CYKELVÄSKA ca 20l mellan pannierväskorna bak

Under min (allra första)7 tältnätters cykeltur i somras där vissa dygn var blöta, kom jag fram till vad jag behöver till min 6v tur nästa sommar. Tält och sovgrejer fastsatta vid styret, bra. 2 vattentäta packpåsar fastsnörade på pakethållare för grejer jag behövde under dagen, tex regnkläder, mat och lite laddkablar. Behövde såklart ner i pannierväskorna vid tältning för framplockning av grejer vilket fungerade bra när det INTE regnade. Vid regn blev det också bökigt med två packpåsarna som behövdes snöras fast och struligt med två. Ja, det finns packpåsar på 20l men bökigt med en öppning på kortsidan.
Önskedröm: nåt liknande som packpåse, kanske i mer material som pannierväskorna, alltså grövre och kanske samma snurrstängning (för vattensäkerhet) men PÅ LÄNGDEN så jag lättare ser och kommer åt lite snabbare vad jag behöver. Jag vill alltså i denna väska ha grejer så jag klarar mig i ett dygn framåt i både kläder, mat och elektronik. Så runt lunch när det är ljust kan jag hitta ett ställe med skydd för att ta fram det jag behöver för kommande dygn. Har även letat i segling/båtvärlden utan att hitta det jag vill ha.
FINNS DETTA? Är det bara jag som har fastnat i denna tanke som smart lösning lr hur gör ni?
Vill vara säker på att det finns/inte finns innan jag sätter igång och försöker sy en. Skulle jag göra det skulle det även bli med små fästen så jag enkelt kan fästa väskan med karbinhakar och slippa repspänna den.
På bif bild är det alltså den gröna och blå packpåsen jag vill byta ut med en vattentät väska med öppning uppifrån, inte på ena sidan.
Packa.jpg

Så vet ni någon bra lösning?
 
Ja Ortlieb har haft såna väskor med rullstängning på längden åtminstone 25 år. Vi skaffade vår första för just 25 år sedan och använde den vid paddling. Funkar fortfarande utmärkt. Däremot var nästa väska med vattentätt blixtlås på längden inte bra. Blixtlåset var skört och gick upp vid belastning.


Thure
 
Tält och sovgrejer fastsatta vid styret, bra. 2 vattentäta packpåsar fastsnörade på pakethållare för grejer jag behövde under dagen, tex regnkläder, mat och lite laddkablar.
Många, inkl jag själv, tycker att det är bra att ha det man behöver under dagen lättåtkomligt
Dvs i styrväskan, då kan man ta fram och sätta i sig, eller på sig, en hel del utan att ens stanna.
Men även om du flyttar tält o sovgrejer till pakethållaren kan det självklart vara bra att packa det i vattentäta väskor.
 
Många, inkl jag själv, tycker att det är bra att ha det man behöver under dagen lättåtkomligt
Dvs i styrväskan, då kan man ta fram och sätta i sig, eller på sig, en hel del utan att ens stanna.
Men även om du flyttar tält o sovgrejer till pakethållaren kan det självklart vara bra att packa det i vattentäta väskor.
Glömde skriva att snart har jag hund (Jack Russel Papillon) som kommer att få bo i en bra väska vid styret. Så risken finns för mindre pannierväskor fram också, det får jag se längre fram
 
Ja Ortlieb har haft såna väskor med rullstängning på längden åtminstone 25 år. Vi skaffade vår första för just 25 år sedan och använde den vid paddling. Funkar fortfarande utmärkt. Däremot var nästa väska med vattentätt blixtlås på längden inte bra. Blixtlåset var skört och gick upp vid belastning.


Thure
Jag som trodde jag sett överallt speciellt då jag har Ortlieb nu, ska kolla på dem.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ollefisk Bred cykelväska Långcykling 5
Henrik.nu Färg cykelväska Långcykling 9
runargul "cykelväska" Långcykling 2
Sarahbanana Packa rätt inför luff- cykelväska eller inte? Långcykling 9
Solsken55 Vattentät cykelväska sökes. Förslag? Långcykling 5
petmeu Fixa Biltemas cykelväska Långcykling 32
melvin_f Bra och billig cykelväska Långcykling 9
erik_rask Cykelväska på bara en sida? Långcykling 5
annneli cykelväska ovanpå pakethållaren Långcykling 4
Gohan Tips på cykelväska Långcykling 4
Boots Montering av cykelväska Långcykling 0
Avslut090305 Ny typ av cykelväska! Långcykling 5
muppielupp Juste cykelväska på biltema Långcykling 19
petterpuder biltemas cykelväska = trång Långcykling 7
ala Biltemas cykelväska Långcykling 0
Tatonka Touring Pro - Bra cykelväska??? Långcykling 6
olaab Cykla mellan Jönköping - Ulricehamn - Borås, cykelväg? Långcykling 10
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Hinas Tips på vägar mellan Amsterdam - Milano Långcykling 0
Nattkryp Däck för Nishiki Pro i mellan-södra Sverige Långcykling 12
yrvadret Tips på väg mellan Trondheim och Ål Norge Långcykling 3
pergit väg/stig mellan Rotvoll och Ramsjöhytta i Nord-Tröndelag Långcykling 1
pergit Vilken sträcka mellan Vånga och Örkelljunga? Långcykling 3
PierreOdengard Bergen mellan Polen-Tjeckien Långcykling 9
Zoomster Vägtips mellan Östersund och Sarek? Långcykling 6
argento SPD-pedaler - skillnader mellan racer och MTB? Långcykling 6
vid skifta mellan olika drev krävs det att kedja byts? Långcykling 18
littlebigohrn Var finns logi på vägen mellan Strömsund -Stekenjokk Långcykling 11
swat Fråga om cykeltur mellan Kiruna och Narvik Långcykling 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.