Ny ekerfråga: hålet för stort i fälgen - bricka?

Tråkigt att behöva skrota prylar som kan lagas (det mesta kan fixas). Jag skulle TIG-svetsa igen hålet och borra upp det till rätt dimension. Om inte det vore möjligt skulle jag använda en rostfri bricka med lämplig inner-ytterdiameter och lägga över det förstorade hålet efter att ha `dremlat´ en viss försänkning i detsamma. Repa upp brickan ordentligt med den rasp, rengör allt och samt fyll hålet med JB epoxi-putty samt håll emot och tryck dit brickan i sätet. Se till att epoxin täcker hål och bricka. Låt härda ett dygn och borra upp hålet genom bricka-fälg samt ta bort allt överskott med ett sandpapper. Det borde hålla ett tag för normal användning.

 
Du har ju inget att förlora på att prova med brickan, går det så går det. Har du en fälg med 36 ekrar och du har någon sorts normal-vikt och inte har en massa packning tror jag inte att det är ett problem om en eker är borta och hjulet fortfarande är rakt. Börjar det bli skevt eller om sprickan växer är det inget att spara på.

Om du har fälgbroms finns det fälgar med extra tjocka slitbanor. Det ger dom längre livslängd. Tänkte som ett tips.
 
Det är stor skillnad mellan olika hjul, fälgar och ekrar. Jag har tex några extra stabila touringhjul, med starka fälgar (Mavic A719) och ekrar. Om en eker går av märks knappt någon skillnad. Ett billigt hjul blir snabbt så snett att det inte går att cykla längre om en eker pajar.
 
Vet inte om jag börjar ändra min uppfattning lite. Jag skulle nog inte rekommendera att svetsa eller laga med en bricka, om JB weld fungerar vore det kanon. Fälgar är svetsas när dom tillverkas men jag vet inte om jag tycker det är en bra ide att göra det själv då du får spänningar och förhårdnader i materialet. Det är potentiellt farligt, helst på ett framhjul. Då är det bättre att köra med en eker kort eller prova med JB weld. Håll koll på sprickan så den inte växer.
 
Tråkigt att behöva skrota prylar som kan lagas (det mesta kan fixas). Jag skulle TIG-svetsa igen hålet och borra upp det till rätt dimension. Om inte det vore möjligt skulle jag använda en rostfri bricka med lämplig inner-ytterdiameter och lägga över det förstorade hålet efter att ha `dremlat´ en viss försänkning i detsamma. Repa upp brickan ordentligt med den rasp, rengör allt och samt fyll hålet med JB epoxi-putty samt håll emot och tryck dit brickan i sätet. Se till att epoxin täcker hål och bricka. Låt härda ett dygn och borra upp hålet genom bricka-fälg samt ta bort allt överskott med ett sandpapper. Det borde hålla ett tag för normal användning.


tänkte ju inte på att man kan metall-spackla (så lagades ju halv-alvarlig bilrost förr).

Kan detta vara en värdig ersättare

/Patrik
 
Bygga hjul är kul men färdigbyggda hjul är ibland billigare än en fälg. Ekrar kan återanvändas.

Biltemas hjul tycker jag är prisvärda.

Har du skivbromsar? Mindre underhåll.

Thure
 
Bygga hjul är kul men färdigbyggda hjul är ibland billigare än en fälg. Ekrar kan återanvändas.

Biltemas hjul tycker jag är prisvärda.

Har du skivbromsar? Mindre underhåll.

Thure

Ja, jag har skivbromsar och underhållet är att någon gång (sällan) byta klotsar samt att lite oftare spraya dem + skivor med disc silcenser - för att spara hörsel från skrikandet. Har också någon enstaka gång luftat hydrauliken.

Ang ord så börjar det bli lite intressant. På bil tycker jag hjul består av däck (gummi) och fälg (metall) och jag tänkte likadant på cykel men jag tycker ditt inlägg antyder att hjul består av nav, ekrar och fälg, (samt ev däck och slang).

Är fälg "allt i metall" inkl ekrar och nav eller är det bara "metallringen på omkretsen" i din terminologi?

Ingår gummidelarna i hjul för cykel?

/Patrik
 
Att kunna själv ger en glädje som är reell.

Mitt nuvarande livsschema medger mig sällan att unna mig glädjen att bygga något från grunden - jag för nöja mej med att glädjas åt fungerande prylar och ev lyckade reparationer. Senaste konstruktionen/bygget jag unnat mig är trädgårdens utegym med acceptabelt resultat, dock färdigt långt efter ursprunglig drömplan

/Patrik, bättre på att underhålla än uppfinna
 
Kanske är belastningen större på ekerhålen med skivbromsar? Intressant med språkfrågan. Både hjulets byggnad dvs ekerspänningens jämnhet och mätetal, hjulets rundhet, fälgens egenskaper och däcket har betydelse för hjulets egenskaper. Däcket och hur mycket du pumpar har relativt sett stort inflytande.

Fälgen är bara ringen oavsett om den är metall, trä eller komposit. Rim heter det på engelska vilket anges betyda "the upper or outer edge of an object, typically something circular or approximately circular; a china egg cup with a gold rim"

Thure
 
Senast ändrad:
Kanske detta i kombinaiton med bricka kan vara något:

Ang ordvalen så hävdar min cykelhandlare att fälg normal är nav, ekrar och "omkretsen" och omkretsen kallas fälgband, dvs samma som det breda gummibnad som ligger inuti omkretsen för att skydda slangen mot ekernipplarna.

Han håller alltså inte med om att "endast omkretsen" kallas fälg.

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
R STORT vevlager-problem... Mountainbike 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.