Ryggsäckar

Jag har en ca 15 år gammal ryggsäck och känns modern för mig, men jag har hört om att de nya tiden så har det blivit bättre utrustning hela tiden. Nu undrar jag är det så att ryggsäckarna har utvecklats så bra att efter 10 år så ska man köpa en ny för att få lägre vikt och mer packvolym?
 
Hejsan,

Skulle vilja påstå att utvecklingen på ryggsäckssidan varit ganska blygsam de senaste 15 åren. Enda området där det skett någon större utveckling är väl just inom ultralight området, där det finns åtminstone fler alternativ idag. Om de även blivit bättre har jag dock dålig koll på.

Kollar man i andra änden av spektrumet, dvs stora ryggsäckar att bära tungt i, är min ungefär 15 år gamla Bergans Viking 130-liters säck utan tvekan lika bra som dagens säckar.

Så ny rygga behöver man enligt mig bara köpa om den gamla inte riktigt håller måttet eller börjar bli sliten

/ Stefan
 
Jag har en ca 15 år gammal ryggsäck och känns modern för mig, men jag har hört om att de nya tiden så har det blivit bättre utrustning hela tiden. Nu undrar jag är det så att ryggsäckarna har utvecklats så bra att efter 10 år så ska man köpa en ny för att få lägre vikt och mer packvolym?
Vore intressant att höra vad du har idag och hur dina behov framöver ser ut. Jag gissar att du kan få lägre vikt med samma eller rentav större volym, men säcken ska ju också kunna bära lasten på ett bra sätt.
 
Just ryggsäckar är lite mer komplicerade. Du måste själv testa vad du behöver i form av volym, organisering (ett stort fack eller flera, möjlighet att fästa prylar på utsidan mm?). Våra behov av att bära vår utrustning och våra ryggar är olika. Ex en damsäck passar inte alla damer, kan vara tvärtom.
En lättviktssäck i form av en påse på ryggen kanske inte är lämplig för en 10 dagars packning med dess volym och vikt även om den kvalificerar i epitetet lättvikt.

Här är inte alltid nytt bäst, ramryggsäckarna från ex 1980-talet är idag nästan lättviktssäckar och riktiga laståsnor. De med integrerad ram från senare tid kan vara både tyngre och sämre, eller tvärtom. Testa vad du behöver, ryggsäcken måste passa din kropp och din utrustning. Många gånger behöver du flera ryggsäckar beroende på typ av tur och vad du tänkt bära med dig. Skall du på långtur med mer volym och vikt av din packning, underskatta inte fördelen med ett bra och avlastande bärsystem. Om den ryggsäcken väger lite mer än de lättaste kanske det ändå känns lättare på ryggen om bärsystemet är rätt för dig och din packning.
 
Om man tex klämmer och känner på min 30år gamla Modan 90L Explorer med gel-inlägg i axelremmarna så är det nog få av dagens ryggsäckar jag kikat på som håller liknande kvalitet och förtroendeingivande känsla, men den har en egenvikt som är hyffsat rejält över gränsen.

Funderar för viktens och storlekens skull att byta den mot något i 55L klassen och halva vikten då packning krymp både volym och viktmässigt sedan jag införskaffade den....om jag hittar någon jag gillar, jag har bara inte hittat någon som känns som den kan fylla föregångarens skor ännu utan att det känns som att byta ner sig..

Idealet för mig vorde kanske samma säck i 55L storlek.
 
Senast ändrad:
Tack för alla svar, jo jag fundetar lite på lägre vikt och om det finns bättre system, system och sånt. Men det verkar nog gå bra med min rygga iallafall. Jag har nu en över 15 år gammal 80 L Nordend Ferrino.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.