hjälp med val av cykel

...Ja nu är det snart vår och jag hade tänkt mig att skaffa en ny cykel (den gamla kostade 1000 kr på biltema, singelspeed) som jag kan motionera på. Jag tänker vara ärlig, jag är ingen vältränad "sportis", utan en något överviktig småbarnsmamma som fortfarande är barnslig nog att tycka att det är kul att cykla, men målet är knappast att bli en del av världseliten, eller bestiga berg.....dock att ta mig fram på ett bättre sätt än med biltema-cykeln.

här är några av sakerna att ta i beaktande:

*Jag är studerande småbarnsmamma= har inte råd att betala mer än 5000 kr för cykeln.

* Vi har fasansfullt dåliga cykelbanor i min kommun. Det är svårt att hitta sträckor utan rejäla sprickor, gropar och knölar.......vilket blir både besvärligt och obekvämt på biltema-cykeln.

* Jag siktar på att träna med denna cykel ca 3 ggr/vecka + att använda den i vardagen, vilket innebär att den ska dra cykelkärra då och då, samt ha en barnsadel när det behövs.

* Jag hade inte tänkt mig att primärt använda cykeln till skogskörning, men en och annan grusväg samt stig kommer nog att passeras.

* jag gillar när det går fort.

....Så vad tror ni? Har ni något råd om cykel.....eller bör jag trampa på med min "biltema", och glömma att hitta en cykel som inte kostar en förmögenhet?.....eller ve och fasa finns det kanske ingen cykel som passar mina behov (*observera viss ironi här*)
 
Det korta svaret är:
Spara ihop några tusenlappar till så är det lätt att hitta något vettigt för dina ändamål. Troligtvis kommer du köpa en cykel ur det segment som brukar kallas hybrid.
Det långa svaret finns redan i andra trådar:
Det finns bl a en tråd i ämnet som jag startade för några år sedan som jag tycker att det kom en del bra råd ur diskussionerna.
Sök lite i forat.
 
Det låter som om du behöver en cykel som har både skärmar och pakethållare, i och med att du ibland ska ha barnsadel på cykeln.
Hade det bara varit träning så hade jag rekommenderat en 29er, för dessa är väldigt roliga att cykla på. Är lätt-trampade, lätta att cykla på där det är, som du skriver, sprickor, gropar och knölar.
Hybridcyklarna brukar oxå oftast vara utan skärmar och pakethållare, så du får kanske leta efter en rejäl brukscykel istället som passar efter de behov du nämnde.
För 5000 kr borde du kunna hitta en av bra kvalitet. Kika exempelvis på xxl.se, för de brukar ha en del bra förslag till bra priser.
 
Det låter som om du behöver en cykel som har både skärmar och pakethållare, i och med att du ibland ska ha barnsadel på cykeln.
Hade det bara varit träning så hade jag rekommenderat en 29er, för dessa är väldigt roliga att cykla på. Är lätt-trampade, lätta att cykla på där det är, som du skriver, sprickor, gropar och knölar.
Hybridcyklarna brukar oxå oftast vara utan skärmar och pakethållare, så du får kanske leta efter en rejäl brukscykel istället som passar efter de behov du nämnde.
För 5000 kr borde du kunna hitta en av bra kvalitet. Kika exempelvis på xxl.se, för de brukar ha en del bra förslag till bra priser.

Det behövs ju en cykel som har fästen för pakethållare o skärmar o lite plats i budgeten. De flesta intressanta cyklar kommer nog inte m sånt färdigmonterat.
 
För 5800:- får du denna cykel som håller mycket bra kvalitet, passar kanske inte perfekt om du bara ska cykla asfalt men i skogen och på fjället är den kanon.

http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/bike.html?b=3001

Här är en till fin prisvärd cykel. Med en budget på 7000 sek skulle jag valt denna :

http://www.bike-discount.de/shop/k1830/a78438/zr-team-7-0.html?mfid=52

Har ni läst vad cykeln ska användas till? Det är inte en MTB som efterfrågas egentligen, det framgår klart och tydligt. Även om det råkar ha hamnat i MTB-forat.

Cykeln ska ju inte användas i skogen, däremot till vardags. De där cyklarna är alltså helt fel då de har en massa attribut som inte kommer användas, men saknar de som gör dom lämpliga för användningsområdet.
 
hybrid

Titta på sporthybrid, Scott, Trek, Nishiki t.ex. Bra geometri för de flesta. Fungerar också på enklare skogsstigar och grusvägar. Kan bli snabb när du sätter på slicks för asfaltscykling.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
eklfv Hjälp Musikhjälpen i mountainbikens namn! Mountainbike 0
peribunkan Hjälp med väredering av mountainbike Mountainbike 6
froxi Hjälp! Får inte på bakhjulet, Trek 4500 Mountainbike 7
froxi Hjälp! Vilken MTB ska jag köpa? Mountainbike 12
Förövaren Hjälp med reservdelar till min crescent Mountainbike 4
Neerf Hjälp! Merida stulen i GBG under Påskhelgen! Mountainbike 0
lodynator Instegscykel HJÄLP Mountainbike 4
melvin_f Hjälp med bestämning av kassett och drev Mountainbike 16
rdny Hjälp! Mountainbike 1
menymicke Jag behöver hjälp med cykelval Mountainbike 0
spacestar nybörjare behöver hjälp Mountainbike 9
tiger138 cykel hjälp Mountainbike 1
Paradisen hjälp med byte av kassett och kedja Mountainbike 9
Jutte Hjälp Mountainbike 1
joelr Presentation och hjälp med vajerdragning Mountainbike 2
Frida1 Hjälp till cykelköp! Mountainbike 6
LinusS Hjälp med Fjädring Mountainbike 2
Stefano M Hjälp att välja MTB Mountainbike 0
ala Hjälp mig klara loppet Mountainbike 4
dreamaboutmtb Nybörjare i mtb världen, lite hjälp vore bra : ) Mountainbike 2
LadySnas Hjälp önskas!!! Mountainbike 6
fredrik_h Hjälp med att finna Rep. ställ till min mtb Mountainbike 2
hakpoh Hjälp Mountainbike 2
plattfot Hjälp mig förklara.. Mountainbike 25
Cyklan Totalt novis behöver tips och hjälp. Mountainbike 4
Mathew Pedaler och skor? Hjälp? Mountainbike 3
Pott behöver hjälp ang ramstrl på giant NRS? Mountainbike 3
jens.tinfors hjälp med komponentval Mountainbike 6
KraftWärk Hjälp!!! Däck nu Mountainbike 4
Mathew Schimano XT - Det smäller när jag växlar. Hjälp! Mountainbike 5
zafira Hjälp...7:an fungerar ej Mountainbike 8
UgO Hjälp! Mountainbike 1
lisis Hjälp med sdp pedaler! Mountainbike 8
f97anka Lite hjälp med att välja cykel Mountainbike 3
appelo Hjälp med Cykelvärdering Mountainbike 1
philip Mek hjälp Mountainbike 1
swat HJÄLP MED TIPS OM CYKELSTRÄCKAN KIRUNA-NARVIK Mountainbike 3
matpih HJÄLP mig välja MTB-cykel. Mountainbike 15
md7dani Val av cykel Mountainbike 3
pelle.k Val av cykel ! Mountainbike 6
No pain no gain Val av MTB Mountainbike 6
Smartin Är "Hudson F4 Draken Herr" ett bra val? Mountainbike 2
Drifter Val av sportdryck, funkar hemmagjord? Mountainbike 7
MTBaren Vad tänka på vid val av motionscykel? Mountainbike 3
bergholm Val av cykelpump? Mountainbike 4
maknu Val av sko och pedal? Mountainbike 17
mingves val av xc hoj...?? Mountainbike 4
toxikon sadel val, webbutik? Mountainbike 4
togo Bike Bags. Bästa val? Mountainbike 3
museo12 Cykel för träning och vardagsbruk finns det? Mountainbike 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.