Problem att hitta en cykel

Jag har problem med att hitta en cykel som skulle passa mig. Problemet är att jag inte gillar att vara skitig på ryggen eller se ut som att jag har kissat på mig, därför vill jag ha en cykel med skärmar, men samtidigt vill jag ha lite fjädring då jag äventyrs cyklar, dvs att jag kan hamna på stigar, sämre vägar och ibland på vanliga grusvägar.

Men jag cyklar aldrig snabbt och jag cyklar troligen under 100 mil på ett år, utöver detta är jag fattig.

Så frågan är om det finns en cykel som passar mig och vart hittar jag den? Dvs en herrcykel, med skärmar och gärna pakethållare så man kan ta med väskor, gärna någon form av dämpning (ej krav), helst under 5 000 kr men jag kanske kan sluta äta och sträcka mig till 6 000 kr.

Det värsta är att damcyklar ofta har skärmar men inte herr cyklar, ungefär som att killar gillar att få smuts på ryggen, inte heller är det lätt att hitta herrcyklar med pakethållare, ungefär som att vi inte äger nått som är värt att ta med när man är ute, och att hitta allround cyklar verkar vara ganska svårt, dvs dempad och man har inga skärmar och om man har skärmar och pakethållare utgår man ifrån att man inte skall cykla på dåliga vägar eller på stigar.

Ush, nu klagar jag igen... en sak till, jag är lite märkes fixerad, så helst inte en cykel som det står Biltema på, men alla förslag på nått som kan passa en sur gubbe som mig är av glädje.

Edit: Jag är även fotograf som gärna far omkring med en kamera runt halsen, så jag vill gärna sitta lite mer gubbigt (upprätt), så ganska högt styre kan kanske vara ett plus. [gud, nu är jag riktigt gnällig].
 
Senast ändrad:
Inget konkret tips. Men några råd på vägen

1 skippa dämpare - satsa istället på däck med storvolym och lättrullat mönster - tänk ballongdäck.
2 Brist på orginalmonterade skärmar är inget problem - det går att eftermontera, men satsa på stänkskärmar med stag. Och se till att det finns tillräckligt med utrymme för feta däck, se pkt1
3 På de flesta moderna cyklar går det lätt att byta styrstam för att få styret precis så högt eller lågt som man önskar

Jag köpte för några år sedan en Trek 7400 som uppfyller kriterierna ovan. Men den överskrider din budget. Titta på Nishikis, Cresent och Monarks utbud så hittar du säkert något som faller dig i smaken. Och du gör rätt i att hålla dig borta från Biltema när det gäller cyklar.

My 2 cents
 
Jag har tittat på några Nishiki och de ser bra ut, men de har samma problem med att det bara är dam modeller som har skärmar som tillhör cykeln. Att köpa lösa skärmar och sätta på känns lite riskabelt för mig då jag inte bara har dålig smak utan även tummen mitt i handen, risken finns då att min nya cykel kommer att ha en Biltema känsla över sig trots att jag köper ett bra märke.

Ofjädrat kan vara en idé, men jag har även fundering på att montera min GPS och en liten kamera på styret och därför har jag fått för mig att dämpning fram är ganska viktigt, men jag kanske klarar mig ofjädrat. Min förra "budget" cykel var dock ofjädrad och ibland hatade jag det, i alla fall om man överraskades av gropar och rötter.

Så en undran är om man kan sätta (stadiga) skärmar och pakethållare på nått liknande: http://www.trekbikes.com/se/sv/bikes/bike_path/hybrid/7200e/
Jag vill ju gärna ha så man kan använda väskor då jag ofta är ute ganska länga och vill packa med mig både förbandslåda, verktyg och mat för en dag.

Om ni undrar så brukar mina cykelturer variera ifrån detta
http://www.flickr.com/photos/kenny_lex/3723390349
till detta
http://www.flickr.com/photos/kenny_lex/3723469797
och detta
http://www.flickr.com/photos/kenny_lex/3739705738

Tack för råden i alla fall, nu har jag i alla fall nedprioriterat fjädring, men skärmar och pakethållare (eller nått för väskor) är fortfarande ganska viktiga med tanke på hur jag cyklar.
 
Jag har tittat på några Nishiki och de ser bra ut, men de har samma problem med att det bara är dam modeller som har skärmar som tillhör cykeln. Att köpa lösa skärmar och sätta på känns lite riskabelt för mig då jag inte bara har dålig smak utan även tummen mitt i handen, risken finns då att min nya cykel kommer att ha en Biltema känsla över sig trots att jag köper ett bra märke.

Ofjädrat kan vara en idé, men jag har även fundering på att montera min GPS och en liten kamera på styret och därför har jag fått för mig att dämpning fram är ganska viktigt, men jag kanske klarar mig ofjädrat. Min förra "budget" cykel var dock ofjädrad och ibland hatade jag det, i alla fall om man överraskades av gropar och rötter.

Så en undran är om man kan sätta (stadiga) skärmar och pakethållare på nått liknande: http://www.trekbikes.com/se/sv/bikes/bike_path/hybrid/7200e/
Jag vill ju gärna ha så man kan använda väskor då jag ofta är ute ganska länga och vill packa med mig både förbandslåda, verktyg och mat för en dag.

Om ni undrar så brukar mina cykelturer variera ifrån detta
http://www.flickr.com/photos/kenny_lex/3723390349
till detta
http://www.flickr.com/photos/kenny_lex/3723469797
och detta
http://www.flickr.com/photos/kenny_lex/3739705738

Tack för råden i alla fall, nu har jag i alla fall nedprioriterat fjädring, men skärmar och pakethållare (eller nått för väskor) är fortfarande ganska viktiga med tanke på hur jag cyklar.

Ok, skärmar förstår jag, att dämpning kanske inte är rätt för dig förstår du ;-) (det kommer ändå skaka för mycket för att tex filma från styret).
Det där med väskor däremot... Hur länge är en lång tur för dig?
Jag använder en 20L rygga när jag cyklar i skogen, då har jag 1:a hjälpen för både människa och cykel, vatten, mat, förstärkningsplagg och om hunden är med lite smågrejer som hon behöver.
Med den ryggan klarar jag heldagsturer; >6 timmar i skogen...
Min fråga är alltså, behöver du verkligen väskor?
På trekcykeln ovan kan du nog få på skärmar, men jag tror det blir svårt att kombinera skärmar och fetare däck.
 
En begagnad

mtb med stel framgaffel kan du utrusta med skärmar och pakethållare. Komplettera med ställbar styrstam. Biltemas skärmar med stag är hel OK. Har du dämpgaffel fram blir det lite krångligare med skärmar med stag men det går att få till det med t ex buntband.

Jag köpte en ca 15 år gammal sån här kvalitetscykel i höstas via blocket för en dryg tusing. (Cannondale) En sån eller motsvarande skulle fungera klockrent för dig.

Thure
 
OHur länge är en lång tur för dig?
Det varierar ganska kraftigt, men ibland kan man nästan vara ute en hel dag, andra gånger är man bara ute några timmar. Varför jag även vill kunna ha möjlighet att använda packväskor är för att jag inte har bil och använder cykeln när jag åker och handlar, vist kan man få ner mycket i en ryggsäck, men att ha dem på cykeln avlastar ganska mycket. Min ryggsäck/väska är reserverad för min kamerautrustning då jag inte riktigt vill stoppa ner mat och dryck i samma väska.

Jag hade förut en Apollo som jag köpte på Sportson, jag var inte helt nöjd med den, men den höll i alla fall ända tills den blev stulen och sönderslagen. Apollo är vad jag har hört Sportsons eget märke och skall inte förknippas med riktiga Apollo cyklarna, men nu är frågan om man skall våga köpa en sådan eller är detta ungefär samma sak som Biltema?

Jag vill nog ha nått som liknar denna http://www.nishiki.se/Hybrid/Hybrid_301
men den var nära på 2 000 kr dyrare än vad jag egentligen har råd med just nu.

Jag är i alla fall glad för de tips jag har fått, för nu vet jag vilka märken jag skall titta på och bara det har vart till stor nytta.
 
Jag bumpar upp min egen tråd, men nu har jag bestämt mig och jag skall berätta vad jag valde och varför:

Det började med att jag funderade på att smita undan med en Nishiki Intro, denna cykel är lämpad för asfalt men klarar lite lugnare körning på grövre underlag, den var billig men jag ville ha nått lite kraftigare för säkerhetsskull.

Mitt intresse vändes istället till en Nishiki XC3 för 6 000 kr som verkade vara en cykel som skulle passa mig; det verkada vara en bra cykel med ställbar fjädring fram och den hade svetsade festen för skärmar och pakethållare.

Men en försäljare visade mig då en Scott Sporster P45 (09) för samma pris och den hade fördelen att man kunde låsa framdämpningen så att den fungerade som en stel gaffel, denna cykel kan vara lite svår att få tag på då dessa 09:eek:r håller på att ta slut, men Scott Sporster P55 (2010) var den cykel som jag hade valt som andrahandsval om jag inte kan hitta en P45a. P55 har ställbar fjädring som inte går att låsa och lite billigare komponenter, men för en allroundcyklist i fritidsklassen (som jag vill klassa mig själv) duger detta troligen gott och väl.

Att kunna låsa framgaffeln (eller att ha stel framgaffel) är bra om man cyklar fort på asfalt och står upp när man gör så, för på så sätt guppar inte cykeln upp och ner och man kan få ut mer kraft, men om man som jag ofta sitter och där med lägger vikten lite mer bakåt så påverkar inte fjädringen allt för mycket och då räcker det med att man kan ställa in fjädern så att den blir lite hårdare. OBS: Det är så som jag har tolkat det, andra kan ha andra åsikter om detta.

Min slutsats:
En duglig alldaglig cykel för varierad användning till ett rimligt pris kan enligt mig vara; Scott Sporster P55, ca 5.500 Kr + skärmar, ca 250 kr + pakethållare, ca 200 kr. Sedan tillkommer givetvis en summa pengar för hjälm, lampor osv.

Mitt val:
Jag testat och skall snart köpa en Scott Sorster P45 (2009) som jag har bokat, till detta kommer jag köpa skärmar (troligen plast) och en pakethållare som är anpassad för cykelväskor, totalpris för detta blir ca 5 700 kr. Fram åt sommaren skall jag köpa extra handtag till styret (sådana som står upp på sidan) så att jag kan sitta mer upprätt när jag cyklar sakta.

Är detta ett bra alternativ och kan någon annan komma med andra förslag på utrustade cyklar som hamnar under 6 000 kr?
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
SmakfullFilé Problem med framväxel. Mountainbike 7
Automan Problem med bakväxeln, help ! Mountainbike 7
fredrikandersson84 punka problem Mountainbike 19
per-rock Dirt skivbroms problem Mountainbike 8
Jonas.O växelreglage problem.... Mountainbike 4
R STORT vevlager-problem... Mountainbike 5
lagher Problem med cyckeldator Mountainbike 4
najp Problem LX framväxel Mountainbike 6
ingopongo Problem med reservdelar. Mountainbike 3
2727 9 delat - problem Mountainbike 4
Shockstone Problem med bakväxeln Mountainbike 8
bobban_algin Mycket problem med Deore växlarna... Mountainbike 15
SAMSare En lösning till ert problem kanske Mountainbike 6
mil96stt Problem med DBS Intruder! Mountainbike 0
Stuvarn Vill hitta en bra å lätt MTB! Mountainbike 10
museo12 Cykel för träning och vardagsbruk finns det? Mountainbike 16
fekki Cykelvasan 2018. Köpråd cykel Mountainbike 17
downhill arvid Downhill cykel trasig Mountainbike 3
insumaster BMX för en 9åring Mountainbike 10
simonlauta Kungsleden på Mountainbike i sommar Mountainbike 13
RikDem Köpa cykel Mountainbike 8
Hige86 Höst/Vinter pendling på cykel! Mountainbike 18
såg Letar efter en cykel. Mountainbike 1
Jivan Nybörjare letar cykel Mountainbike 2
pomperipossa hjälp med val av cykel Mountainbike 10
sunkan82 Vad ska jag köpa för cykel?! Mountainbike 11
Jerre El Camino på cykel! Mountainbike 3
SimonStröm Byta vevparti eller ny cykel? Mountainbike 8
Zephyria Tips på ny cykel Mountainbike 22
Rookien Cykel som klarar en back-flip ? Mountainbike 5
md7dani Val av cykel Mountainbike 3
pelle.k Val av cykel ! Mountainbike 6
gmats76 Renovera gammal cykel Mountainbike 17
Suedish Vilken cykel passar mig? Mountainbike 8
Tomasigmet Vad kostar en bra mtb-cykel? Mountainbike 7
kenny_lex Konsten att köpa en cykel. Mountainbike 2
Smeagol Letar MTB cykel Mountainbike 9
nikje Värde på cykel? Mountainbike 2
liquidmonkey webshop cykel Mountainbike 6
Jonas P Att välja cykel, hur svårt kan det vara? Mountainbike 31
Dayana Passar en sådan cykel mig? Mountainbike 6
BrittMarie Skev bakfälg på ny cykel Mountainbike 10
Bergatroll Köpa cykel Mountainbike 4
tiger138 cykel hjälp Mountainbike 1
Gustav Lundeborg Scott Aspect 45 som nybörjar cykel? Mountainbike 1
Inssold Nybörjar cykel? Mountainbike 6
niking Udda DH-cykel Mountainbike 12
Patriksg Vilken cykel ska jag välja? Mountainbike 5
ChippN köpa cykel Mountainbike 5
klättermicke Meka cykel Mountainbike 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.