Nishiki x29 bigfoot eller annan 29. Erfarenheter?

Jag går och lurar på en sådan. Vill kunna köra mkt på både asfalt och i skog men har inte haft möjlighet att testa en 29 tummare. Sedan gillar jag att det går att sätta på vanliga däck också. just bigfooten har ju ganska justa komponenter men hur är det med framgaffeln? Kan inte mkt om sådant...tips mottages tacksamt.
 
3 modeller

Det finns tre modeller av Nishiki Big Foot. Vilken var du sugen på.

Den billigaste Big Footens gaffel är troligtvis inget å hänga i granen. De dyrare modellerna har en Manitou som är ny för i år som jag ännu inte hört eller läst nåt test om.

Jag skulle nog ta en titt på den här:
http://www.fisherbikes.com/bikes/bike_detail.asp?series=trail-29er&bike=XCaliber
Den är säkert dyrare men har en bra gaffel som fått bra betyg i flera tester.

I den här tråden så har du en kortrecention av en 29tummare:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=29252
 
Kolla även on-one och Surley. Ska du åka i mer teknisk terräng har de de kanske bästa ramarna. Iaf On-One säljs som kompletta cyklar, bla av Häggs
 
Tack!
X29:an var nog den jag främst tänkte på men x-caliber är mkt intressant. Det är detta med att kunna göra både och.
Gillar mtb men känner att jag vill glida mer på vanliga vägar än jag gör med 26 hjul. Hybriden är för trist i skogen eller varken eller egentligen. I Lund är det dessutom inte helt fel med mtb egenskaper...
Hur upplever ni som prövat att det är att cykla landsväg med lite slätare däck?
 
Helt annan upplevelse med slicks

perssona; sa:
Hur upplever ni som prövat att det är att cykla landsväg med lite slätare däck?

Om du byter ut dina feta MTB-däck till relativt smala och hårdpumpade slicks, typ 1,0"-1,3", så erhålles helt andra egenskaper. Då blir MTB-hojen lättrullad och går som ett spjut på landsvägen.

För en seriös (och mer permanent) konvertering från MTB till 26" racer, bör du sätta på ett större vevparti i fram (t.ex. 52-42-32) och en racerkassett i bak. Behovet av dämpare är ju begränsat på landsvägen. :) Titta även på sittställning, barends etc.

Om du letar i forumarkivet, så finns det några trådar som behandlar samma ämne. Av någon märklig anledning, dyker trådarna ofta upp strax före vätterrundan. :)

Idealet är tre olika träningscyklar, en för landsväg, en för grusvägar och en för skogen. Sedan kan man ju ha en för vardagscykling, en för touring, en för...

/Niklas
[Ändrat av niking 2006-08-24 kl 23:15]
 
Här ska inte cyklas runt vättern:)Bara förenas nytta m nöjje
Tack för tankarna. En sak jag undrar är hur stor skillnad själva ramen gör för cyklingen mellan olika märken runt 10000 kronors strecket.
 
Fjärdebrunn; sa:
Kolla även on-one och Surley. Ska du åka i mer teknisk terräng har de de kanske bästa ramarna. Iaf On-One säljs som kompletta cyklar, bla av Häggs

Så du menar att Surley och On-one skulle vara bättre i tekiske terräng?

Är det för din Happycredablility som du måste skriva det eller?

Vi hörsch!

Stalle
 
Inte för en sekund Stalle, fattar ärligen inte vad du är ute efter, men det är två ramtillverkare som onekligen har bevisat sig när det gäller 29ers. Jag tyckte SSWC06 gav klara indikationer på detta. Nishikis styrka och position har väl visat sig vara väldigt prisvärda treckingcyklar, eller är jag fel ute där?
 
29ers er best

Hei
Jeg har utelukkende syklet 29ers de fire siste sommerne, og er ikke i tvil om at de store hjulene i hvert fall fungerer mye bedre i typisk norsk terreng enn 26" hjul for meg. Mine sykler er Gary Fisher Mt.Tam hardtail og 292 fulldemper, begge i XL.

Hvis du vil lese mer om 29ers anbefales nettstedene:

29er forumet på http://www.mtbr.com
http://www.twentynineinches.com

Harald
 
VM i navelskåderi menar du?

Ja det var ju rätt mång GF och Nishiki med där va? Klockrent jämförelsetest!

Snubben frågar efter hojjar för skog och landsväg och föslaget är två blytunga hojjar (ramar). Bang on target!

Stalle
 
Stora fötter är bättre fötter

Hejsan Per,

vet inte om du redan landat in och bestämt dig för en "Bigfoot"... om inte kan jag varmt rekommendera den! Har en själv vilken jag använder till både långcykling, vanliga vardagsturer och mtb-körning. Fantastisk hoj tycker jag. Byte av däck förvandlar den från en utmärkt mtb till en finfin landsvägshoj.

(Har cyklat Vätternrundan, Gbg-Kiruna och massor i terräng typ "Vildmarksleden" i Gbg med den. Funderar på Bockstensturen nu i höst...).

Min erfarenhet från terrängcykling är att den är snabbare än 26 tummarna om det inte är riktigt teknisk körning... men sådan är ändå bara trist tycker jag :)

Lycka till!
 
Jo jag har bestämt mig för bigfoot x29. Problemet är att nu hittar jag den ingenstans. till rätt pris och storlek Den är slut och beg har jag inte sett till heller trots annonsering. Men hoppas det ska dyka upp en.
tack för synpunkter!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.