Shimano 105 framväxel

Jag har just gått och blivit med cykel och har ett litet irriterande problem. Växelgrupp är Shimano 105.
Det sitter en två delad klinga på den, men växelreglaget är troligen för en tredelad klinga, detta gör att det hela blir lite svårt (omöjligt?) att ställa in bra. Då jag ligger på nionde drevet bak måste jag trycka upp framväxeln på det tredje steget för att kedjan inte ska skrapa i på utsidan av växelföraren. Det tredje steget i reglaget sträcker upp vajern den sista halv millimetern som krävs för att det ska gå bra. Enormt irriterande. Vad göra? måste man byta reglage (hantag) för att få till det eller ska det gå att ställa in?
 
He he.. Det var inget fel, det var en feature :/ Det ska gå att trimma växlarna fram för att det är tydligen svårt att tillverka en växel som funkar utan justering fram då det är en nio-delad krans bak....
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Vilka är juryns favoriter inför säsongen vår-sommar 2026? Bland vinnarna finns bland annat en lättviktsryggsäck och en svensk designklassiker.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Stämmer

He he.. Det var inget fel, det var en feature :/ Det ska gå att trimma växlarna fram för att det är tydligen svårt att tillverka en växel som funkar utan justering fram då det är en nio-delad krans bak....


Men egentligen bör man undvika sådana växlar där kedjan går extremt diagonalt. Kedjan går så snett att det blir mycket friktion och mycket slitage på kedja och kuggar.

Även Ultegra har den funktionen på framväxeln och jag gissar att det finns på de flesta av Shimanos landsvägsframväxlar för tvådelat.

Thure
 
Men egentligen bör man undvika sådana växlar där kedjan går extremt diagonalt. Kedjan går så snett att det blir mycket friktion och mycket slitage på kedja och kuggar.
Visst är det så.
Men nuförtiden verkar det vara många som inte från början har lärt sig att hantera växel-mekaniken på rätt sätt.
Kan kanske bero på att nuförtiden är växel-mekaniken bättre/mer förlåtande
Eller att de som är 'uppväxta' på MTB skiter i hur de växlar.
Eller ...?
Även Ultegra har den funktionen på framväxeln och jag gissar att det finns på de flesta av Shimanos landsvägsframväxlar för tvådelat.
Denna funktion sitter i växelreglaget, inte i växeln.

/Håkan
 
Snarare sitter funktionen i framväxeln men den regleras från vänster STI-enhet på styret.
Det beror på vilken funktion du menar.

Den funktionen som trådskaparen hade problem med i 1a inlägget
måste jag trycka upp framväxeln på det tredje steget för att kedjan inte ska skrapa i på utsidan av växelföraren. Det tredje steget i reglaget.
är helt beroende på reglaget.

Om du inte tror mig kan du prova att byta dina växelreglage mot
ld902.jpg

Hur många steg måste du då trycka växelföraren?
 
OK Håkan

nu förstod jag bättre hur du menade.

Vad jag menade var att framväxeln faktiskt rör sig och det är den önskade funktionen av detta klickläge i reglaget.

Thure
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips