Ryggsäck för en dag i skogen/på fjället

(...) om bara Martes-säcken hade haft mesh-remmar så hade den varit spot-on. Mesh-remmar är annars något jag trodde jag skulle hata just för axlarna innan jag skaffade min första rygga med sådana, visade sig vara tvärtom! Jag tror det faktum att de ofta är bredare än de klassiskt vadderade är det som gör att de fungerar för mig.
Jag tänkte ju inte på at jag själv alltid har en glipa mellan axelremmar och min kropp och därför inte "behöver" mesh just där. Värst vad man omedvetet alltid utgår ifrån sig själv. Annars delar jag din erfarenhet av att överstoppade bärremar och höftbälten är värst.

OT om slaviska språk/länder
(...) För att försvinna ut längs en tangent så är det synd att man aldrig lärt sig något av de slaviska språken. Mycket man missar och då inte bara friluftsprylar! Polsk sovsäck och tjeckiska skor har jag redan och hunden är från Slovenien, alla efter tips av någon som talar språken i fråga. Nästan så man börjar ana ett mönster :)
Jag har haft personanpassade polska kängor, tjeckiska "barfota" klätterskor, slovakiska underställ, polsk dunjacka och sovsäckar, m m :)

"Mönstret" är nog den smala men väl rotade traditionen av bergsbestigning och alpin klättring, med stark hemmabas i de högalpina delarna av Karpaterna (även tjeckerna hade sin "andel" i Höga Tatra innan Tjeckoslovakien delades).

Den traditionen har producerat många framstående bedrifter, både tekniskt avancerade big walls och diverse förstabestigningar på 8000+ - toppar, där polackerna utmärker sig med de allra flesta vinterbestigningarna.

Före systemskiftet var det inte så lätt att köpa västerländsk utrustning, kläder och skor; samtidigt fanns ett gammalt hantverkskunnande kvar hemma, som därmed fick en skjuts och incitament till vidare produktutveckling.

Dags för en liten uppdatering. Det slutade med att jag köpte Exped Summit Hike bara för att returnera den. Jag köpte en sådan då jag hittills varit nöjd med Expeds ryggor (min stora rygga är en Exped Lightning som jag älskar komfortmässigt). Tänkte också att jag kunde skippa kravet på vattentäthet då jag ändå packar sådant som måste vara torrt i separata vattentäta påsar. Jag är kanske något av en överpackare, men gillar att packa separata ”moduler” som är enkla att flytta mellan olika väskor efter behov. Tänkte också att avsaknaden av ryggplatta på Summit Lite som tipsats om i tråden skulle ställa till problem (oskönt med ett Trangia mot ryggraden).

I alla fall, Summit Hike visade sig ha en ganska bred och styv ryggplatta, kombinationen av bred platta och ganska styva remmar visade sig passa mig dåligt. Jag skrev tidigare att jag inte stör mig nämnvärt att bära med axlarna, men här ville inte remmarna hamna rätt, så det blev retur. Annars tror jag ryggan motsvarade mina behov ganska väl, förutom ett laptop-fack som i mitt fall bara är i vägen, smågrejer trillar fel och dator har jag inte med mig. Funderar nu på om man skall pröva en Summit Lite som ju inte har någon stoppning i ryggen över huvud taget. Det går ju att lösa, antingen med sittunderlaget jag alltid har med mig, eller med symaskinen. Lite 3D-mesh och ett slaktat sittunderlag går ju alltid att sy dit.

@joanna: Nu är jag ingen klättrare, men jag har upptäckt att inbitna klättrare ofta använder utrustning som passar mig. Och just i Centraleuropa verkar det ju, som du är inne på, leva kvar en tradition av hantverk och någorlunda lokal tillverkning av utrustning som passar mina behov. Trevligt är ju också att det de gånger jag försökt inte varit omöjligt att få saker modifierade från fabrik för att ännu bättre passa! Det tråkiga är språkbarriären, jag talar tyvärr inget slaviskt språk och missar en hel del intressant! Det kanske jag har skrivit, men dina kunskaper och hur du delar med dem är mycket uppskattade!

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
arktos, det kanske är överspelat men vill du ändå/fortfarande ha lite feedback kring Martens-säcken så har Kimkim nyss beställt, och nu fått hem en sådan.

Ryggsäckar är förbaskat svårt att tipsa om, alla verkar ha sina preferenser. Jag gillar rätt avskalade grejer. Någon av de här exempelvis
Granite Gear
HMG
Skalmo
Hade två granite gear för en 15 år sen. Bra grejer och jag gillar också rullstängning. Har även haft en HMG på en tur. En större dock än denna. Just nu är en av favoriterna i storleksklassen den uppgraderade uppdragssäcken från Rekyl. Verkar dock vara slut.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips