Glapp, normalt eller inte ?

Hej.

Jag kände nyss att det var ett pyttelitet glapp när jag rycker framhjulet i sidled, är detta normalt eller inte ? Bakhjulet är helt stumt och inget alls glapp i... men det är ju inte samma sak som framhjulet förvisso ;)

Tog av hjulet och kollade lagret verkade fint och absolut inget glapp där eller konstigheter, men de två konformade utfyllningsklossarna var inte helt stumma och kunde röra sig liiitegranna åt sidorna, slängde dit hjulet igen och in med axeln och spännde fast den. Det är ett väldigt litet glapp, och jag befarar att det kommer från de två "konadaptrarna" men kan inte fastställa på egen hand om det ska vara så eller inte med tanke på hur det är ihopsatt.

Det är den stora modellen av framgaffel "fullängd" inga snabbkopplingar utan axeln nyps fast i gaffeln med dubbla insektskruvar. Det är en double wide fälg om det spelar någon roll.

Any ideas ?
 
jag har inte pysslat med nyare avancerade mountainbike´s, men på alla andra cyklar jag varit i närheten av är konorna justerbara och ska dras åt så att glappet inte känns, eller i alla fall så att det är så brutalt litet att du med knapphet kan ana det när du drar i hjulet i sidled.

ofta får man gå lite på känsla och pröva sig fram, för det som är perfekt när hjulet är löst ändras lätt och blir för tight när man monterat dit det.

farligt är också att spänna upp det för hårt. på gamla traditionella cyklar ska hjulet kunna snurra fritt och sakta plana ut till tillastående. gärna ska hjulet vända riktning och kunna "backa" nån decimeter efter att det stannat upp. om det bromsas upp för fort, nästan nyper till lite på slutet och eller känns ens det minsta lilla låst är det för tight åtdraget. det gäller att hitta perfekta läget där inget glapp finns men ändå hjulet snurrar helt fritt.

på nyare cyklar (mountainbikes) kan jag tänka mig att det kanske finns packboxliknande tätninar el dyl som ligger och släpar mot framaxeln och därigenom bromsar upp den där sista biten, vilket då inte blir onormalt. att det är glapp på det sätt du beskriver kan jag däremot inte hitta nån naturlig förklaring till, det bör du nog åtgärda.

ska man justera detta på äldre cyklar kan man också, så här efter ev vinterbruk, passa på att ta i sär och göra rent alla delar och lägga i nytt fett, av nåt vattenavstötande slag. biltema har ett bra i små vita plastburkar för ca 40:-
 
Om du

har konande lagerbanor så skall de justeras gärna med konnycklar enligt föregående inlägg. Vet inte om det förekommer maskinkullager på cyklar på framhjulen. Finns i varje fall beträffande vevlager.

Ett tips kan vara att kolla bilder och text på http://www.parktool.com/repair/

Thure
 
Det är den sortens nav som det går en 20mm axel genom, med en lös kona på vardera sida om själva navet.
 
20 mms axel

låter ofantligt tjockt är det en downhillcykel? Jag fattar inte vad du menar med lösa konor? Någon sorts dammskydd?

Thure
 
Det är den sortens nav som det går en 20mm axel genom, med en lös kona på vardera sida om själva navet.


ta en bild eller googla dig fram till rätt begrepp så vi pratar om samma saker

det är svårt att hjälpa till när du använder helt främmade uttryck; "utfyllningsklossar" "konadaptrar" "nyps fast med dubbla insektskruvar" osv (i all välmening)
 
Hej.

Jag kände nyss att det var ett pyttelitet glapp när jag rycker framhjulet i sidled, är detta normalt eller inte ? Bakhjulet är helt stumt och inget alls glapp i... men det är ju inte samma sak som framhjulet förvisso ;)

Tog av hjulet och kollade lagret verkade fint och absolut inget glapp där eller konstigheter, men de två konformade utfyllningsklossarna var inte helt stumma och kunde röra sig liiitegranna åt sidorna, slängde dit hjulet igen och in med axeln och spännde fast den. Det är ett väldigt litet glapp, och jag befarar att det kommer från de två "konadaptrarna" men kan inte fastställa på egen hand om det ska vara så eller inte med tanke på hur det är ihopsatt.

Det är den stora modellen av framgaffel "fullängd" inga snabbkopplingar utan axeln nyps fast i gaffeln med dubbla insektskruvar. Det är en double wide fälg om det spelar någon roll.

Any ideas ?

Justering av nav: http://www.sheldonbrown.com/cone-adjustment.html
 
Det är en 20mm axel som går igenom ett nav, och på var sida sitter en konformad "adapter" (för att stabilisera,skydda mot damm etc), det fattades en viktig skruv på den axeln som troligtvis är roten till allt ont just nu. Jo, det är en downhill.

Tack för era svar i alla fall.
 
20 mm axel kan hjulet ibland röra sig lite i sidled på utan att det är någon större fara. Maskinkullager så du kan glömma allt prat om lagerjustering. :D
 
De ska inte vara glapp
dra åt muttrarna för lagret liiite så glappet förvinner men så hjulet fortfarande rullar lätt
 
sista som svarade måste försökt skämta, men svarar han ändå att det faktiskt INTE är sådant lager på min cykel.

Till alla mer eller mindre... tack för era förslag och tips, jag läste det genom att köpa en ny axelsatts med då skruven som fattades på den axeln som satt på, det var skruven som gjorde det och nu är allt perfekt och känns mycket bra. Att en liten skruv kan göra så mycket ;)
 
sista som svarade måste försökt skämta, men svarar han ändå att det faktiskt INTE är sådant lager på min cykel.

Till alla mer eller mindre... tack för era förslag och tips, jag läste det genom att köpa en ny axelsatts med då skruven som fattades på den axeln som satt på, det var skruven som gjorde det och nu är allt perfekt och känns mycket bra. Att en liten skruv kan göra så mycket ;)
Nej , jag skämtar inte
om du inte tror på det så kan du dra konmuttrarna hårt istället så försvinner glappet garanterat
eller gå dit där du köpte cykeln
alt 3 : fråga på Happymtb.com istället , där sysslar dom med Downhillhojar
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lantis Glapp och läckage i Rock Shox xc judy Mountainbike 2
Shockstone Glapp/spel hos Time ATAC MTB-pedaler Mountainbike 1
Zephyria Framväxel hoppar av eller växlar inte upp Mountainbike 11
SimonStröm Byta vevparti eller ny cykel? Mountainbike 8
moorflax xt eller deore xt? Mountainbike 2
mandaax Scott Aspect 30 eller 40? Mountainbike 3
linslusen66 "Ny" begagnad MTB eller? Mountainbike 3
Rookien "V-brakes is da shit" - eller ? Mountainbike 15
zeqe Nybörjarguide eller -bok Mountainbike 3
artlec Säfsen på MTB - kredd eller barnvagn? Mountainbike 1
jonaso Sökes: Cykelkamrater eller MTBklubb i Mellanskåne/Lund/Malmö/ härikring! Mountainbike 3
Bhappy Cykla vid Kittelfjäll eller Höga kusten Mountainbike 2
Stuvarn Mtb eller Cyclocross,det är frågan? Mountainbike 3
pontus2 Mtbklubb i eller runt Lund Mountainbike 0
graylingman Impulsköp av mountainbike. Ett fynd eller har jag blivit blåst? Mountainbike 6
rik Shimano HG70 piratkassett eller äkta som inte funkar? Mountainbike 5
snokke Hyra av MTB i Skåne eller i närheten? Mountainbike 0
m_junken Kan denna MTB funka eller nåste jag byta?? Mountainbike 4
brownsnake Rocky Mountain eller Kona?? Mountainbike 6
perssona Nishiki x29 bigfoot eller annan 29. Erfarenheter? Mountainbike 20
wicca Ny eller beggad? Mountainbike 0
joakimmen Skivbroms, fram eller bak? Mountainbike 10
scruler Ny cykel, MTB eller ej? Mountainbike 4
staire Trek 6500 eller Merida Matts Special edition D Mountainbike 0
Malin J LX eller XT Mountainbike 9
srpp Cukeljacka i GT eller motsv Mountainbike 0
_andreas_ Uppgradera eller köpa ny hoj? Mountainbike 4
henrik87 Skivbromsar eller bättre växlar och dämpare Mountainbike 6
P-J Kona Hoss eller Hoss deelux Mountainbike 5
stefan77p DBR V-link 3.2 eller Specialized Stumpjumper pro? Mountainbike 1
cosmos Salsa ramar: Kanon eller kalkon? Mountainbike 1
stenkul Raise-styre eller Mountainbike 13
8256 Kona eller Cannondale? Mountainbike 18
jtl Mavic 517 eller 618?!? Mountainbike 3
Steele Vevparti och drevkasett, XT eller annat? Mountainbike 2
Avslutat1001 Stel, hel- eller halvdämpad? Mountainbike 12
zzeezz Vandringsled eller MTBled?? Mountainbike 48
stenkul Skivbroms eller ej...? Mountainbike 11
Kung Stalle SAMS... Bra eller dåligt? Mountainbike 3
Thompaa hängselbyxor eller vad.. Mountainbike 10
malvaks MTB på Mallorca eller Lanzarote Mountainbike 1
Shockstone XC heldämpat...eller? Mountainbike 10
nille wcr eller extreme Mountainbike 1
walkerboh Gripshift eller? Mountainbike 6
olaq KHS Team ST / Hardtail eller softtail? Mountainbike 3
qpg Tävling eller motion...? Mountainbike 6
Nils-Åke SIDI Dominator 2 ? topp eller flopp Mountainbike 2
donga Mtb turer, eller andra typer av turer. På vintern... Mountainbike 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.