Biltemas racer "Tioga" en bra nybörjar racer?

Hej, har nyligen blivit cykel frälst, började med att jag slutade snusa, snabbt införskaffades en gammal Cresent världsmästar cyckel i absolut nyskick, för att skingra tankarna om längtan efter snus & för att möjligen undvika en potentiel vikt ökning av monumentalt slag började jag cyckla lite små turer.

1 mil senare insåg jag att detta var inte så tråkigt som jag trodde, i Uppsala införskaffades nytt rakt styre i alu, flaska & hållare, nya däck & slangar, cyckel dator, pedaler, silikon sadel a 1kg säckert för ömmande bak, div verktyg osv! 1 mil blev smabbt, 25km-43km-55km-67km & igår lyckades jag med en 78km runda med 1 paus på 15 min, detta med en cyckel på ca 21 kg,
på små vägar innehållande rejält med mördar backar, med relativt grova däck som trots övertryck är fortfarande suddgummi mjuka.

Jag inser förstås redan nu efter knappt 2 veckor att det är visserligen njutbart, men ambitions nivån har höjts redan, jag recommenderades en prisvärd racer i
Biltema 4000 kr,av en gubbe som cycklat vättern rundan 10ggr, cyckeln heter Tioga, Ni som kan det här med utrustning, växlar, fälgar, vikter osv, ge gärna några förslag till en bra första racer, jag är 35, min målsättning är att cyckla en rejäl runda 2-3ggr i veckan, & delta i vättern rundan nästa år.
Raffe.
 
Racer?

Tag vågen med dig när du köper racer! En racer bör aldrig väga över 10 kg komplett med reservslang!
Biltemas och vanliga cykelhandlarnas sk racrar är alltsomoftast standardcyklar med ett antal utanpåliggande växlar och bockstyre.
Gå till en seriös recercykelhandlare, be honom ta mått på dig för en racer och tag en kopia på dem själv.
Nu vet du hur stor cykel du skall ha! Racrar skall måttas till cyklisten!
Nu börjar du jaga en begagnad racer i med rätt rammått.
När du hittat en dylik måste du antagligen köpa styrstam, sadel ev styre i rätt bredd samt lite slitgrejor, vajrar, gummi o kedja. Sen har du en bra racer till rätt pris. Moderna racrar har kanttrådsfälgar.
Bli inte ledsen när riktige racerhandlaren försöker sälja dig en racer för mellan 18-45 KKr. För det kostar en bra ny. Du kan säkert finna en njutbar för ca 3 KKr.
Själv har jag under våren köpt två till under 2 KKr vardera, detta var 8 kilos cyklar.

Go tur

Johan K
 
Re: Racer?

johankse; sa:
Moderna racrar har kanttrådsfälgar.
Bli inte ledsen när riktige racerhandlaren försöker sälja dig en racer för mellan 18-45 KKr. För det kostar en bra ny. Du kan säkert finna en njutbar för ca 3 KKr.
Själv har jag under våren köpt två till under 2 KKr vardera, detta var 8 kilos cyklar.

Go tur

Johan K

Tack Johan! Några frågor till,

1. Vad är en kanttrådsfälg, vad är fördelen?

2. Några förslag på bra cycklar som väger under 10 kg?

3. Uppåt 45,000 för en cyckel!? Makalöst, vad är det i matrialet & vikten som skiljer en 45,000kr cyckel i gemförelse med en bra föe exemple 8-10,000:- ??

Kan inte en top tränad elit cycklist prestera lika bra på en 8000kr hoj på 8.5kg gemfört med en 8.5 kg hoj för 45,000:-
Eller är så dyra cycklar lättare än 8kg???

4. Vad väger dom lättaste monster racerar??

Hälsn Raffe.
 
Mycket skiljer

Men som glad motionär som inte cyklat på bättre kommer du inte känna någon skillnad mellan 10K och 45k cyklar.

Har du däremot cyklat på en cykel med exakt rätt mått på ramen, växlar av toppklass, precis den gaffel du vill ha och så vidare så kommer du alldrig gå tillbaka.

Det viktigaste är ramen. Allt annat är mer eller mindre förslitningsdelar. Dessutom går dom flesta komponenter att byta/uppgradera om man inte är nöjd, men ramen är det mycket jobbigare/dyrare att byta.

Gå till en bra handlare (Biltema är inte en av dom) och förklara din situation och vad du vill ha cykeln till. Ställ många frågor och testa ett par olika cyklar. Gå sedan till ytterligare en handlare och prata med den med. Du kommer lära dig oerhört snabbt och du kommer få förståelse för vad just du behöver.

När du sedan nått så långt att du själv vet vad du vill ha, prata de igen med handlarna och testa olika cyklar. Kom ihåg att det är först och främst en ram som passar just dig och som du trivs med som du vill ha tag på. Allt annat går att byta. Du och cykeln kommer ju ha en minst sagt intim relation dom närmsta åren, så ju nöjdare du är desto bättre.

/Mattias
 
Cykelns vikt...

Om Tiogan är bra eller inte kan jag inte svara på. För en nybörjare är emellertid Biltema helt fel ställe att handla racercykel.

Som nämnts handlar det till största delen om att finna en cykel som passar dig perfekt, eller går att justera tillräckligt mycket. Bra hjälp med detta kommer du inte få på Biltema.

Låg vikt har nämnts som viktigt. Normalt signallerar låg vikt att hela hojen är av hög klass. Detta går emellertid lika bra att läsa på prislappen. Hos en genomsnittlig svensk man finns emellertid 10kg att banta bort utan risk för att bli undernärd och ett kilo hit eller dit på cykeln kommer att ha närmast noll betydelse. Ett par procents skillnad i totalvikt innebär samtidigt mindre en en procents skillnad i resultatet när man väl cyklar eftersom luftmotståndet inte påverkas av vikten.

Mitt råd är att läsa på och visa intresse hos några handlare så du lär dig "hur cykeln ska sitta på din kropp" för att sedan handla en begagnad hoj av hög klass på egen hand. En tre år gammal 10000kr-hoj för 4000kr kommer garanterat kännas bättre än tiogan, förutsatt att du hittar rätt storlek.

Prova för all del Tiogan. Den kanske sitter som gjuten! Ett starkt råd är emellertid att skaffa SPD (eller liknande) i stället för clipsen som verkar sitta på (de som ser ut som munkorgar för fötterna). Efter att jag böt önskar jag bara att alla mina skor hade fästen för SPD.

Kanttrådsfälg är förresten helt vanliga fälgar som dem på din crescent.

mvh/Niklas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
petmeu Fixa Biltemas cykelväska Långcykling 32
bikebug Biltemas hjul Långcykling 53
petterpuder biltemas cykelväska = trång Långcykling 7
ala Biltemas cykelväska Långcykling 0
mThureson lowrider på racer Långcykling 11
AndreasLud Sverigeleden på racer? Långcykling 6
Albin_25 På lång tur med racer Långcykling 6
dholmdahl Pakethållare på racer Långcykling 11
maria_nelson Långcykling på racer? Långcykling 19
drw Racer eller något liknande? Långcykling 3
argento SPD-pedaler - skillnader mellan racer och MTB? Långcykling 6
vid racer,(hybrid) förberedd för pakethållare finns det? Långcykling 4
thureb Skärmar på Racer Långcykling 27
thureb Lagom randonneurpackning på racer? Långcykling 10
thureb Dämpning av styret på racer? Långcykling 7
Harald Nyberg "Krånglande" baknav på racer Långcykling 1
Harald Nyberg Racer-råd till nybörjare Långcykling 6
alven Bygga om gammal racer Långcykling 28
fredl Köpa beg racer Långcykling 0
rolle77 Yosemite Tioga eller begagnad racer Långcykling 6
rolfs Tidsvinst Racer vs MTB? Långcykling 13
jbm Racer?????????? Långcykling 4
patriklantto Stänkskärm till racer Långcykling 19
A.S. Duglig racer? Långcykling 8
holmis_bigfoot.com Biltema Racer? Långcykling 3
pstridh Köpa Racer Långcykling 12
Don Piero Racer Långcykling 1
Gammal racer/ ny teknik Långcykling 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.