Ny ekerfråga: hålet för stort i fälgen - bricka?

Mina projekt att byta ekrar fortsätter och jag har nu noterat att en eker har gått igenom fälgen in mot navet med muttern på, dvs hålet i fälgen är så stort att nippeln inte fäster utan bara går rakt igenom. Finns större ekernipplar eller kan man sätta någon bricka under fälgbandet?
Det är någon millimeter för stort men jag kan för nipplen genom hålet så det klarar inte att spänna en eker men jag ser det inte som risk att hela fälgen ska gå av.

Eller finns någon annan lösning för att fästa en eker i ett för stort hål i fälgen?

Eller är det ny fälg som gäller om jag vill ha alla ekrar i hjulet?

/Patrik
 
En normal fälg har 37 hål ett större för ventilen och 36 av samma diameter för ekernipplarna. Eftersom ekrarna skall vara förspända är det ingen sinikur att laga en fälg, utan byte rekommenderas som lösning.
 
Om det rörde sig om en cykel jag brydde mig om skulle jag också byta fälg.

Är det en vanlig slit och släng cykel så hade jag provat med en bricka. Det lär hålla rätt länge. Beroende på var du parkerar cykeln kan den nog hinna bli stulen innan ytterligare reparation krävs…
 
Fråga cykelhandlaren om stt gegagnat hjul, det flesta cykelbutiker har en skrotgård av dignitet. Det brukar även bli billigare än ett nytt hjul även om Biltema har billiga tunga hjul.
 
Om det rörde sig om en cykel jag brydde mig om skulle jag också byta fälg.

Är det en vanlig slit och släng cykel så hade jag provat med en bricka. Det lär hålla rätt länge. Beroende på var du parkerar cykeln kan den nog hinna bli stulen innan ytterligare reparation krävs…

Nej, jag hoppas verkligen inte min cykel hinner bli stulen för nästa reparation. Jag använder rejäla lås och funderar på hur och var jag parkerar den och har därmed (peppar,peppar) inte fått någon cykel stulen sedan jag var student i förra årtusendet och då hade jag glömt låsa den (en av få gånger någonsin - har nog aldrig efter det kommit ut på morgonen till en oplanerat olåst cykel). Jag hoppas inte någon accepterar att cykelstölder är så vanliga utan gör vad de kan för att förhindra dem, på olika sätt.

Det är min vardagspendlarcykel så jag bryr mig om den, skulel aldrig falla mig in att skaffa en slit&släng-cykel, jordens resureser är enligt mej för begränsade för att användas för slit&släng.

Kan ju prova med bricka men skaffar mig nog en ny fälg eller cyklar med en eker färre till jag har ny fälg.

/Patrik
 
Fråga cykelhandlaren om stt gegagnat hjul, det flesta cykelbutiker har en skrotgård av dignitet. Det brukar även bli billigare än ett nytt hjul även om Biltema har billiga tunga hjul.

Tack, men köper jag nytt så köper jag nog ett av kvalitet. Det är trots allt det fordon som tar mig till och från jobbet de flesta dagarna i veckan så jag chansar inte på någon dålig kvalitet. Försöker köpa rejäla grejer då jag köper. Vill som sagt inte ägna mig åt slit&släng i onödan.
Vikt är rejält underordnat kvalitet för mig: 90 kilo cyklist + 7-15kg cykelväskor kräver sina hjul.

/Patrik
 
Ska man vara riktigt krass så är även en ny fälg resursslöseri.

Min förra pendlingscykel var från förra årtusendet. På den reparerades allting på enklaste/snabbaste/ billigaste/resurssnålaste sätt. På den hade jag utan tvivel lagt in en bricka och sett hur länge det höll.

När jag insåg att det var pendlingscykeln som jag använde i särklass mest bytes den ut till en lättare och roligare cykel med kolfiberram och kolfiberhjul. Jag är redan inne på andra uppsättningen hjul på den. Det blev ingen bricka där inte.

Min gamla cykel gavs till en bekant, som snart fick den stulen. Det innan någon av mina ”fuskreparationer” börjat strula. 😊
 
Att bygga / ekra ett nytt hjul från scratch kan ju vara kul att testa, men man måste ha koll för att det ska bli bra. Jag har alltid klickat hem färdiga hjul från någon stor internetbutik istället.
 
Att bygga / ekra ett nytt hjul från scratch kan ju vara kul att testa, men man måste ha koll för att det ska bli bra. Jag har alltid klickat hem färdiga hjul från någon stor internetbutik istället.

För mej är cykellagning inte nöje eller terapi, det är bara nödvändigt för att få cykeln att forstätta rulla som tänkt. Skulle jag få gott om tid cykla rjag hellre en extra runda. De som vill bygga hjul får gärna göra det men det är inget för mej just nu.
Jag kommer nog att köpa färdigt hjul, troligen av min lokala handlare där jag får bra hjälp och tips. Då vet jag att det blir rätt och passar.

/Patrik
 
Istället för att göra runda fälgar ovala och skeva kan man med nöje läsa The Bicycle Wheel av Jobst Brandt. Att bygga runda och raka hjul som håller kräver både verktyg, utrymme och inte minst tid.

go tur
 
Istället för att göra runda fälgar ovala och skeva kan man med nöje läsa The Bicycle Wheel av Jobst Brandt. Att bygga runda och raka hjul som håller kräver både verktyg, utrymme och inte minst tid.

go tur

Det omvända (dvs räta upp fälgar som blivit skeva av min vikt och användning) ägnar jag mig åt då jag måste. Inget större nöje utöver då jag lyckats få de rakare än förrut.

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
R STORT vevlager-problem... Mountainbike 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.