Strul med växelreglage (Shimano 105 8-delat)

Hej!

Är helt grön på landsvägscykling (och cykling i stort) och har precis köpt en begagnad gammal Cyclepro-racer till ett överkomligt pris (med Shimano 105 rakt igenom). Förstod från första rundan tjusningen i det hela, men det finns ett litet aber som måste lösas.

Det högra växelreglaget glappar nämligen. Det är uppväxlingen (eller vad det heter; den lilla spaken som sitter "inuti" bromshandtaget) som inte "tar" när man trycker på den. Efter ihärdiga försök i 15-20 sekunder brukar det kännas att den "får grepp" och mycket riktigt växlar den upp. Om jag däremot försöker nypa tag om spaken och dra den mot mig, samtidigt som jag trycker den i sidled, så fungerar det bättre.

Så, till frågorna. Jag har varit i kontakt med några olika cykelhandlare/verkstäder och alla säger att det inte är någon idé att försöka laga eller så, utan det är helt nytt reglage som gäller. Låter det rimligt?

Det är en 8-delad växel, och en person jag pratade med förklarade att det går bra med vilka 8-delade reglage som helst så länge det är Shimano (han sa att tiagra, ultegra och 105 funkar bra). Har varit ute och letat lite på ebay. Känner mig lite vilsen med alla begrepp och sådant, men såvitt jag förstår skulle alltså alla dessa tre fungera bra:

http://tinyurl.com/69z9zxm (105)
http://tinyurl.com/6ywm6ye (Sora)
http://tinyurl.com/6a4q9z9 (105)

Stämmer det eller har jag missat något?

Jag funderar också på att det kanske kan vara värt att helt enkelt försöka bända ut spaken bakåt tills vidare, eftersom det tycks funka bättre då. Om jag ändå måste byta ut den är det ju oviktigt om jag skulle råka ha sönder den på kuppen, och med lite tur kanske det funkar som tillfällig lösning.

Tacksam för alla tips jag kan få!
Ha det fint!
/Johannes
 
Nja har du felet helt klart för dig?
1 Växelviren till det aktuella reglaget, har du haft loss den i reglageänden och konstaterat att det inte är där det kärvar? Triskande vierar är vida vanligare än triskande reglage.

2 i felletningsskalan är bakväxelarmens huvudled. Utan kedja på går den lätt och fritt samt återgår själv efter knasterinställningen med fjäderkraften? Särtagning, rengöring och smörjning om den inte löper lätt innan du åter sätter hop den.

3 Om viern löper lätt i höljet och inte ser rostig ut då kan det börja bli tid att titta på reglaget samt fundera på om du skall rengöra och smörja eller ersätta.
 
Inte

lätt att fixa detta, handtaget har invecklad mekanik. Köp nytt (eller begagnat) finns inget värre än när utrustningen på en cykel strular.

Cykling ska vara njutbar, speciellt nu när det blir varmt

Hälsa
Junioren
 
1 2 3

Börja att lossa vajerspänningen lite med vriddistansen vid bakväxeln eller vajerlåset på bakväxeln. Í andra hand byt vajerhölje och vajer. I tredje hand byt växelreglage. Alla 8-delade Shimanoreglage fungerar.

Thure
 
Nja har du felet helt klart för dig?
1 Växelviren till det aktuella reglaget, har du haft loss den i reglageänden och konstaterat att det inte är där det kärvar? Triskande vierar är vida vanligare än triskande reglage.

2 i felletningsskalan är bakväxelarmens huvudled. Utan kedja på går den lätt och fritt samt återgår själv efter knasterinställningen med fjäderkraften? Särtagning, rengöring och smörjning om den inte löper lätt innan du åter sätter hop den.

3 Om viern löper lätt i höljet och inte ser rostig ut då kan det börja bli tid att titta på reglaget samt fundera på om du skall rengöra och smörja eller ersätta.

Hej, och tack för svar!

1. Har inte plockat isär något eller tagit loss vajern. Jag har tummen mitt i handen och eftersom cykeln ändå är i någorlunda körbart skick för tillfället vill jag inte ta sönder något innan jag är säker på att det går att fixa igen. Tycker dock att både handtaget och vajern ser ut att vara i bra skick -- ingen rost eller sådant. Anledningen till att jag tror att det är reglaget som är problemet är att spaken glider helt friktionsfritt när den inte funkar, till skillnad från när den faktiskt växlar ner då det känns i spaken att den hakar i något inuti reglaget.

2. Jag tror inte det är aktuellt för mig att själv börja mecka med växelarmen eller så, och att lämna in på verkstad verkar heller inte aktuellt eftersom de jag varit i kontakt med rått mig att skaffa nytt. Om jag håller fingret mot växelvajern och trycker spaken i sidled känns ingen som helst vibration i vajern -- vilket väl också tyder på att felet sitter i växelreglaget?

Tack igen för svaret!
 
I tredje hand byt växelreglage. Alla 8-delade Shimanoreglage fungerar.

Nope! 8-delat Dura Ace har av någon för mig obekant anledning fått ett unikt utväxlingsförhållande, varför det tydligen bara är 8-delade Dura Ace bakväxel som funkar till Dura Ace 8-delade reglage och vice versa. I övrigt så lär alla andra 8-delade Shimano mtb och racer-reglage funka ihop med Shimanos 7-10-delade bakväxlar (alltså även Dura Ace 7-delade, 9-delade och 10-delade system).
/Niklas
 
Ge den smörj(a)!

den lilla spaken som sitter "inuti" bromshandtaget) som inte "tar" när man trycker på den. Efter ihärdiga försök i 15-20 sekunder brukar det kännas att den "får grepp" och mycket riktigt växlar den upp. Om jag däremot försöker nypa tag om spaken och dra den mot mig, samtidigt som jag trycker den i sidled, så fungerar det bättre.
Detta är ett vanligt problem hos äldre STi-reglage, jag är förvånad över att ingen cykelhandlare/reparatör kände till det.
(Jag skulle inte ge dem mina pengar i fortsättningen)

Mekanismen i ett STi-reglage består ay såpass många små delar att den smuts som ackumuleras i dem tillslut helt enkelt påverkar funktionen.
Därför behöver mekaniken i STi-reglage, precis som all annan mekanik, rengöras och smörjas regelbundet för att inte becka ihop.
Spraja 5-56 eller annan tunn olja, gärna med teflon, där du trär in vajern.
stileverlube.jpg

Bild från: http://www.chainreactionbicycles.com/noisystilevers.htm

OBS
Gör det INTE inomhus, det kommer att droppa svart 'gucka' ur reglagen.
Sedan bör du upprepa detta ett par ggr/säsong

Du kan även passa på att smörja ledpunkterna i bakväxeln, och om det inte nyligen är gjort, byta växelvajrar+höljen.
Även i dessa delar samlas det skit som ökar friktionen och då påverkar funktionen, negativt förstås.


I övrigt så lär alla andra 8-delade Shimano mtb och racer-reglage funka ihop med Shimanos 7-10-delade bakväxlar
Shimanos nya 10-delade MTB-bakväxlar skall enl uppgift inte fungera tillsammans med andra delar, vare sig MTB eller racer.
 
HåkanC:

Mitt i prick! Kom precis hem från en rundtur på tre olika verkstäder. Tyckte att det var lika bra att besöka istället för att ta det via telefon. De två första sa att det var kört och att jag skulle leta efter begagnade reservdelar, alternativt köpa ny cykel (helst hos dem). Den tredje (Team Sportia i Umeå) hällde i lite smörjmedel i växelreglaget och vips så fungerade det som nytt. Gratis dessutom.

Hade jag läst dit svar tidigare hade jag iofs sluppit rundturen, men nu vet jag åtminstone vilken cykelverkstad jag ska vända mig till om jag får problem i framtiden :) Tack för info!
 
Den tredje (Team Sportia i Umeå) hällde i lite smörjmedel i växelreglaget och vips så fungerade det som nytt. Gratis dessutom.

Hade jag läst dit svar tidigare hade jag iofs sluppit rundturen

Skaffa nu en egen sprayburk med tunn olja, gärna med teflon i, typ:
36-4516_m.jpg

60:- http://biltema.se/sv/Bilvard/Ovrigt/Smorjmedel-med-PTFE/

Och upprepa sedan denna rengöring och smörjning 1-2ggr/säsong så kommer dina reglage att fungera problemfritt under lång tid.

Att rengöra och smörja på detta sätt är även for den som (ännu) inte hadft några problem med sina STi-reglage ett enkelt och bra sätt att skaffa sig ett långt och problemfritt liv för dem.
Smutsen som samlas i mekanismen försämrar inte enbart funktionen, den ökar även slitaget och förkortar därför livslängden hos STi-reglagen helt i onödan.
 
Smörja!

"Du kan även passa på att smörja ledpunkterna i bakväxeln."

Precis det har jag insett att också jag borde göra! Vad använder man för typ av smörjning där? Är en novis inom området. Upplever att det finns fetter och oljor av alla möjliga olika slag. Kan jag använda samma olja som till kedjan, till exempel?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.