Så fort du kommer ut på en helt "vanlig" stig tror jag crossen börjar bli ganska begränsad. Det blir lätt lite jobbigt med även små rötter och stenar.
Jag var, och är, inne på att köpa en cross (eller racer, där är mitt i-landsproblem) men under sommaren som gick hade jag inte pengarna och köpte en Nishiki SL One istället (en oväxlad hybrid) för att iaf försöka komma igång med att trampa. Skruvade av allt lull-lull och satte på bockstyre på den och fick sedan för mig att testa den i terräng (då jag tyckte att en hybrid med bockstyre ligger ganska nära en cross) en dag och kom då fram till slutsatsen ovan.
Självklart ska du i första hand lyssna på någon som verkligen HAR en cross men jag har kommit fram till att en cross borde vara en bra träningscykel för året runt bruk på väg, grus och på dom promenadstråk som går utmed Mälaren här i Stockholm där jag tränar. Ut i skogen behövs det något kraftigare, även om det först och främst handlar om geometri, cock-pit (styre etc) och kraftigare däck. Dämpning skulle jag faktiskt kunna vara helt utan här hemma men helt stela mountainbikes är f-n snudd på omöjliga att hitta numera
Ett anat tips är att söka på YouTube på Cyclocross och kolla på vilken typ av banor och underlag dom kör tävlingarna vilket ger en ganska bra bild. Det är inte asfalt men samtidigt ofta ganska öppet och, relativt sett, jämt underlag såsom grusvägar, hedar, grässlänter osv.
Nehe, nu måste jag dra, hem till morsan för julfriande
God jul!