[Fråga] Prisläge beg. MTB?

Förväntningarna på en begagnad cykel är olika beroende på användaren och dess krav. En mtb som bara skall gå på asfalt och grusvägar behöver troligtvis inte vara i toppskick.
En cykel som skall leverera optimalt bör ha nya däck och dämparna bör vara relativt nyservade. Efter 2 år börjar däck bli märkbart hårda och greppar sämre. Dämpare brukar ha ett rekommenderat serviceintervall på 50 timmar. Om gaffelbenet har en tunn oljehinna finns fortfarande olja i skumringen, annars ökar risken för grus i dämparen.

En uppsättning hyggliga mtb-däck går på närmare 1000 kr, service av gaffeldämpare över 1000 kr. Dämparservice blir betydligt billigare om ägaren kan utföra den själv. Delarna är inte speciellt dyra, men arbetet tar tid.

Om den aktuella cykeln inte är i så bra skick som ägaren tror kan det lätt kosta några tusenlappar att få den till bra bruksskick.
 
Köparen: tycker du att den ser fin ut i skicket, känns bra i storlek för dig, och du inte är så brydd om att det är allra senaste geometrier etc, men den funkar för dina syften... så lär det vara en alldeles utmärkt cykel som du kan hoja många mil på! Diskutera sakligt om kring 3000-4000 är möjligt?
Håller med här. Vilka krav man ställer (och vad man vill betala) beror mycket på användningsområde och nivå på cyklingen. En hardtail (framdämpad) sjunker nog mindre i pris än en enklare fulldämpad. instegs mtb för 5000:- skulle jag inte välja istället -komponenterna blir för dåliga, särskilt dämpargaffeln.
Däck kan man köra på så länge de funkar -jag kör på både nya och några med många år på nacken. Och dämparservice efter 50 timmar -hur många gör det i praktiken. Återigen -skall allt funka i toppklass så blir det kostsamt. Annars kan man slita mycket längre på grejorna och byta när man måste istället.
Sen vet jag inte om den aktuella cykeln är omodern i geometrin (brant gaffelvinkel mm). Det får någon annan svara på.
 

Liknande trådar

Logga in

Tips!