Letar MTB cykel

Jaha ytterligare en hjälp en nybörjare tråden. Hoppas ni orkar :)

Körde i helgen nästan sönder min hybrid cykel på en skogstur med några vänner och är helsåld. Tränar en hel del gym och löpning men har länge letat komplement till framförallt löpträningen då jag har ett knä som trilskas. Kan konstatera att MTB i skogen trots en del (eller kanske tack vare) fall och en del bärande verkligen föll mig i smaken. Hemma efter närmare tre timmar i perfekt väder, helt slut men glad.

Nu yrar mitt gamla jag raskt iväg och köper en MTB cykel men jag hejdade mig lite. Med familj med småbarn, jobb som tar mycket tid så vet jag att jag kommer få kämpa för att komma ut i skogen. Men målet är att köra iallfall på helgen ( tränar gym och löpning i veckorna) .

Jag är 180cm lång väger ca 80kg.
Några frågor angående cykel , för detta är för mig helt nytt och det finns så mycket att välja på.
Min tanke var att hitta något begagnat med en bra grund som jag skulle kunna uppgradera om jag märker att jag kommer att fortsätta med detta. Hade tänkt mig att lägga 5000-6000SEK
Vilken storlek skall jag ha?
Vad bör jag kika på skall finnas på cykeln?
Kan ni rekommendera några cyklar?
Cykeln skall användas i skogen har som sagt redan en hybrid för övrig cykling.

Hoppas någon kan förbarma sig över mig och peka mig ät rätt håll!
 
Hade tänkt mig att lägga 5000-6000SEK
Jag har försökt att gå igenom priserna på cyklar just nu och kommit fram till att dugliga hybrider ligger runt 5500 till 7500 kronor, skall du ha en mountainbike som klarar av skogen bör du nog justera din prisbild så att den hamnat på från 6000 och upp mot 8000 kronor.

Sedan är det frågan hur du åker eller tänker åka, mycket nedför och höga hastigheter skiljer sig mot tekniks åkning på lite flackare mark. Så beskriv hur du vill att en cykeltur skall vara och folk har då lättare att peka dig åt ett vist håll.

Men ett litet tips som även är ganska kul är att söka på Internet, men inte på Google utan på YouTube, sök på "mountain biking" och försök lista ut vad folk använder för cyklar. De märken som proffsen använder brukar även duga åt amatörer och nybörjare.

Ursäkta att jag inte rekommenderar någon cykel åt dig.
 
Skall köra i skogen dvs ej utför. Bor i Uppsala så tyo Hågadalen, Lunsen är det som gäller om det säger någon något. Mitt pris gällde en begagnad cykel. Skall kolla på you tube men alla märken har ju olika modeller. Det enda som är säkert är väl att det proffsen använder definitivt spräcker min budget :)
 
Det du lägger pengarna på är växlarna, gaffeln och bromsarna.

Det du helst vill ha är Deore växlar och en någorlunda vettig gaffel. Det är helt klart värt att lägga pengar på en cykel med skivbromsar. Jag tycker även att det är värt att ha hydrauliska då det är mindre justeringar med dom och att dom tar jämnare.
 
Bygga själv?

Om du kan bygga en XC-hoj så har jag en hel del liggande. Du behöver bara skaffa dig en ram och hjul med kassett så har jag resten liggande billigt och komponenter som passar nybörjare och lite till billigt.

Bla Deore växlar, v-broms, skivbroms, manitou air gaffel osv...

Bra ram kan man beställa från CRC för under 1500.

Så säg bara till :)
 
Låter intressant Leo73 men med min ringa kunskap så kanske inte ett eget bygge är något jag skall ge mig på men det låter helt klart intressant. Hur svårt är det?
 
Låter intressant Leo73 men med min ringa kunskap så kanske inte ett eget bygge är något jag skall ge mig på men det låter helt klart intressant. Hur svårt är det?

Att sätta dit delarna är inte svårt, det "svåra" är att justera så att växlarna blir perfekta, centrera bromsar osv... Har man inte tummen mitt i handen så inga problem.

Men jag kom att tänka på att då behöver man oxå en del specialverktyg som du kanske inte redan har, ex hylsa för att montera dit vevparti, kassett..Annars är det väldigt mycket insex-nyckel som alla har hemma. Men det kan man komma över billigt på Biltema, de har det mesta inom cykelverktyg som duger.

Det positiva är att du lär känna din cykel och komponenter och kan laga/justera det senare själv.

Annars så rekommenderar jag köpa nåt bättre begagnat med bättre komponenter (shimano deore och upp till XT, Sram X7(5) upp till X0). Du är 180 lång så leta efter en 19 tum ram, jag själv är 175 och kör på 17 tum. Men provkör! Du kanske ändå föredrar 17 tum.

Med tanke på din budget upp till 6000 kan man fynda.

Däremot se upp med framdämparen, service är dyrt. Fråga om den är servad.
Den får gärna vara låsbar.
 
Jag köpte en Kona Chute 99a begagnad för några år sen och de är de bästa köp jag nånsin har gjort.. Sjukt pålitlig cykel med riktigt bra växlar och en gaffel som verkligen gör jobbet till 110%

Så spana in blocket efter Kona cyklar. Jag köpte min i Tunabackar i Uppsala så kap finns ;)

Ah justde 5500 fick ja betala. Sålde cykeln för nåt år sen för 7000kr i penga behov. De värsta misstaget jag gjort. Gud vad ja saknar den cykeln.


Service och annat gör du på Cykel och skidstället, dom är kunnigast i Uppsala när de gäller "riktiga" cyklar =)

http://www.blocket.se/gavleborg/Kona_Caldera_2005_allround_hojj__riktigt_vass_27090484.htm?ca=10&w=2
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lillaliam Letar MTB för barmarksdrag. Mountainbike 9
såg Letar efter en cykel. Mountainbike 1
Jivan Nybörjare letar cykel Mountainbike 2
Siven letar tur i osloområdet Mountainbike 2
mothesta Letar efter stålram m. skivbromsfästen Mountainbike 1
julia_olsa.se Mtb med hund, tips och sällskap (Bas i Göteborg) Mountainbike 8
Sezziyanen [Fråga] Prisläge beg. MTB? Mountainbike 16
Phreakishe [Fråga] MTB Rockrider ST-520 BB? Mountainbike 4
trullss Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
Lansgren Återigen en MTB noob Mountainbike 5
Gemclare1980 Mtb trails Mountainbike 2
IngemarB Bergstoppar möjliga att bestiga med MTB Mountainbike 17
MaxDavid Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
majjen MTB med elmotor? Mountainbike 14
Johan123 MTB med elmotor i naturresevat? Mountainbike 215
stormfrog Vilka är dina bästa MTB XC upplevelser runt Göteborg och Västra Götaland? Mountainbike 1
b-axe Köpråd mtb Mountainbike 14
GladeVandraren Byta cyclocross till MTB styre? Mountainbike 6
thomas.vastervik MTB 29" Peak Mountainbike 11
KLAGER Två MTB-cyklister cyklade in i militär raketövning Mountainbike 19
Micke86 Fälgar mtb Mountainbike 44
John_T Jämtlandsleden på MTB? Mountainbike 8
PixelNoise [Köpråd] Behöver Råd innan min första MTB köp Mountainbike 15
kanis Köpråd beg. första-MTB Grand Canyon AL 29" Mountainbike 36
Kalimera MTB kompis Stockholm Mountainbike 5
fjellinden Riktigt billig första MTB Mountainbike 10
Påveen Mtb norge Mountainbike 4
herr thomas Framstänkskärm med stag på dämpad MTB-gaffel? Mountainbike 9
tomhylsan Racerdäck på MTB? Mountainbike 15
herr thomas Slicks på MTB? Mountainbike 13
herr thomas Byta vevlager på en äldre MTB Mountainbike 10
MalinpDahl Stuga i Norge - MTB Mountainbike 2
Joel_80 Mtb kompis i Göteborg Mountainbike 3
majkelsson I västerled med MTB Mountainbike 0
Angeline MTB-kompis i sthlm Mountainbike 2
Danne84 Köpa ny MTB Mountainbike 7
Frisk MTB I Uppsala Mountainbike 1
emmaskold MTB cykling i Leogang i Österrike i sommar - SÄLLSKAP SÖKES! Mountainbike 1
anteleaf MTB-tidning på svenska? Mountainbike 2
Henkes MTB/hybrid med 3-5 växlar? Mountainbike 11
Niklaski Tänkte köpa en MTB Mountainbike 11
perosen MTB-kartor / färgmärkning av svårighetgrad på spår? Mountainbike 5
emmaskold Vem cyklar MTB i Ängelholm? Mountainbike 3
skogsvakt MTB kompis GBG Mountainbike 2
mabo MTB-lopp...glasögon ett måste? Mountainbike 4
SimonStröm Välja MTB 29-tum Mountainbike 9
kalalokki MTB i Säfsen Mountainbike 1
Äpelena mtb polare sökes på Österlen! Mountainbike 0
xlunja MTB kring Klimpfjäll Mountainbike 3
Argusgranskare Storleksfråga MTB-däck Mountainbike 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.