kompabilitet 10 speed 9 speed shimano o campa

Hej !

Jag har googlat lite och kommit fram till att det verkar finnas lika många åsikter som människor när det gäller kompabilitet mellan märken och grupper.

Fråga 1: jag har mavic ksyrium med shimano kasett kan jag byta den mot campa eller måste jag byta navet då också? Det står att mavic funkar både med campa och shimano menas då att man kan välja typ av nav när man köper eller menas att man kan byta även på samma nav.

Fråga 2: Jag tyckte att 10 delat verkade vara ett bra val ända tils det var dags att köpa reservdelar då jag upptäckte att dessa var typ dubbelt så dyra, går det att ha 10 speed växlat shimano och 9 delad kasett av shimano sram eller campa typ? Det finns massa teorier man kan ju enkelt säga att det inte gör det eftersom de har olika bredd men sedan har jag hört de som påstår motsatsen jag skulle vilja höra från någon som provat detta i praktiken?

Jag provade att lägga på en 9 delad kedja sram på den tio delade kasetten shimano och den fick plats precis så det borde väl iallafall funka att köra med 9 delad kedja och 10 delad kasett?

Annars har jag sett att det finns titaniumutförande. Campa har en med alla klingor i titanium, har även sett att det ska finnas kedjor i titanium, hur länge håller dessa?
hur länge som helst eller? I sådana fall skulle det ju kunna vara ett alternativ.


Mikael
 
Fråga 1: jag har mavic ksyrium med shimano kasett kan jag byta den mot campa eller måste jag byta navet då också? Det står att mavic funkar både med campa och shimano menas då att man kan välja typ av nav när man köper eller menas att man kan byta även på samma nav.
Du (eller din verkstad) kan byta bodyn, alltså den del av navet som kassetten sitter på.

Fråga 2: Jag tyckte att 10 delat verkade vara ett bra val ända tils det var dags att köpa reservdelar då jag upptäckte att dessa var typ dubbelt så dyra, går det att ha 10 speed växlat shimano och 9 delad kasett av shimano sram eller campa typ? Det finns massa teorier man kan ju enkelt säga att det inte gör det eftersom de har olika bredd men sedan har jag hört de som påstår motsatsen jag skulle vilja höra från någon som provat detta i praktiken?
Har inte provat, rent generellt är det ju så att marginalerna minskar när du blandar. Du måste vara noggrannare när ställer in växeln. Att blanda olika "växelantal" kan knappast vara så funkis, då har du ju alltid en växelposition (eller ett drev) som är "tom". På http://sheldonbrown.com fanns det åtminstone lite skrivet om delning (avstånd mellan dreven).

Nu vet inte jag vilka Shimano prylar du har, Dura Ace? Du kan ju alltid spara några kronor på att välja en Ultegra eller 105-kassett (eller kedja, eller...).

Annars har jag sett att det finns titaniumutförande. Campa har en med alla klingor i titanium, har även sett att det ska finnas kedjor i titanium, hur länge håller dessa?
Inte så länge ;) Jag har faktiskt kört med en Campa heltitankassett. Minns inte hur många mil jag fick ur den, men det var inte värt pengarna. Stål håller längre.

hur länge som helst eller? I sådana fall skulle det ju kunna vara ett alternativ.
Som sagt, vill man spara pengar, så är titan fel val...
 
Har du nå't specifikt problem du vill lösa?
Vad gäller 9- resp. 10-delat så är det reglagen som styr hur kedjan flyttas. Det innebär t.ex. att det funkar dåligt med 9-delat till reglage för 10-delat.
Om du har Campareglage men hjul med Shimanobody så funkar bl.a. Sram- och Michekassetter fint.
 
Tack för svaren!

Ok såg en annan sida nu som sa att titan tog slut dubbelt så fort verkar inte så intressant längre, anledningen till att jag fick det för mig var en som skrivit om att hans titan kedja gått 2000 mil och säkert skulle gå minst lika långt till ? känns ju lite konstigt,

Läste om en i ett amerikanskt forum som kört 11speed campa reglage med både 10 och 9 delat shimano kasett, enligt honom funka det hur bra som helst. Han blev dock flitigt ifrågasatt av övriga på forumet.

Vill helst att saker funkar problemfritt så jag lägger nog ner detta expriment, fast eftersom jag ändå har 9 speed liggandes sedan förra cykeln så kanske jag slänger på och testar när jag väl kommer ut ur skogsbilsvägsdjungeln som jag nu befinner mig i. Funkar det så funkar det.

Mikael
 
Har kört 8delat till 7 delat utan problem, allt handlar om hur man ställer in det. Det enda som man måste tänka på är att ställa in de där High/low skruvarna så att man inte kan växla av från kassetten.
 
ja visst funkar det

Har nu bytt till 9 delade komponenter med 10 delat reglage,
Det enda jag gjort är att flytta på vajerns slutposition dvs i vilken riktning den sticker ut. Detta sas av sheldon brown vara det enda som behövdes göras för att få dessa kompatibla. Jag kan inte alls förstå varför detta skulle ha någon betydelse, men gjorde iallfall så.
Inställning av växlarna är enkelt. Man skruvar på reglaget baktill som ändrar vajerspänningen så att växeln nätt och jämt rör sig när man byter från växel 10 till 9, detta ska då ge att växeln inte kan bestämma sig för ifall den ska ligga på växel 8 eller 7 när man har reglaget på nr 8, det behöver inte vara precis även om växeln väljer att ligga på endera så funkar det ändå. Detta ger att när man växlar från växel 7 till 8 så trycker man 2 ggr och sedan tillbaks en ggr, när man sedan går från 8 till 9 trycker man 2 ggr till 10 på reglaget, när man sedan ska växla till lättare växlar så trycker man 2 ggr istället för en för att komma tillbaka till nr 8, i övrigt fungerar växlingen precis som tidigare. Tävlar man kanske man tycker att det tar för lång tid att behöva trycka två ggr, kanske löper kedjan lite sämre också, men jag tror det finns gott om 10 delade system där kedjan löper inte optimanlt pga att man inte stält in den optimalt dvs det märks knappt om man inte är proffs och tävlar, tror då att skillnaden mellan olika kedjor kan ha större betydelse, kunde tex notera att dura ace kedjan för 10 delat som satt på var av HELT annan kvalite vad gäller att löpa fint utan minsta spår av täta länkar, sram pg951 som jag satte dit istället behövdes tom twistas lite för att det skulle bli bra, men som sagt det är inget jag lägger märke till när jag sitter på cykeln bara när jag står previd och observerar, så ligger man inte på elit så betraktar inte jag det som viktigt. Har man sedan 11 och 12 tänder på växel 8 och 9 så är det ju inte så vanligt att man använder de heller.
9 delat på billigare nivå istället för 10 delat på högre nivå vilket man lätt tvingas köpa pga sämre utbud ger sedan flera ggr billigare komponenter, visst cykeln blir ju ett par hekto tyngre men jag brukar kompensera med att dricka lite vatten;). Själv uppskattar jag då snarare att kunna byta saker i god tid utan att behöva bry mig så mycket.

Mikael
 
Senast ändrad:
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.