[Fråga] Prisläge beg. MTB?

Kollar på att köpa en beg MTB, i bra skick, men ca 10 år gammal. Det är en Canyon Grand Canyon 7. Tycker det är svårt att veta vad som är ett skäligt pris på den, så undrar om nån kan ge input? Nypris ca 12k (då).
 
Om drivlina och dämparen är i ok skick så kanske 2-3 tusen? Annars lägre. Se bara till att det är rätt storlek på ramen. Slitagedelar är ju billigt och rätt lätt att byta själv men ska du lämna in för service så drar det ju iväg.
 
Om drivlina och dämparen är i ok skick så kanske 2-3 tusen? Annars lägre. Se bara till att det är rätt storlek på ramen. Slitagedelar är ju billigt och rätt lätt att byta själv men ska du lämna in för service så drar det ju iväg.

Fick pris på 5k, då ska dämpare/andra komponenter vara i gott skick och inget ska behöva bytas i nuläget. Det låter för dyrt tycker du? Rätt storlek är det enligt Canyons tabeller iaf, plus att säljaren verkar jämnstor med mig och den passar säljaren.
 
Jag tycker nog också att 5k känns lite saftigt. Mer än 3k hade jag nog inte heller gett för den. Jag siktar på att få 5k för en fulldämpad stighoj från 2017 (nypris 11,5k).
 
Det är inte ovanligt att nya cyklar som inte kunnat säljas på ett par år reas ut med upp mot 50% rabatt. Jag har själv köpt ny cykel i udda storlek med 70% rabatt.

Femtusen för en begagnad 10 år gammal cykel som kostade 12.000 SEK känns mer än vad jag skulle ge.
 
När man köper/säljer begagnat känner jag att det finns några saker att tänka på. T ex:
- "Vad kan jag få ut för pris på en viss vara", det skiljer rätt mycket på via vilken kanal man säljer den, om det är t ex via Blocket brukar det nog vara högre priser på cyklar som används som tränings-/motionsredskap än via forum för mer intresserade/insatta, t ex Happyride.se. Det kan kännas tufft som säljare att se sin vara sjunka mycket i värde, men så brutalt är det ju.
https://happyride.se/annonser/
- "Vad vill jag betala för en viss vara", gäller att vara insatt och kunna ställa rätt frågor. T ex en 10 år gammal MTB, är det 26-tums-hjul på den skulle nog vara min första fråga. Det kommer att kunna vara en utmärkt cykel, men det är inte vad som är branschstandard idag, det är 29 tum eller möjligen 27,5. 26-tummare börjar nu vara svårare att hitta reserv-/slitdelar som har med storleken att göra. Vissa kommer att tycka att det är geometrier på cykeln som känns omoderna, Skicket kan vara svårt att få grepp om, särskilt om man inte köper på plats och själv kan titta/prova.
Växelsystem kan också vara krångligare att få tag på ersättning till efter 10-15 år, visst - ingenting är omöjligt, men det kan på en MTB vara 3 klingor i framdrevet och idag har många singelklinga, vad är det i baknavet, allt från 8 till 11 drev kan det väl pga utveckling de senaste 10 åren.
- "Vad får jag för samma summa om jag köper nytt", tuff känsla men fakta, som sagt, är ju att första köparens nöje att rulla ut en ny cykel ur butiken redan där har gjort den begagnad, per definition.
- Dvs, är köpare/säljare bara överens om priset, så är det väl rätt, om både är nöjda och ingen är/känner sig lurad? En 10 år gammal cykel som är väldigt lite använd kan såklart vara i alldeles utmärkt skick, men den är inte ny, och inte modern. Då kan 5000 för en cykel som haft nypris 12000 vara både dyrt eller fynd, beroende på vem som köper, förväntningar och krav.
 
Om drivlina och dämparen är i ok skick så kanske 2-3 tusen? Annars lägre. Se bara till att det är rätt storlek på ramen. Slitagedelar är ju billigt och rätt lätt att byta själv men ska du lämna in för service så drar det ju iväg.
Jag skulle personligen inte betala 5kr för en så pass gammal och omodern cykel. Då skulle jag hellre köpa en modern instegscykel för samma pengar. Jag ställer mig också tveksam till att gaffeln är fullservad (och inte bara ny olja i gaffelbenen), det skulle jag vilja som köpare vilja se kvitto på i sånt fall.
 
Jag skulle personligen inte betala 5kr för en så pass gammal och omodern cykel. Då skulle jag hellre köpa en modern instegscykel för samma pengar. Jag ställer mig också tveksam till att gaffeln är fullservad (och inte bara ny olja i gaffelbenen), det skulle jag vilja som köpare vilja se kvitto på i sånt fall.

Förstår detta.. hade inte tänkt så mycket på kostnader som blir för att fixa dämpare, andra komponenter osv.. Har ju bara haft enkla cyklar förut där jag aldrig gjort mer än smörja kedja osv.


Calibre Bossnut V2, storlek XL. Finns i Arvidsjaur.
Aha! Äsh, för långt bort från mig iaf då.
 
Det kan ju bli så att säljaren fortfarande vill ha 5000 pga inte samma insikter/inställning, och att hen tycker att skicket är perfekt. Och det går kanske att få denna summa, via Blocket och när våren kommer, om hen inte har bråttom.

Köparen: tycker du att den ser fin ut i skicket, känns bra i storlek för dig, och du inte är så brydd om att det är allra senaste geometrier etc, men den funkar för dina syften... så lär det vara en alldeles utmärkt cykel som du kan hoja många mil på! Diskutera sakligt om kring 3000-4000 är möjligt?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.