivbroms, och det var helt underbart :) Sedan fick jag min cykel stulen och en polare var hygglig och lånade ut en cykel till mig (tack Peter). Den hade v-broms. Då märkte jag skillnaden i bromsverkan mellan lerkläggig v-broms och skivbroms.

/Mattias
[Ändrat av mlindstrom 2003-05-13 kl 10:28]
 
SKIVBROMS?!?!?

Hejsan!

Jag har cyklat MTB sedan -88. Har bla en bra fulldämpad Specialized och V bromsar. Cyklat ett par tusen mil med den och mina andra hojar! Funkar, jag kan bromsa BRA med V-bromsarna. Känns som en onödig sak för dig att skaffa skivbromsar om du bara skall kajka runt i svenska småbackar och på stigar i skogen.
Helt onödigt. Du sparar vikt och pengar på att ha V broms. Skivbromsar hör hemma tex i Alperna där jag cyklat flera gånger. Det behövs om du glider ner för ett berg i 60-90 km/h i en timma eller två.

Man ser många halvdanna MTB´s ute på gatorna och i skogen som har skivbromsar. Lite overkill! Då är det bättre att lägga ner stålar på bra växlar, reglage, fälgar etc...

Kan man sköta sina V bromsar...och skaffar bra sådana så bromsar de perfekt!

Jag har kört en världskupp tävlig i Downhill, -91, i Kaprun...Men vanliga Cantilever bromsar (alla nästan, hade det då) och det gick utmärkt bra! Det funkar med vanliga bromsgummin!!!!! I promise! :) Ok...en downhill i Alperna...är liiite säkrare med skivbromsar.

Så jag tror inte du behöver skaffa dig några skivbromsar om du nu inte skall hoja i Alperna, Åre etc. Om du nu inte vill ha en "glida på Avenyn cykel". Då är det ju en annan femma! :)

När det gäller val av Cykel märke är båda bra...Men jag rekomenderar Specialized...har alltid cyklat på det märket...sen -88! Stormtrivs! (lite Haro oxo)

Kan man sen inte klara av att stanna tvärt med V- bromsar...då skall man nog gå en broms kurs! Har länge funderat på att skaffa skivbroms...men tänker alltid...Kan ju bromsa bra med V-bromsar...så varför bry sig!

Berätta gärna hur det gick!! Häng med till Alperna och hoja! Garanterat en kick att glida ner från ett pass på 2-3000 meter.......Det går snabbt!
Mvh

Pontus
 
Hej!
Har nyligen köpt en ny cykel, Kona Nunu var en av kandidaterna. Min erfarenhet hitills är att skivbromsarna är hur sköna som helst. Att byta i efterhand torde kosta en slant, då man måste köpa nya hjul.

Vänligen
/P
 
Fälgslitage

Pontus.a; sa:
Häng med till Alperna och hoja! Garanterat en kick att glida ner från ett pass på 2-3000 meter.......Det går snabbt!

När jag läser Pontus inlägg håller jag i huvudsak med. Samtidigt slås jag av att en fördel med skivor, appropå Alperna, är att fälgarna inte slits på sidorna. Smutsig väg eller stig kan vid långa nedbromsningar, ssk i förening med ett bara aningen vint hjul, förorsaka stort slitage.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/MTB.html
 
För 8-10000kr så får du problem att hitta en schysst hoj med skivor. Om du vill ha skivor så se för guds skull till att det inte är mekaniska skivor, utan hydrauliska! Annars är hela poängen med skivbromsar borta.
Jobbar själv som cykelbud i Stockholm sedan -00 och skulle aldrig någonsin byta tillbaks till V-bromsar. Jag har på 1,5år aldrig behövt justera mina Hope C2-bromsar och har bytt belägg endast två gånger.
Skivor ger, enligt mig, överlägsen bromskänsla och minimalt med mekande.
För 8-10000kr så skulle jag personligen nog inte köpa en hoj med skivor, främst för att jag har svårt att tro att man får grymma prylar. Men se däremot till att ramen är skivbromskompatibel, om du vill uppgradera hojen.

/Robin
 
V-broms

Håller med om att v-brom är att föredra om man inte kör DH. Vill man ha bra bromsverkan även när det är blött kan man ju köpa ceramicfälgar.
Thomas.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joakimmen Skivbroms, fram eller bak? Mountainbike 10
tango Svampig hydr. skivbroms pga slitna belägg? Mountainbike 19
tango Justera hydraulisk skivbroms? Mountainbike 16
tango Hur tysta skrikande skivbroms? Mountainbike 48
thureb Vad behöver justeras hydraulisk skivbroms Mountainbike 16
per-rock Dirt skivbroms problem Mountainbike 8
Henkan94 Kostnad på byte till skivbroms Mountainbike 3
zaipper Skivbroms fram Mountainbike 4
redrob Odämpad gaffel för skivbroms? Mountainbike 6
kalle anka skivbroms och växlar Mountainbike 2
kalle anka skivbroms Mountainbike 17
argento Skall skivbroms "ligga på" hela tiden? Mountainbike 10
Håkan K Montage av skivbroms? Mountainbike 4
IMO Skivbroms+packväskor=omöjligt??? Mountainbike 3
Marcand Vilken skivbroms ska jag välja Mountainbike 7
balo Skillnad XT skivbroms? Mountainbike 4
tango gnisslande skivbroms? Mountainbike 7
Avslut090305 Ang. skivbroms.. Mountainbike 1
Släggan Köpa skivbroms för pengarna? Mountainbike 0
Zephyria Framväxel hoppar av eller växlar inte upp Mountainbike 11
SimonStröm Byta vevparti eller ny cykel? Mountainbike 8
moorflax xt eller deore xt? Mountainbike 2
mandaax Scott Aspect 30 eller 40? Mountainbike 3
linslusen66 "Ny" begagnad MTB eller? Mountainbike 3
Rookien "V-brakes is da shit" - eller ? Mountainbike 15
Automan Glapp, normalt eller inte ? Mountainbike 12
zeqe Nybörjarguide eller -bok Mountainbike 3
artlec Säfsen på MTB - kredd eller barnvagn? Mountainbike 1
jonaso Sökes: Cykelkamrater eller MTBklubb i Mellanskåne/Lund/Malmö/ härikring! Mountainbike 3
Bhappy Cykla vid Kittelfjäll eller Höga kusten Mountainbike 2
Stuvarn Mtb eller Cyclocross,det är frågan? Mountainbike 3
pontus2 Mtbklubb i eller runt Lund Mountainbike 0
graylingman Impulsköp av mountainbike. Ett fynd eller har jag blivit blåst? Mountainbike 6
rik Shimano HG70 piratkassett eller äkta som inte funkar? Mountainbike 5
snokke Hyra av MTB i Skåne eller i närheten? Mountainbike 0
m_junken Kan denna MTB funka eller nåste jag byta?? Mountainbike 4
brownsnake Rocky Mountain eller Kona?? Mountainbike 6
perssona Nishiki x29 bigfoot eller annan 29. Erfarenheter? Mountainbike 20
wicca Ny eller beggad? Mountainbike 0
scruler Ny cykel, MTB eller ej? Mountainbike 4
staire Trek 6500 eller Merida Matts Special edition D Mountainbike 0
Malin J LX eller XT Mountainbike 9
srpp Cukeljacka i GT eller motsv Mountainbike 0
_andreas_ Uppgradera eller köpa ny hoj? Mountainbike 4
henrik87 Skivbromsar eller bättre växlar och dämpare Mountainbike 6
P-J Kona Hoss eller Hoss deelux Mountainbike 5
stefan77p DBR V-link 3.2 eller Specialized Stumpjumper pro? Mountainbike 1
cosmos Salsa ramar: Kanon eller kalkon? Mountainbike 1
stenkul Raise-styre eller Mountainbike 13
8256 Kona eller Cannondale? Mountainbike 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.