Hur spakarna (växlarna) ska kopplas

Hejsan,

Har en verklig basic fråga, som kanske är en inte-fråga. Men för två år sedan
köpte jag mig en mtb (Scot, Aspect 45) som jag trivs mycket med. Den har så
klart två reglage för växling, på höger sida det som som ändrar de bakre- och
på vänster sida det som styr de främre kugghjulen.

På varje sida är det två spakar; man växlar med tumme eller pekfinger. Alltså
rörelsen är framåt respektive mot sig.

Det konstiga är ... för att växla upp (tyngre) så är det en tumrörese (framåt) på
den ena växeln, medan tyngre på den andra är en rörelse med pekfingret (dvs
mot mig).

Detta gör mig lite förvirrad. Finns det någon logisk förklaring till detta eller är
det bara den slarviga ynglingen som satte ihop cykeln i butiken som kopplat
linorna fel?

Vad har ni för tankar om detta?
 
Växelreglagen måste jobba mot spänd vire för att tvinga upp kedjan på en större krans. Därför blir det tvärt om. Det ska alltså vara så.
 
Med

tummen så "lyfter" du upp kedjan på en större kuggkrans. Detta innebär att när du gör det på vänstra reglaget (dvs framväxeln och det är där du lägger kraften med benen) så går det trögare (tummen), men snabbare när du fått upp farten. Omvänt så blir det att när du gör motsvarande rörelse på högra reglaget så lyfter du också upp kedjan på en större kuggkrans, bak på "kasetten" och cykeln går lättare, i t ex en uppförsbacke. Så din cykel fungerar precis som den ska ! Det är bara att vårserva cykeln och trampa på DU VÄNJER DIG

Hälsar
Junioren
 
Älskar forum - man får smarta svar direkt.

Ingen fara - "vänjer" jag mig. Det var bara så att i dag var första
dagen jag tog fram cykeln för säsongen och då tänkte jag lite på
just detta "fenomen".
 
Det ska alltså vara så.

Inte nödvändigtvis. Jag har i många år pendlat på en Giant hybridcykel där reglagen verkar "åt samma håll". Har därmed också sett det som normalt.
Tillvaron komplicerades i februari med en Radon mtb. från Tyskland. Får numera tänka mig för så jag inte växlar åt fel håll på högra reglaget.
 
ja, fast det beror isåfall på att dom reglagen var byggda för att fungera på det sättet.
trådstartarens cykel är korrekt monterad.
 
Jag tvivlar inte på att såväl trådstartarens cykel som min hybrid är rätt monterad. Komponentvalet avgör förstås åt vilket håll växlarna går.
Att ha två cyklar med olika system kan dock vara svårt att vänja sig vid, vilket jag ville ha sagt med mitt inlägg.
 
Det beror på bakväxeln om du växlar upp eller ner när du växlar med tummen/pekfingret. Det vanligaste är top-normal, dvs att växeln ligger på tyngsta växeln (minsta drevet) vid slak vajer. När du då växlar med tummen så spänner du vajern och växlar till lättare växel, och med pekfingret så släpper du på vajern och växlar till en tyngre växel.

Det finns även bakväxlar som är low-normal, som då fungerar tvärtom, dvs att växling med tummen får den att växla upp till en tyngre växel, och pekfingret får den att växla ner. Det går att enbart byta bakväxeln så att du får den växling du önskar.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.