Fixa ett skevt hjul

Jag använder visserligen bara min cykel för att ta mig till och från jobbet, men jag hoppas det går bra att jag skriver här ändå.

Min cykel (av lite äldre modell) har tyvärr blivit omkullknuffad och sparkad på av någon vandal. Det är inte värre än att den går att använda, men bakhjulet har blivit en aning skevt. Låter man det rotera fritt så "rör det sig" ca en centimeter i sidled. Det är tillräckligt mycket för att det ska snudda vid stänkskärmen hela tiden.

Finns det möjlighet att fixa det själv, eller gör man det bara värre? Hur gör man? Vågar man försöka böja det rätt med sin egen tyngd. Det behöver inte bli perfekt, det är inte direkt någon tävlingscykel!
 
Ett amatörtips

Lokalisera först det område som ska behandlas. Förhoppningsvis håller större delen av varvet linjen och en kort sträcka skevar.

Justera nu ekrarna i området(skruva fästena närmast fälgen). Genom att spänna dem som går till ena sidan navet och släppa dem på motstående sida kan man få ordning på det. Ta lite åt gången (1/2 varv per eker kanske), snurra, ta lite till o.s.v..

Betrakta detta som ett rent amatörtips! Det fungerar men är kanske inte det optimala sättet.

mvh/Niklas
 
Att rikta in ett hjul och få till det bra krävs det egentligen god erfarenhet för att klara av. Många cykelreparatörer brukar klaga på att de får in hjul som någon försökt rikta hemma med dåligt resultat som följd. Jag skulle lämna in det hos en verkstad, det brukar inte kosta så mycket som man kan tro.
 
Hjulriktning

Att rikta ett hjul så att det BLIR rakt är inte så svårt, utan det är i princip bara att att följa Kabonk/Niklas Bergs tips.

Att rikta ett ett hjul så att det FÖRBLIR rakt under MÅNGA mil kräver dock betydligt mer kunskap och tid. Tyvärr verkar cykelreparatörerna sakna kunskap och tid (eller om de saknar intresse?). I vart fall rekommenderar jag att du gör det själv.

Nödvändig hjulkunskap hittar du på min hjulsida http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/hjul.html

När du har tillgodogjort dig kunskapen om jämn och hård ekerspänning m.m. så kan du fortsätta på min sida om hjulriktning http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/rikta.html så ska du nog greja det.


/Niklas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.