Ny sovsäckspåse i siden?

Min gamla sovsäcksinner-påse/-lakan i siden av märket fjällräven är så tunn och spröd nu efter flitig användning och många tvättar att jag funderar på en ny. Syg jag igen där jag trampar igenom så går det bara upp igen precis bredivd sömmen. Jag behöver den inte primärt för värme, då har jag istället en fleeceinnersäck men vill ha en i siden också mer av hygien- och komfortskäl. Antar att tvätt i 30 är max för siden men skulel dne klara även 40 vore det ett plus.
Jag är 186 cm lång 90 kg, 48cm axelbredd och 120 cm bröstvidd/omkrets.
Jag är ingen gramjägare utan funktion går före lättvikt för mig.

Siden selma har jag hört gott om och är stora 112*220 cm men tycker de är lite dyra (men slår man ut priset per tältnatt så går det an):
Reselakan i siden från Siden Selma

Outnorth har några från (egna märket?) urberg som är lägre i pris , men är 84*220cm
Köp Urberg Silk Liner hos Outnorth

Vill helst ha hel påse, dvs ingen slits i kanten. Jag föredrar att krypa ner i kortändan.

Är dessa något bra?

Är de lagom stora för mej?

eller några andra tips?

/Patrik
 
Jag har en från Cocoon (silk mummy liner) som jag är helt nöjd med, har haft den ca 10 år nu utan minsta problem. Är 193cm lång.
 
Jag har urbergs (fast mummy-modellen).

Det är en märkligt lös vävning på tyget. Man kan utan vidare flytta omkring trådarna. Inget som påverkar funktionen i någon större utsträckning.
I övrigt gör den jobbet till ett lågt pris och till en låg vikt.
 
Min gamla sovsäcksinner-påse/-lakan i siden av märket fjällräven är så tunn och spröd nu efter flitig användning och många tvättar att jag funderar på en ny. Syg jag igen där jag trampar igenom så går det bara upp igen precis bredivd sömmen. Jag behöver den inte primärt för värme, då har jag istället en fleeceinnersäck men vill ha en i siden också mer av hygien- och komfortskäl. Antar att tvätt i 30 är max för siden men skulel dne klara även 40 vore det ett plus.
Jag är 186 cm lång 90 kg, 48cm axelbredd och 120 cm bröstvidd/omkrets.
Jag är ingen gramjägare utan funktion går före lättvikt för mig.

Siden selma har jag hört gott om och är stora 112*220 cm men tycker de är lite dyra (men slår man ut priset per tältnatt så går det an):
Reselakan i siden från Siden Selma

Outnorth har några från (egna märket?) urberg som är lägre i pris , men är 84*220cm
Köp Urberg Silk Liner hos Outnorth

Vill helst ha hel påse, dvs ingen slits i kanten. Jag föredrar att krypa ner i kortändan.

Är dessa något bra?

Är de lagom stora för mej?

eller några andra tips?

/Patrik
För några år sedan köpte jag ett sovsäckslakan i siden av märket Urberg. Det var urusel kvalitet. Efter några nätters användning började sömmarna gå upp. Efter det har jag inte vågat handla några produkter alls av det märket.
 
Jag använder ett sovsäckspåslakan från Helsport i silke. Det har fungerat och fungerar som förväntat.

Just den modell jag har har några år på nacken och tycks inte längre finnas kvar i deras nuvarande sortiment, men här är en länk till de sovsäckspåslakan som finns i deras nuvarande sortiment:


/Birger
 
(...) Antar att tvätt i 30 är max för siden men skulel dne klara även 40 vore det ett plus. (...)
Siden av acceptabel kvalitet ska klara 40 grader om nödvändigt. Viktigare med enzymfritt tvättmedel, typ Yes eller Änglamarks flytande fintvättmedel (finns fler). Jag tvättar oftast mina många sidenplagg i ulltvätt tillsammans med mina ullgrejer, som ju också "vill ha" enzymfria tvättmedel. Men reselakan i siden har jag vid behov utan problem tvättat i 40 graders fintvätt (dock fortfarande enzymfritt). Familjens tre omgångar av Stadiums egna märke Everest köptes i tidernas gryning på rea, och har hållit i nu tre årtionden, trots tidvis omild behandling av det uppväxande släktet :p
 
Kostnaden motsvarar kvalitet avseende SidenSelma, lite mer bekvämt också.
Vi har använt de reselakanen till diverse med bra hållfasthet under ett stort antal år, och de är gedigna, rymliga och sköna, men tar lite större plats (men vikten är ju ändå inte så stor).

Vi har innan dess också haft från "Läs o Res" som är tunnare och också mindre skrymmande, helt Ok för priset som det då var i kvalitet, de håller ännu efter 30 år, men lite mindre rymliga.

Har också ett Urberg som fungerar om man vill minimera packvolym och vikt, men har inte testat så mycket att jag vet hållfasthet, är nog det trängsta av dem.
 
Siden av acceptabel kvalitet ska klara 40 grader om nödvändigt. Viktigare med enzymfritt tvättmedel, typ Yes eller Änglamarks flytande fintvättmedel (finns fler). Jag tvättar oftast mina många sidenplagg i ulltvätt tillsammans med mina ullgrejer, som ju också "vill ha" enzymfria tvättmedel. Men reselakan i siden har jag vid behov utan problem tvättat i 40 graders fintvätt (dock fortfarande enzymfritt).
Jag använder precis som joanna Änglamarks flytande fintvättmedel till mina sidenlakan och ullprylar ihop med ullprogram. Brukar dessutom lågdosera tvättmedlet för att ytterligare skona plaggen.
Edit: gissar att joanna syftade på Y3 flytande fintvättmedel som också är enzymfritt och inte Yes;)
 
Min gamla sovsäcksinner-påse/-lakan i siden av märket fjällräven är så tunn och spröd nu efter flitig användning och många tvättar att jag funderar på en ny. Syg jag igen där jag trampar igenom så går det bara upp igen precis bredivd sömmen. Jag behöver den inte primärt för värme, då har jag istället en fleeceinnersäck men vill ha en i siden också mer av hygien- och komfortskäl. Antar att tvätt i 30 är max för siden men skulel dne klara även 40 vore det ett plus.
Jag är 186 cm lång 90 kg, 48cm axelbredd och 120 cm bröstvidd/omkrets.
Jag är ingen gramjägare utan funktion går före lättvikt för mig.

Siden selma har jag hört gott om och är stora 112*220 cm men tycker de är lite dyra (men slår man ut priset per tältnatt så går det an):
Reselakan i siden från Siden Selma

Outnorth har några från (egna märket?) urberg som är lägre i pris , men är 84*220cm
Köp Urberg Silk Liner hos Outnorth

Vill helst ha hel påse, dvs ingen slits i kanten. Jag föredrar att krypa ner i kortändan.

Är dessa något bra?

Är de lagom stora för mej?

eller några andra tips?

/Patrik
Jag har sytt själv i fodersiden, en stuvbit brukar bli billigast, 90 eller 150 bredd, färgen är ju egal, tejpa matatarsidan med pappersmaskeringstejp, sy med tunn nål och sysilke/Poly3-4mm stynglängd, du kan behöva skruva in trådspänningen något. Provsy på provlapp.

go tur
 
Jag använder precis som joanna Änglamarks flytande fintvättmedel till mina sidenlakan och ullprylar ihop med ullprogram. Brukar dessutom lågdosera tvättmedlet för att ytterligare skona plaggen.
Edit: gissar att joanna syftade på Y3 flytande fintvättmedel som också är enzymfritt och inte Yes;)
Hur länge brukar ett ullprogram hålla på? Jag frågar för att siden slits snabbare om det får ligga i blöt en längre tid. Tror det var för att fibrerna löses upp och tappar lite slitstyrka med tiden. Jag tvättar siden för hand i 2-3minuter max, det verkar bli ren men jag använder i för sig siden väldigt sällan och oftast inte nära kroppen på samma sätt som med ett sidenlakan.
 
(...)Edit: gissar att joanna syftade på Y3 flytande fintvättmedel som också är enzymfritt och inte Yes;)
Tack smux. Y3 ska det vara och inget annat. Ursäkta hjärnsläppet.

Munks: ullprogram brukar ta ca en halvtimme, tror inte det är någon fara. Jag använder en supertunn sidensarong som (bl a) duschhandduk när jag är på resa med lätt packning, den är ofta blöt längre än så och utsatt för mer mekanisk nötning, men den håller än efter ett antal årtionden
Däremot lägger jag små florstunna sidenplagg i nätpåse när de ska maskintvättas.
 
Jag har urbergs (fast mummy-modellen).

Det är en märkligt lös vävning på tyget. Man kan utan vidare flytta omkring trådarna. Inget som påverkar funktionen i någon större utsträckning.
I övrigt gör den jobbet till ett lågt pris och till en låg vikt.

Vad sliljer mummy-modellen? Är den mer "kroppsformad" och insvängd istället för "fyrkantig låda"?

Ni som har sidenselmas större, bli den för stor och bulsig/korvig i en normalstor sovsäck? den verkar ju egentligen mer avsedd för att sova i vandrarhemssängar och liknande, eller har jag fel?

/Patrik
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.