Shimano Alfine 11 vs Alfine 8 samt för/nackdelar med cyclocross & hybrider

Hej,

Jag är som många andra på jakt efter en pendelcykel till jobbet (knappt 15 km enkel väg, mestadels landsväg). Tanken var att jag skulle kunna cykla året om (mao få plats med skärmar och dubbdäck). Cykeln kommer stå inomhus på natten och utomhus på jobbet. Jag är ny inom det här området men efter att ha efterforskat lite har jag kommit fram till att det bästa valet för mig förmodligen är antingen en cyclocross eller en hybrid.

Jag pendelcyklade ca 13 km enkel väg hela förra året på farfars gamla 3 vxl cykel och efter en vinter av hoppade kedjor och krånglande växlar vill jag gärna ha en cykel som fungerar relativt smärtfritt.

Detta ledde mig till navväxlar eftersom om jag förstått det rätt ska vara lite tåligare mot slask och regn (Göteborgsvinter) än utanpåliggande växlar?

Jag har varit till några cykelhandlare i GBG och provkört lite cyklar och en som jag fastnade för var Merida s-presso i8
http://www.merida.se/s-presso-i-8-herr.151161.sv.html

Fördelar med den som jag ansåg var:
* 8 speed navväxlar (Alfine)
* hydraliska skivbromsar
* redan utrustad med skärmar och plats för dubbdäck upp till ca 32 mm

Det jag upplevde negativt med den var att jag förmodligen behöver högre utväxling då jag gärna gillar att trampa på en del på landsväg (så att pendlingen blir som ett rejält träningspass). Men killen i butiken sa att det skulle kunna byta drev på den om jag köpte den så att den skulle kunna motsvara ungefär en cykel med 24 speed utanpåliggande. Stegen mellan varje växel skulle då såklart bli längre men jag tror nog inte att det skulle spela någon roll för mig. Hellre än lite tyngre högstaväxel med längre mellan varje växel än en för lätt högsta.

Den var nedsatt från 12995 till 9995 vilket är på övre gränsen för min budget men ändå okej pris.

De hade även fått in årets modell med Alfines 11 speed navväxel. Dock hade han inte hunnit montera ihop den men det är här som min fråga kommer in.

11 speeds-cykeln skulle kosta 12995 och jag har för mig att han sa att cyklarna var i stort sett identiska förutom att den ena hade fler växlar.

* Så är det värt att lägga 3000 extra för att få 3 fler växlar? Finns det några andra skillnader förutom att man får fler växlar?


Men när jag ändå är inne och skriver här så kan jag passa på att ställa några till frågor till er som är kunniga:

* hur är egentligen slitaget på utanpåliggande växlar på cyklar (cyclocross-hojjar) i 10 000 kronorsklassen? Skulle gärna ha såna men vill helst inte köpa en sån cykel om det är så att växlarna slits väldigt mycket under vintern? Enligt killen på cykelaffären var det mycket billigare att göra underhåll på en navväxel jämfört med att byta kassett och hela köret på en utanpåliggande?

* gillade verkligen de hydraliska bromsarna på hybriden. Som jag förstått det så finns inte det till cyclocross? Kommer jag som glad amatör (iår iaf :)) att märka någon skillnad mot mekaniska? Och framförallt, finns det risk att mekaniska kommer strula mer för mig på vintern med kyla och snö/regn?

* Finns det risk att Alfine-navväxlarna kommer få strul med kondens på vintern i och med att cykeln flyttas mellan inomhus och utomhus?

* Det känns som att navväxlar är lite dyrare teknik än utanpåliggande? Får man mer cykel för pengarna om man väljer en med utanpåliggande växlar?


Vanligt vecko/månadsunderhåll är inget som skulle störa mig (kul att serva nya och fina grejer :)) så det är inte en deal-breaker för mig om det skulle väga upp för några andra nackdelar med navväxlar respektive utanpåliggande?


Jag tar såklart gärna emot förslag på andra cyklar/cykeltyper om ni skulle ha några favoritcyklar att rekommendera


Puh, blev ett långt inlägg. Men jag hoppas ni orkar läsa allt. Vill verkligen ha en cykel snart, vore underbart att cykla till jobbet nu när solen lyser i GBG :D

Tack på förhand!
 
Nishiki Allroad, hette tidigare Crossroad, motsvarar alla dina krav sånär som på navet med utanpåliggande växlar. De byggs ju i Göteborg, så varför inte ta kontakt direkt med företaget?
 
Utanpåliggande växlar kan slitas något brutalt under vintern av saltslasksprut och grus. Visserligen inte så komplicerat att byta drivlinan men det torde bli avsevärt mindre växelstrul och -fix med navväxel.

Alfine 11 skiljer sig från Alfine 8 genom att den smörjs i ett oljebad istället för med fett. Problem med kondens i navväxel har jag aldrig hört talas om men det känns som 11:an skulle vara ännu mindre bekymmer med än 8an pga oljebadet.

Skulle jag tänka mig den ultimata underhållsminimerade vinterpendlaren så skulle jag nog satsa på just navväxel och hydrauliska skivbromsar, eller kanske möjligen rullbroms...
 
Utanpåliggande växlar kan slitas något brutalt under vintern av saltslasksprut och grus. Visserligen inte så komplicerat att byta drivlinan men det torde bli avsevärt mindre växelstrul och -fix med navväxel.

Alfine 11 skiljer sig från Alfine 8 genom att den smörjs i ett oljebad istället för med fett. Problem med kondens i navväxel har jag aldrig hört talas om men det känns som 11:an skulle vara ännu mindre bekymmer med än 8an pga oljebadet.

Skulle jag tänka mig den ultimata underhållsminimerade vinterpendlaren så skulle jag nog satsa på just navväxel och hydrauliska skivbromsar, eller kanske möjligen rullbroms...

Är det bara jag som har erfarenhet av navväxlar som sackar ihop totalt om dom inte går på service för en femhundring per år? Eller känns "oljebad" som nånting man sköter hemma?

Min kära mors Skeppshult med shimano 7speed nexus-nav har hon fått rådet att inte förvara ute efter att det första navet havererade på 2 år..

Edit: Men å andra sidan, min referens är fixie, DET är underhållsfritt ;)
 
Är det bara jag som har erfarenhet av navväxlar som sackar ihop totalt om dom inte går på service för en femhundring per år?

Jag har ett Shimano Nexus 8 köpt våren 2008, det rullar på ungefär två mil om dagen. Det har aldrig fått service mer än att jag justerat in färgprickarna för rätt växelläge och det har aldrig strulat.
 
Eller känns "oljebad" som nånting man sköter hemma?

I det här fallet, ja.

Men jag inser att jag tydligen beskrivit det dåligt. Själva växeln (på Alfine 11) innehåller alltså ett oljebad på ett par cl olja. Oljebyte sker genom att lossa en plugg i navet, tömma befintlig olja, trycka i ny olja, växla upp och ner och götta runt lite, tömma ur oljan (som nu inte är ny längre), trycka i ny olja, skruva tillbaka pluggen. Återupprepa var 5000e km.

Verkar inte så komplicerat, iallafall inte jämfört med att byta drivlina på en cykel med utanpåliggande växlar. Men vi är väl olika.

Tror det är viss skillnad på Alfine och Nexus var gäller bland annat typ och kvaliten på lager mm, kan nog påverka driftsäkerhet och hållbarhet. Nexus finns också i två varianter - "Red Band" Nexus ska vara bättre kvalitet än den vanliga Nexus och likaså lär sena Nexus vara bättre än tidiga.
 
Erfarenheter

Navväxlar har jag i.o.f.s. inte särskilt mycket erfarenhet av alls.

Sturmey&Archer treväxlat hade jag på en cykel i början av åttiotalet. Den cyklades det en hel del på sedan blev den undanhängd och i vintras gav jag bort baknavet till en kollega som byggde en "Clubman" på en gammal Carpenterram. Navet visade sig fungera alldeles utmärkt i sitt nya hjul.

Jag har ett treväxlat Nexus på en cykel som gör pendlingstjänst till Knivsta station 13 km dagligen vintertid sedan ett par år tillbaka har funkat utmärkt så här långt.

Köpte ifjol till sonen en begagnad 70-tals Crescent med ett treväxlat Torpedo som fungerar utmärkt.

Enligt en senior cykelhandlare i Uppsala, f.ö. den enda som jag vet som har samtliga förekommande växelnav uppskurna för visning till kunderna, så är äldre Nexusnav, företrädesvis 7 växlade känsliga för kondens om cykeln förvaras utomhus. Enligt honom så är SRAM bättre tätade.

I min värld så förvaras alltid cykeln inomhus när den är hemma i sin bostad.
 
Alfine

8 Speed och 11 speed likaom Nexus har bägge en lite knepig vajerdragning kring navet där smuts kan innebära att växlingen kärvar lite. Jag har erfarenhet av att Nexus 8 tål vinter betydligt bättre än Nexus 7 och Alfine torde också vara bra.

Personligen föredrar jag att ha minst en vinter (som alltid har dubbdäck på) och en sommarcykel som pendlarfordon. En lätt sommarracer med skärmar är roligare än att harva på samma cykel vinter och sommar.

Men du kan ju börja med en vintercykel i år. En helkapslad kedja på vintercykel jämte skivbromsar menar jag har stor betydelse om man villminimera onödigt underhåll.

Thure
 
Att cykla på vintern ställer stora krav på cykeln. Växlar, bromsar måste vara inbyggda och man måste ha dubbdäck. Cyklar man på landsväg är det också mörkt och slabbigt. Allt detta gör att jag brukar ta bussen vintermånaderna typ Januari-Februari början Mars. Har man tur finns det snö så man kan åka skidor istället. Jag cyklar i Mälardalen där vintrarna är slaskiga och ganska korta.

Att cykla på en vintercykel är inte kul. Att cykla på en vintercykel hela året är deprimerande

Pendling och framför allt vinterpendling sliter enormt på cykeln.

Innan vägarna/cykelbanorna är sopade från grus har jag en vanlig 8 vxl 37mm däck cykel som funkar fint. Jag hade stora problem med att Nexus navet frös (trodde jag) men det visade sig vara växelviren som var dragen under vevpartiet som ett vattenlås typ efter att ha dragit om wiren så det blir självfall mot navet funkade det fint igen inga som helst problem med frysning

När vägarna är fina cyklar jag på en Nishiki Pro Air som jag är väldigt nöjd med cykeln är väldigt lätt dryga 10kg och den har rejäla bromsar vilket behövs när man pendlar. Jag har också skärmar vilket är ett måste om du skall pendla. Jag håller lite under 30km på landsväg och jag brukar cykla jämt med VR motionärer med racercyklar. Det jag är lite sugen på är en ren racer mest för att dom är läckra. Jag har racerdäck på Nishikin 24mm och jag skulle troligtvis inte bli mycke snabbare på en racer men jag skulle helt enkelt vilja ha en racer för finåka.

Jag cyklar ofta en extra runda hem från jobbet med Nishikin som motionscykling

Jag motions cyklar också Mtb här är läget mer akut för en uppgradering så det blir troligvis en ny mtb till våren.

Slutsatsen är att man helt enkelt behöver fler cyklar. Cyklar är också förvånansvärt billiga och är man lite händig kan man köpa en beg som man fixar till.

Jag har 24km enkelt till jobbet och jag tjänar i princip ihop till en ny cykel varje år bara genom sparade bensinpengar

Hans Friedel
 
Delar i stort

Hasses erfarenheter på min pendling 16,5 km enkel resa i Stockholms södra förorter. Men jag har en dedicerad vintercykel som klarar sig med minimalt underhåll vilket gör att jag utan problem cyklat året runt sista 5 åren. Med dubbdäck och med grus etc på cykel och vägbanor ökar förstås rullmotståndet men Schwalbes dubbdäck rullar relativt bra och håller i min erfarenhet bättre än Nokias.

http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3325&all=1
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=28798

Thure
 
Ja, cykling är vanebildande, så du kommer förmodligen vilja byta upp dig så småningom. Om man vill ha en underhållsfri cykel ska man välja en med navväxel,skiv- eller trumbromsar (inkapslade) och helst även inkapslad navdynamo. Det senare förstås viktigt på vinter. En sådan cykel är problemfri och tråkig.

Betydligt mer spännande blir det med utanpåliggande växlar eftersom de slits relativt fort, särskilt på vintern. Då får du möjlighet att vid byte, testa andra typer och möjligheter att trimma din cykel. Justering, tvätt, inoljning mm. tillkommer dessutom.

Jag skulle rekomendera en cykel av typen Nishiki Hybrid - Intro 7 som du kan köra året runt ett tag för att sedan köpa upp dig på en roligare, lättare, snabbare sommarcykel och så kör du din gamla cykel på vintern.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.