Kedjebyte - Shimano kedja

Nybörjarfråga här.. Håller på att byta kedja, och har köpt en ny Shimano kedja. Med den följer det med en speciell nit för att sätta ihop kedjan, som Shimano tycks kalla för "förstärkt kedjenit".
Är det den som ska användas för att sätta ihop kedjan? Det sitter ju också en vanlig nit som inte är intryckt i ena änden av kedjan, vad är då den till?

Så vilken ska jag använda, och vad är den andra till?


// Stefan
 
Jo, den sidan hade jag hittat redan. Men det är väl inte "återanvända" riktigt, jag har ju inte pressat ur niten, utan det är alltså en nit som sitter förmonterad men inte intryckt så att säga. Om länken blir stel om man trycker in den, varför sätter Shimano dit den? Den känns ju förberedd för att tryckas in..
 
Med den följer det med en speciell nit för att sätta ihop kedjan, som Shimano tycks kalla för "förstärkt kedjenit".
Är det den som ska användas för att sätta ihop kedjan? Det sitter ju också en vanlig nit som inte är intryckt i ena änden av kedjan, vad är då den till?
Så vilken ska jag använda, och vad är den andra till?

Den förstnämnda är en reservnit, som du bör eller kan ha med dig när du hojar, den sistnämnda används när du sätter ihop kedjan första gången.
 
Den lösa bit som följer med brukar jag använda för att sätta ihop kedjan. Den som sitter på kedjan från början, brukar jag inte använda. Oftast har kedjan också lite för många länkar, så räkna hur många länkar din gamla har och plocka bort "överskottet" från den nya kedjan. (Ta bort hela niten...) Sätt ihop med den lösa bilagda som har en rundad del, det blir mycket lättare att sätta på kedjan då. Bryt av den när den sitter på plats. Det är tänkt att man ska göra så.

Visst är det en fördel om man kan ha flera lösa. Jag har inte det :( men skulle vara bra ute i fält om man måste byta. Har dock aldrig bytt i fält. Den gången kedjan gick sönder ute i skogen fick jag helt enkelt gå hem.... :(

Lycka till med bytet.
 
Den som sitter på kedjan från början, brukar jag inte använda.

Varför inte det då? Om du använde den, sparade reservniten bland småverktygen man har med sig, och hade med dig kedjebrytare så skulle du kanske slippa gå hem om kedjan pajade.

Tips: dessa nitar har en tendens att försvinna när de förvaras lösa. Ett sätt att hålla rätt på dem är att tejpa fast dem inne i en liten plastpåse.
 
Att jag inte använt dem beror mest på att det kan vara svårt att få till kedjan så att länken går smidigt. Lättare med den lösa som kommer separat bredvid kedjan och som är lättare att få dit utan krångel. Latmasken segrar... ;)
 
Personligen tycker jag man ska kasta båda och skaffa ett kedjelås istället: http://cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.fcgi?avd=2&funk=steg_tva&artgrp=976

Se till att skaffa ett för rätt kedjebredd bara.

Underlättar att demontera kedjan för rengöring etc.. Har kört med SRAM Power Link i många år och bara haft problem med ett enda lås, men det hade överlevt fyra-fem kedjor och var säkert en smula slitet. ;)

På MTBn har jag tre kedjor jag alternerar mellan, byter typ var 30:e timma. På det viset håller dreven mycket längre då drev och kedja "gifter" sig med varandra.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.