skivbroms

Skivbromsar har mer som kan gå fel, om det är så du menar.
Framför allt de hydrauliska. Men det är det värt, tycker jag. Bromsverkan och känslan är så mycket bättre.
 
ursäkta om jag lånar tråden...

men kan man ha en cykel med V-bromsar och sen sätta på skiv istället när man har råd?
 
wicca; sa:
okej, och hur ser dessa fästen ut?

är det svårt att montera själv?

är det värt det?

Fästet sitter nere på bakgaffeln och är två öron med hål i. Även på framgaffeln brukar det vara två öron, båda på vänstersidan av cykeln.
Vad gäller monteringen så tror jag inte det är så värst svårt även om jag själv är för lat, så jag mekar aldrig med bromsarna själv.(utom att byta belägg)

Om det är värt det eller inte är svårt att svara på. Mycket bättre bromsverkan och känsla är det, så mycket kan jag säga. Och har man ambitioner att åka lite utför så är det ett måste...
 
Montera själv som i svetsa frågar du? vad jag vet finns det inga fästen eller liknande att köpa och jag skulle inte våga mig på att svetsa fast ett par nya heller..

Skivbromsar tar ju i vilka väder och förhållanden som helst. Varför har bilar skivbroms och inte V-broms tror du ;) *skämtar*..

// Jocke
 
Joakim Ambrosson; sa:
Montera själv som i svetsa frågar du? vad jag vet finns det inga fästen eller liknande att köpa och jag skulle inte våga mig på att svetsa fast ett par nya heller..
Det finns faktiskt en mojäng som man kan montera på bakgaffeln och pss få skivbromsfäste (tror det finns en diskussion om det här på utsidan, sök). Den lösningen är dock dyr, omständlig och tung. Hellre v-broms.

/Håkan
 
så länge du inte typ kör downhill, eller mycket utför under skitiga förhållanden fungerar en väljusterad v-broms precis lika bra...om inte bättre :) och det finns ingen anledning att byta till skiva, v-bromsar är dessutom lättare.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.