Sponsor till långfärdscykling, hur gör man?

Jag planerar på en cykelfärd från stockholm, sweden till Afrika via gibraltar ... på 30 dagar. Och för att få ner på kostnaderna så behövs sponsorer, och jag undrar om det för det första är möjligt att få en sponsor till en sådan expedition, och sedan gärna tips om hur man ska locka sponsorerna.
sponsrars än så länge av sibylla och torvalla kliniken, tack vare vänner men skulle behöva en cykelsponsor.
 
Skriv brev!

Skriv brev till alla möjliga företag du kan tänka dig som kan ha någon produkt du kan ha nytta av på resan!

Inför en cykeltur i sydostasien skrev jag ett brev till Crescent där jag förklarade vad jag tänkte göra och frågade om de kunde bidra med något. Jag fick då cykelväskor, frampakethållare, kläder samt en del ytterligare utrustning.
Det har ju blivit så vanligt med cykelresor nu så det är svårt att bli helsponsrad, men de flesta företag kan alltid erbjuda något.
Jag har fått hjälp av t.ex Sony, Hilleberg, Pentax samt några lokala cykel- och friluftshandlare.
En cykelhandlare köpte även bilder från min resa som han använde i reklamsyfte.
En bra idé är att lägga ut en reseberättelse på Internet där man skriver vilken utrustning man använt osv. Inför nästa resa kan man hänvisa till denna och kan då visa företagen att de får någonting tillbaka.

En sak man måste komma ihåg är att det här tar tid. Räkna med att det kan ta tre-fyra månader för företagen att bestämma sig...
Ska man bli helsponsrad måste man vara ute i väldigt god tid eftersom det ska läggas in i budget, osv.
 
Re: Skriv brev!

cedro; sa:
Inför en cykeltur i sydostasien skrev jag ett brev till Crescent där jag förklarade vad jag tänkte göra och frågade om de kunde bidra med något. Jag fick då cykelväskor, frampakethållare, kläder samt en del ytterligare utrustning.

Ursäkta min nyfikenhet, men hur fungerade det med Crescent-utrustning på en utfärd som låter så krävande? Låter inte som det första man skulle välja...
 
Börja alltid lokalt

Börja alltid leta sponsorer lokalt. Förklara för dom vad du skall göra, vad du vill ha ut av dom och vad dom får ut av att sponsra dig.

Ringer du bara upp ett företag och säger något i stil med "öhh, vill ni sponsra mig?" så kommer du inte få någonting.

Tar du däremot kontakt med företag och har ett färdigt skrivet förslag som visar på att det dom får av att sponsra dig ger mer än värdet på prylarna du vill ha, då är det lugnt. Då blir det betydligt enklare. Fast ofta skall man vara ute i god tid, helst ett budgetår i förtid. Årets pengar för marknadsföring är redan förbrukade eller uppbokade så då är de flesta ytterst tveksamma till att sponsra. Kan du däremot vara ute i god tid så kan du komma åt nästa års pengar och då blir det i de flesta fall lättare.

/Mattias
 
Re: Re: Skriv brev!

mördarsnigel; sa:
Ursäkta min nyfikenhet, men hur fungerade det med Crescent-utrustning på en utfärd som låter så krävande? Låter inte som det första man skulle välja...

Tja, vad säger man? Lowridern (aluminium) gick av på flera ställen så jag fick knyta upp den mot styret med snören för att den inte skulle rasa ner i hjulet. Blixtlåsen på väskorna gick sönder. Upphängningen på framväskorna var totalt värdelös.
Den "vattentäta" styrväskan var allt annat än vattentät...
Man lär sig av sina misstag!
 
Re: Re: Re: Skriv brev!

cedro; sa:
Tja, vad säger man? Lowridern (aluminium) gick av på flera ställen så jag fick knyta upp den mot styret med snören för att den inte skulle rasa ner i hjulet. Blixtlåsen på väskorna gick sönder. Upphängningen på framväskorna var totalt värdelös.
Den "vattentäta" styrväskan var allt annat än vattentät...
Man lär sig av sina misstag!

Det var ju skönt att man fick sina fördomar bekräftade för en gångs skull :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mtbsara Sponsor sökes... Långcykling 0
Jorden runt Kedja till tandemcykel Långcykling 15
niking Ram till Kindernay-navet Långcykling 26
Alexander1 Treriksröset/Tromsø till Smygehuk sommaren 2021, med mig? Långcykling 9
thureb Motsvarighet till Utsidan resp Blocket i Danmark? Långcykling 3
Mattiis Hjälp med vevaxel till enhjuling Långcykling 2
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
Klaus Nya hjul till långfärd! Långcykling 26
Seebra Med velomobil till Nordkap Långcykling 0
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
onti_brain Rekommendationer: hammock, bivvy bag, & alternativ till tält/ eller bara tält.. Långcykling 6
Anders Nordh Cykling till Albanien Långcykling 2
igs Från hav till hav i Frankrike Långcykling 1
olaab Mavic fälg till 40-622 ? Långcykling 7
olaab Ström till GPS, o mobil? Långcykling 36
olaab Packfickor till cykel? Långcykling 1
Tompaa Söker cykelkamrat till Europatur i sommar! Långcykling 1
FrystMargarita Tandem till Spanien Långcykling 10
Erkabubben Söker cykelkamrat till Kina och vidare jorden runt Långcykling 1
morello Indien till vintern Långcykling 0
Erkabubben Söker cykelkamrat till München eller Malta Långcykling 0
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
Sote Cykla till Italien? Långcykling 1
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
eyck Utmanare till LHT/Thorn Sherpa Långcykling 1
Sote Cykla till Frankrike? Långcykling 3
CalleNilsson Rosebike 26"-hjul till långfärdscykling Långcykling 8
andy69 Bygga om MTB till långfärd...? Långcykling 20
guldtramp pakethållare till surly lht disc Långcykling 7
JorgenB Kåpa till vanlig cykel Långcykling 9
musse592 ang. visum till centralasien. Långcykling 5
stroeller Söker sällskap till Gibraltar - Nordkapp under juni och juli 2015 Långcykling 0
Fredron Enköping till Helsingborg, ruttförslag önskas. Långcykling 2
SeekOut Hjullager till gammal cykel Långcykling 13
ihe Anpassa en gammal MTB till krig Långcykling 27
Gocraft Hårt, vattentätt skal till cykel Långcykling 4
jens93 flyg och cykling till/i australien och nya zeeland! Långcykling 8
exbless Resekamrat till Afrika/asien i höst. Långcykling 2
Osynlig Finare sidokorg till cykeln Långcykling 4
GostaAkermark Skrämmande oerfaren nybörjare drömmer om att cykla till Turkiet Långcykling 32
MagArne Lättrullat 20" däck till cykelkärra Långcykling 8
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
Wilfried Någon mer som vill cykla till Murmansk och Lofoten sommaren 2014? Långcykling 12
Börner Dokumentärfilm om cykling till Asien Långcykling 3
kallemoberg Videoblogg för långfärdscykling till Indien Långcykling 1
basti Tips på rutt till Yellowstone! Långcykling 11
Vägslav Visum till ryssland! Långcykling 4
Nordlund75 Första turen för mig - Gdansk till Trieste - bra val? Långcykling 20
arvidsson.anna Cykla från Uppsala till Lund Långcykling 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.