Shimano XT bakväxel med ständiga problem

Hej!
Köpte en ny Nishiki Cross Road i november -08 och har cyklat till och från under vintern för att börja köra ordentligt fr o m mars. Cyklar knappt 4 mil t o r till jobbet.

Från början till dags datum har bakväxeln (Shimano XT, 27 vxl) krånglat konstant. Jag är nu inne på 5:e servicen hos Sportson, Kungsholmen och de justerar och justerar. Sen tar det två rundor till jobbet (1,8 mil enkel resa) innnan växlarna börjar strula. Oftast börjar det mellan kugg 4 och 5, dvs i mitten, med att inget händer när jag växlar. Får därför växla en gång till och sen är karusellen igång. Till slut hoppar och far växlarna lite hur som helst. Jag är ingen van cyklist men de cyklar jag har haft tidgare (21 vxl citybike mm) har i stort sett aldrig krånglat, varför jag nu undrar vad som egentligen är normalt när det gäller lite mer avancerade landsvägshojar?

Enligt Sportson (som hittills har agerat mycket bra) är det normal att behöva justera en ny cykel efter några mil - men inte 5 gånger! Sist bytte de vajern till bakväxeln då den tydligen var för mjuk i höljet. Har därefter cyklat ca 10 mil och nu far växlarna lite hur som helst. Kanske normalt eftersom det är en ny vajer men jag är skeptisk.

Jag har själv försökt justera växlarna utan större framgång. Nu efter vajerbytet har jag fattat beslutet att inte röra cykeln utan helt överlåt det till Sportson. Börjar helt enkelt bli rätt trött på detta...

Är det någon som har en aning om vad detta kan bero på? Själv trodde jag att det berodde på väder och vind under vintern men problemet kvarstår även under våren. Och jag har ju själv upplevt att växlarna funkar direkt efter justering men sen rasar allt sakta men säkert efter några mil.

Vore väldigt tacksam för ideér om vad som kan vara fel.

/Thomas
 
Senast ändrad:
Lär dig justera dina egna växlar, det är enkelt och minskar frustrationen över att 'ständigt' behöva lämna in cykeln hos en stressad cykelreparatör för en gratis justering.

Att du nu ytterliagre en gång behöver justera växlarna är helt normalt eftersom du har en ny vajer + hölje på cykeln.

Det finns många guider på nätet om hur man gör, men eftersom det är en Shimanoväxel du har så borde du väl börja med att följa Shimanos egna instruktioner, de hittar du på
http://www.shimano.com
 
Måndagsex.

Jag tycker det låter som ett måndagsexemplar och att byta växeln eller växelreglage borde vara en lösning. Normalt brukar de inte krångla med nästan 30 00 km med Deore bakväxel utan krångel och före det en Suntour indexväxel och Shimano Exage indexväxel utan krångel så vill jag hävda att ditt problem måste vara i själva växeln eller reglaget.

Min normala service nivå är nya vajrar på 7 500 till 10 000 km, ett växelreglage har jag bytt efter dryga 20 000 km. Rulltrissor på växelföraren skall bytas så fort de blir slitna. De har större betydelse för växlingarna än man tror, för lång kedja (borde det inte vara på en ny cykel som dessutom träffaet en mekaniker flera gånger) kan också få bakväxeln att uppträda underligt.
 
Vågar

påstå att Shimanos XT- bakväxel är en av de mest tillförlitliga. Jag har nu kört på min i drygt sju år........och visst har jag bytt vajrar höljen rulltrissor osv. Och med sju år menar jag i stort sett varje dag till jobbet samt några långturer på semestern. Känns som om du haft en ooootrolig otur med din, cykelaffären får väl byta den mot en ny !!

Junioren
 
Skumt

låter som det är något som är fel från början typ för korta vajerhöljen vid styret, dålig fjäderfunktion i bakväxeln, snett sittande bakväxel (brukar innebära en smäll med deformation av växelörat eller bakväxeln) för lång kedja eller annat. Även om Sportson verkar ta dig på allvar så är det ett underbetyg till dem att problemet inte är löst nu.

Håller med Håkan C.

Ytterligare en taktik är att gå till en annan cykelmek.

Thure
 
En ändring

Jag tycker det låter som ett måndagsexemplar och att byta växeln eller växelreglage borde vara en lösning. Normalt brukar de inte krångla med nästan 30 00 km med Deore bakväxel utan krångel och före det en Suntour indexväxel och Shimano Exage indexväxel utan krångel så vill jag hävda att ditt problem måste vara i själva växeln eller reglaget.

Min normala service nivå är nya vajrar på 7 500 till 10 000 km, ett växelreglage har jag bytt efter dryga 20 000 km. Rulltrissor på växelföraren skall bytas så fort de blir slitna. De har större betydelse för växlingarna än man tror, för lång kedja (borde det inte vara på en ny cykel som dessutom träffaet en mekaniker flera gånger) kan också få bakväxeln att uppträda underligt.


Det ska vara 30 000km

F.ö. har min yngre bror bra erfarenheter av cykelmeket hos Sportson på Kungsholmen, vilket i.o.f.s. inte behöver innebära att de är resonabla. Men det kan vara en fingervisning om att de skulle kunna vara så.
 
Det kan finnas många orsaker till att din bakväxel strular och en del har redan nämnts av Håkan C och Thure Björk. Jag tar upp en del andra tänkbara orsaker.

En vanlig orsak till växelstrul är kärvande vajrar och undermålig vajerdragning. Cykelns alla vajrar ska löpa mycket lätt! En klassiker är alltför långa vajerhöljen, inte minst närmast bakväxeln, vilket resulterar i en onödigt hög friktion och växelstrul. Använd alltid rostfria vajrar och passande vajerhöljen på cykeln! (Själv slutar jag aldrig att förvånas över hur lätt reglagen går när jag just har bytt vajrar och höljen).

En annan klassiker är att glömma att dra åt vajerskruven ordentligt i bakväxeln, vilket drabbat mig vid några tillfällen. Resultatet brukar bli växelstrul efter endast några få mil.

En tredje orsak kan vara strul med den övre trissan på bakväxeln, som ska vara "flytande" (engelska floating) för att även kunna funka bra vid en icke superperfekt justering.

En fjärde orsak kan vara igensatta kassettdrev och/eller trissor, vilket inte är alltför ovanligt vid vinterväglag runt nollan eller något däröver... Både bakdrevet och trissorna ska vara rena/rengjorda, så att de kan "greppa ett ordentligt tag" i kedjan.

En femte orsak kan vara en stel och osmörjd kedja. Kedjorna ska rengöras och smörjas ofta under vintern.

En sjätte orsak kan vara svag fjäder/osmörjda leder på bakväxeln. Bakväxlar ogillar vägsalt.

Då din cykel är ganska ny, förutsätter jag att växelreglage och bakväxel passar ihop, liksom kedja och drev. Annars resulterar inkompatibla komponenter i växelstrul.

Slutligen bör kedjeväxlade cyklar förvaras under tak. Under vintertid bör gärna cykelförrådet vara hjälpligt uppvärmt, så att all is och snö som fastnat på cykeln (inte minst kassett och trissor) kan smälta bort. Förvaras cykeln utomhus i regn, snö och slask så tiger man om problem med både växlar och bromsar!

Jag vill avsluta med att (precis som Håkan C) rekommendera att du lär dig justera växlarna själv, då det spar mycket tid och pengar. Kolla gärna på Youtube för instruktionsfilmer, som t.ex. http://www.youtube.com/watch?v=Z3bVgP_MNwc
Lycka till
/Niklas
 
Hej och tack för alla tips.

Numera funkar cykeln utan problem. Sportson bytte hela växelvajern samt kassetten till lite bättre grejer och vips så funkar det perfekt. Vet inte vad som var den felande länken men jag misstänker vajern.

Hur som - cykeln funkar och nu vågar jag t o m ge mig i kast med Siljan Runt, 12 mil. Kul!!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.