Fixa Biltemas cykelväska

Fästena på min cykelväska från Biltema (en av de svarta, helt vattentäta bakväskorna) gick av häromdan, vilket vad jag förstått är ett vanligt problem, då de är smäckiga plastkontruktioner. Väskan i sig tycker jag om och använder vid jobbpendling för att frakta papper och dator.

Nu funderar jag på hur jag skall göra nya krokar och har jag varit förbi Clas Ohlsson och köpt ett par krokar på båtavdelningen och ska fundera ut nåt sätt att fästa dem: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=72340522

Men, det verkar troligt att Utsidanister redan har bra lösningar som de kan dela med sig av - hur har ni gjort?
 
PGA biltemaväskans dåliga omdömen

valde jag en tysk av förhoppningsvis bättre märke. De har jag inte lastat ner och de har inte gått sönder.

Har lagat dussintalet av Billiga nylon och galonväskor. Klister, lämpligt, ducttejp,rf små brickor och popnit samt tålamod brukar räcka länge. IMHO går de flesta väskorna sönder pga för hög last och för mycket slack i fastsättningen, kombinationen av de här faktorerna lär få även Ortliebs värsta att rämna....
 
Två stora brickor och en bult med mutter lagade jag min mat-shoppingväska med. Jag skruvade bara fast den avbrutna orginalkroken. Dock förutsätter det ju att den inte gått av i böjen.
I vart fall verkar det hålla.
 
Tack såhär långt, men är det ingen som har specifik erfarenhet av att fixa dom här väskorna?

Krokarna är av (det är en klen plastkonstruktion), säkert pga av för hög last, men "för hög" är ju ett reltivt begrepp. Jag har ett par Carradiceväskor som är över 25 år gamla, de håller ihop och har varit med om betydligt gropigare vägar (t.ex. polsk kullersten).
 
Jag har precis införskaffat dessa väskor, och efter en provtur med packning i helgen såg jag att fästena redan börjar svikta, så för min del är det nog fråga om att förstärka innan de går av. Tråkigt att de sparat in på just denna detalj.

Det ser ut som att man kan sätta dit fler fästen i skenan, då skulle man ju kunna fördela kraften på fler fästen och därmed få dem att hålla längre.

Nödlösningen blir nog buntband, men då kan man ju inte ta av dem så lätt.

Jag har frågat Biltema om det finns fästen att få tag på. Jag återkommer när jag fått svar, eller om jag klurat ut någon bra alternativ lösning.
 
vaude

Tack såhär långt, men är det ingen som har specifik erfarenhet av att fixa dom här väskorna?

Krokarna är av (det är en klen plastkonstruktion), säkert pga av för hög last, men "för hög" är ju ett reltivt begrepp. Jag har ett par Carradiceväskor som är över 25 år gamla, de håller ihop och har varit med om betydligt gropigare vägar (t.ex. polsk kullersten).

Vet inte om jag vågar skriva detta inlägg men hitills har min cykelväskor från Vaude gjor tjänst på ett bra sätt. Till och från jobbet året runt, i snitt 4 dagar per vecka i två år. Kanske inte överlastade men definitivt inte tomme heller. Tyckte först 1000 kr för paret väskor lät dyrt men hitills har de varit värda sitt pris.

/Patrik, som inte vill laga saker
 
Jag jämförde med Vaude innan valet föll på Biltema. Hoppas det inte blir som så att snålheten bedrog visheten (igen) :)

Jag kände dock att det fanns ett par saker som motiverade mitt val:
- Mindre än halva priset.
- Större packvolym.
- Jag behöver dem främst för en dryg veckas cykling.

Om de nu inte håller så faller ju argumenten som ett korthus, men om det bara är fästena så borde de gå att ful-laga om inte annat.
 
Inte värt besväret

Jag karvade ut en krok ur en plastbit och satte i med en haspsprint (tror jag det heter). Kostade en hundring i material, tog två kvällar i anspråk, och tre dagar senare föll botten ur väskan när jag cyklade nerför en trottoarkant med tre vinflaskor i väskan. Det var mitt andra par som fallerade. Så jag gav upp och införskaffade ett par i ett av de tyska märkena.

Så, jag tror tyvärr inte de är mödan värda att laga.
 
Jaha, det var muntra ord på vägen...

Nu är ju mina väskor 1 vecka gamla, men inte oanvända så att jag kan lämna tillbaks dem, så inte tänker jag kassera dem redan.

Jag återkommer med en rapport efter långturen till Göteborg (från Stockholm) i sommar, då får vi se om de ersatts på vägen eller inte!
 
Anledningen att jag vill laga dem är att jag tycker att själva väskan är bra, det är som sagt krokarna som är helt undermånliga. Något som Biltema borde ha gjort nåt åt för länge sedan.

Jag var på Clas Ohlsson härom dan och köpte några krokar på båtavdelningen, ska se om de kan vara nåt. Klipper också in en bild på resterna av originalkroken. Själva fästet i väskan ser har ju potential.
 

Bilagor

  • P6290867.jpg
    P6290867.jpg
    29.7 KB · Visningar: 2,887
  • P6290869.jpg
    P6290869.jpg
    54.3 KB · Visningar: 3,131

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.