Skev bakfälg på ny cykel

Köpte mej en MTB för en vecka sedan, en Scott Scale 50. Inte alls det dyrast som finns men ändå långt ifrån det billigaste.

Första rundan gick bra, efter andra rundan, ca tre mil totalt, var bakfälgen rejält skev. En liten vurpa lyckades jag få till men alls inget häftigt.

Nu står cykeln på verkstan där den är köpt, jag kommer att få betala hela kalaset själv enligt mekanikern, ny fälg plus arbete, nästan 1200 kr.

Kan en helt ny fälg verkligen bli så skev efter bara några få mil utan att det är något (fabrikations-)fel på den?

Intresserad av att höra synpunkter och erfarenheter kring detta.

Hälsningar
BrittMarie
 

Bilagor

  • DSCN2330.jpg
    DSCN2330.jpg
    70.1 KB · Visningar: 1,370
De flesta

nya cyklar har hjul som ekrats av maskiner och inte alls har den hållbarhet som ett handbyggt hjul har om den som gjort det varit noggrann.

Troligen så har ditt hjul inte varit optimalt från början.

Men det här är naturligtvis bara spekulationer.

Varför inte bygga hjulet själv? Inte så svårt som man kan tro.

Thure
 
På din beskrivning verkar ekrarna i bakhjulet vara dåligt spända. Hjulens styrka är (för en given fälg) direkt proportionellt mot ekerspänningen. Detta gäller dock bara så länge den totala ekerspänningen i hjulet inte överstiger den maximala ekerspänningen som hjulet tål.

Tyvärr slarvas det mycket med ekerspänningen bland fabriksbyggda hjul och cykelverkstädernas hjulriktningar. De bästa hjulen bygger du själv, förutsatt att nu är noggrann och systematiskt samt tar dig ordentlig tid att bygga hjulen

Läs mer på
http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/hjul.html
http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/rikta.html
http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/ekertensiometer.html
http://www.sheldonbrown.com/wheelbuild.html (engelska).
/Niklas
 
Fin cykel!

Jag köpte ju också för inte så länge sedan en ny cykel...

Skrev lite om den här: http://www.utsidan.se/blogs/trails/index.htm

Jag och fick samma problem, dv s att efter ett tag så blev bakhjulet något snett. Har upplevt det förut och ser det nästan som normalt på en ny cykel, att efterjusteringar krävs. I alla fall om man tittar på cyklar i mellanpris segmentet.

Det jag tycker är konstigt är att din cykelförsäljare inte tar ansvar för sin produkt. Själv så lämnade jag in min hoj härom dagen och fick den servad, med hjulriktning, växel/vajerjustering och allmän översyn... gratis.

Det tycker jag att man kan förvänta sig.

//Thomas
 
Seriösa cykelhandlare bjuder på efterdragning och justering. Men att stå för sin produkt verkar tyvärr allt färre göra. Tala med din kommuns konsumentrådgivare och ge denne din cykelhandlares namn och adress/tfn. Det är i alla fall värt ett försök och kanske 1200:-
 
I rimlighetens namn

Konsumentköplagen borde väl gälla. Hjulet verkar vara ett måndagsexemplar. På en av mina hojar kör jag med Shimano 505 maskinbyggdahjul från fjärran östern. De har gjort utmärkt tjänst i 2 500 km så här långt. Så att hjul är maskinbyggda behöver inte betyda att de är så kassa att de går sönder direkt.

Så stå på dig, hjulet skall hålla och detta borde vara en regelrätt reklamation som innebär att de kostnadsfritt för dig borde byta ut hjulet. Och du bli lite sträv i tonen och högljudd allra helst om de har andra kunder inne i butiken.
 
Om du använt cykeln till det den är tänkt och den går sönder pga det så ska givetvis cykelhandlaren stå för kostnaderna det är solklart.

En vurpa påverkar nog inte hjulen speciellt mycket om det inte är väldigt speciella omständigheter. Det som kan gå sönder då är väl snarare växelörat samt att man får lite repor.

Stå på dig och läs på lite om konsument rätt så ändrar de sig säkert. Många lite mindre ärliga firmor sätter i system att neka sånt kunden har rätt till eftersom de vet att inte många orkar klaga. Men gör det för allt i världen så kanske du räddar någon annan från samma situation.

"Ett ursprungligt fel ska reklameras så fort det upptäcks. Helst inom två månader. Fel som upptäcks inom sex månader från att varan köptes anses enligt praxis vara ursprungliga. Då är det upp till säljaren att bevisa att felet inte fanns från början."

Vidare är butiken skyldig dig pengar för de merkostnader som drabbat dig pga av detta. Ex bilresor till och från cykelhandlaren.
 
I den prisklassen blir det dessvärre inte speciellt bra hjul som ingår, folk kollar i regel bara vad det står på bakväxeln (som är bland de billigaste komponenterna på en cykel) så det snålas rätt friskt på hjul och framgafflar (som är bland de dyraste komponenterna).

Detta leder till att de helt nya hjulen direkt ur kartong bör justeras, väldigt få handlare har tid och marginal att göra detta. Det är inte heller alltid det behövs varför de mer seriösa handlarna bjuder på en efterjustering.

Det ska till väldigt mycket skevhet innan en fälg behöver bytas dock, så länge det "bara" är någon centimeter går det så gott som alltid att få till igen.

Nu försvåras ärendet av att du vurpade i samband med att skevheten uppstod, som tidigare skrivet ska man ha rejält med otur för att kroka ett bra byggt hjul i lindrig krasch.

Jag skulle byta butik eller lära mig rikta själv...

Av mina cyklar med fabriksbyggda hjul är det rätt blandat mellan bra och anus, men de billigare hjulen har alltid varit sämre. Sämst var hjulen på min touringcykel från Kona där samtliga ekrar i bakhjulet tappade spänningen. Jag har själv byggt nya hjul till den cykeln nu. :)
 
Stå på dig!

Instämmer i mycket av det som sagt. Fabriksbyggda budgethjul är sällan tillräckligt jämnt eller hårt spända för att klara stigcykling och få butiker tar sig tid att efterspänna/massera. Jag har vurpat åtskilliga ggr sedan jag började träna MTB 1987 men aldrig sabbat en bakfälg! Däremot har jag dummat mig och hoppat sönder flera men det är nog en annan historia.

Tror garantireglerna säger att det är säljarens ansvar att visa på vårdslöst handhavande för att slippa undan. Finns det tex märken efter slag på fälg/ekrar, brustna fälgsidor efter genomslag osv kan han ha skäl till det . Annars bör du som sagts tidigare stå på dig och kräva reklamation! Efter som den är så ny borde inte heller butiken behöva ta hela kostnaden utan den borde nog Scotts distributör stå för.
 
skulle vara intressant att göra samma test som gjordes med bilverkstäder av servicen.
kanske lossa några ekrar o lämna in cyklarna på efterjustering. Jag är rädd för att resultatet skulle bli rätt nedslående för cykelhandlarna i stort!!
 
De ska stå för hjulet! Inget snack, fungerar inget annat så tala om att du lägger ut affärens namn under "recencioner" på utsidan... ( Ringa tidningen kan också fungera som hot). För katten, ungarnas skolcyklar har ju hjul som håller för skogscykling. Grrr, för cykelhandlare som inte sköter sitt jobb. Backa INTE! Anna
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Finns något trix för att byta eker på kassettsidan utan att ta bort kasseten? Mountainbike 6
thureb Vajern tråden har gått av på BOA Mountainbike 8
tango Reservdelar för kedjebrott på tur? Mountainbike 19
tango Tips på bra multiverktyg Mountainbike 5
KLAGER Spåravgifter på Lugnet Mountainbike 13
museo12 Tips på cykelljus? Mountainbike 23
simonlauta Kungsleden på Mountainbike i sommar Mountainbike 13
John_T Jämtlandsleden på MTB? Mountainbike 8
froxi Hjälp! Får inte på bakhjulet, Trek 4500 Mountainbike 7
herr thomas Framstänkskärm med stag på dämpad MTB-gaffel? Mountainbike 9
tomhylsan Racerdäck på MTB? Mountainbike 15
herr thomas Slicks på MTB? Mountainbike 13
herr thomas Byta vevlager på en äldre MTB Mountainbike 10
Lasse_H Cykla på skogsväg Mountainbike 31
Hige86 Höst/Vinter pendling på cykel! Mountainbike 18
anteleaf MTB-tidning på svenska? Mountainbike 2
Jerre El Camino på cykel! Mountainbike 3
wistrom montera 29er däck på "vanliga" fälgar, möjligt? Mountainbike 4
perosen MTB-kartor / färgmärkning av svårighetgrad på spår? Mountainbike 5
Äpelena mtb polare sökes på Österlen! Mountainbike 0
henkebmtb tips på tur i boden Mountainbike 4
Zephyria Tips på ny cykel Mountainbike 22
Viljan82 Tips på cykeltur. Två dagar. Mountainbike 4
Scorp. Ryggsäck på MTB? Mountainbike 17
MachoBiker Cykeltransport på tak! Mountainbike 2
Eminent MTB på Faro Portugal Mountainbike 0
adamcrookedsmile MTB på Teneriffa Mountainbike 3
Zargon Storlek på Scott Moutainbike Mountainbike 7
Marcus_L Bakbroms ligger på Mountainbike 6
marpet74 Rostangrepp på dämpare Mountainbike 3
lejon Tips på bra lopp i sommar! Mountainbike 9
ljentr MTB på cypern Mountainbike 2
MagArne Diameter på sadelstolpe till Nishiki 501 Mountainbike 3
Frida0314 X-sports 4 Giant något att slå till på? Mountainbike 0
nikje Värde på cykel? Mountainbike 2
MagArne Grövre däck på hybrid. Vad passar? Mountainbike 18
tango Byta trasiga ekrar bak på drevsidan? Mountainbike 4
Sara_B Vad ska jag tänka på när jag köper min första mtb?!? Mountainbike 1
Cres-kent Framdämpare på Crescent Rimfaxe Mountainbike 1
artlec Säfsen på MTB - kredd eller barnvagn? Mountainbike 1
honkydory Den där tiden på året igen... Mountainbike 0
aliaseddie långcykling på mtb. Thailand kanske! Mountainbike 0
kajan Cykling på motions nivå Mountainbike 3
mommik Helt Sörmlandsleden på cykeln Mountainbike 6
Amme Hookworms på Crescent dirt 019 -07 ? Mountainbike 0
ternstedt Heat Race på röda sten GBG lördag 5/7 Mountainbike 0
Kalle89 Tips på långlopp Mountainbike 4
Henkan94 Kostnad på byte till skivbroms Mountainbike 3
Nilse Vilken storlek skall jag välja på min DH cykel.? Mountainbike 3
Charlottan Sällskap på Sälen-Mora BikeAdventure Mountainbike 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.