Stänkskärm till racer

Vädret på årets Vätternrundan tycks kunna bjuda på en och annan skur. Om det är tur eller otur vet jag inte, men jag har inte haft regn någon av mina träningsrundor, och har därför ingen erfarenhet av hur mycket det stänker från hjulen. Kommer man att ha en ständig dusch i nacken från bakhjulet, eller tar inte racerdäcken med sig så mycket vatten?

Med andra ord; är det värt att skaffa en stänkskärm till bakhjulet (att fästas i sadelstolpen)?

Patrik
 
Nu är det för sent!

En stänkskärm är kanske inte hela världen, men att ändra nåt ett antal timmar före tävling är ofta dömt att misslyckas. Det stressar, man är inte van vid den nya utrustningen/maten et c. Bättre då att försöka köra sitt race enl. plan.

/Håkan
 
Ja

Du blir helt klart mindre blöt och skitig med stänkskärmar och cykeln tar också åt sig mindre smuts vilket är bra mot slitage.

Å andra sidan så tappar du lite fart i och med större luftmotstånd men cyklar du i klungor så har det inte så stor betydelse.

Ett värre problem är att du lär bli nedstänkt av de som du ligger bakom i klungorna som saknar stänkskärm.

I vissa randoneurlopp är det krav på stänkskärmar och jag tycker att det kravet gott kunde gälla i vanlig trafik det är inte så roligt att bli nedstänkt av andra cyklister. Det är ett irritationsmoment liksom att bli omcyklad av personer som inte har ringklocka (krav för att cykla i trafiken).

Thure
 
Billiga Alu-skärmar!

Hejsan!
Håller på att bygga upp en cyclocross-ram för touring och hittade billiga skärmar på ECI. De har säljer ut engelska Bluemells skärmar i aluminium för 150 kr(liknar dessa: http://www.sjscycles.com/store/item4386.htm). Tror de kan finns i rött och blått med så de gör sig fint på den där rosa ramen....;)

Inte så tåliga som SKS Cromoplastiks(http://www.sjscycles.com/store/item691.htm)men bra mycket snyggare!
Har man bråttom att få på skärmarna om det vankas regn inför långlopp, kan man snabbt få fast dem hjälpligt med buntband. Skulle det klarna upp och man har en bra tid pågång, kan man kanske ta sig råd att ge bort dom till någon trevlig funktionär någonstans på vägen! ;)

Ha en skön cykelsommar!
Peter
Ps: Någon som har ett par fina barends vxl-reglage mm till salu?
 
Synsk?

thureb; sa:
....att bli omcyklad av personer som inte har ringklocka (krav för att cykla i trafiken).

Är du synsk?

Hur vet du annars att de cyklister som, tyst, kör om dig inte har någon ringklocka?
De kanske känner igen dej och då struntar i att använda ringklockan.

Men den bästa lösningen är väl att du ökar farten, så att det är du som står för omcyklandet!
 
Nejtack!

thureb; sa:
krav på stänkskärmar ... [kunde] gott ... gälla i vanlig trafik det är inte så roligt att bli nedstänkt av andra cyklister. Det är ett irritationsmoment liksom att bli omcyklad av personer som inte har ringklocka (krav för att cykla i trafiken).

Problemet förefaller mig närmast obefintligt. Det är egentligen bara om man ligger på rulle i regn det är ett problem, därav kravet på stänkskärm i vissa lopp. Undanber mig bestämt lagstiftning om saken.

Ringklockor är inte nödvändigtvis till hjälp. Bland fotgängare kan de skapa mer förvirring än ordnad traffik. Kolla Martin Noresjös inlägg
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=19501&pagenumber=6
Det finns ingen anledning att plinga o tuta i onödan. Vill du hålla koll så skaffa en backspegel. Tror f ö knappt jag sett vare sig en MTB el racer som används för sina avseddda ändamål med (fast) stänkskärm eller klocka.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html
 
Stänkskärmar

Tjena

Tidigare var det krav på stänkskärmar för att cykla P-B-P. Många franska cykelbyggare byggde sina cyklar med fästen och monterade skärmar t ex Rene Herse, Alex Singer. T ex Barra från 1936 fullt utrustad med skärmar, pakethållare, lyse, stålram, mm vikt 7.96 kg
källa: VBQ vol 1, # 3.

1984 cyklade jag vr och hade spöregn till Hjo där jag hoppade av, min cykel hade skärmar då fast man blev blöt ändå pga alla andra som inte hade skärmar.

Är man inte en tävlingscykelist så är dagens tävlingscyklar inte mångsidiga. Skärmar till racercyklar finns från Salomon eller kolfiber från Gills Bertoud.

http://www.wallbike.com/Berthoud/fenders.html

Jan H berättelse om Brevet lopp:
http://www.mindspring.com/~heine/bikesite/bikesite/400kstory.html

Här är det en länk till min cykel:
http://w1.181.telia.com/~u18113726/rivendell/images/riv_gb_fenders_side.jpg

http://w1.181.telia.com/~u18113726/rivendell/images/riv_gb_fenders_drive.jpg

Med ny monterade skärmar Gilles Bertoud från Veloforum i Göteborg. Däcken är Rolly-Polly 622 x 28 mm.


/J-O
 
Re: Nejtack!

Nonchalant inlägg herr Löwdin!

Ringklocka är utmärkt i tät cykeltrafik på t ex cykelbanorna in och ut ur Stockholm. Det är helt enkelt en fråga om hyfs, omsorg och trevnad i trafiken. Att det finns flera som kör olagligt eller inte utrustar cyklarna innan de säljs med ringklocka är bara att beklaga. Det är emellertid inget argument för att inte tänka till själv.
På samma sätt tycker jag att ringklocka är utmärkt vid cykling med eller utan mtb på gångvägarna och stigarna i Nackareservatet. Det borde vara liknande förhållanden kring Uppsala eller hur Per?

Det som framför allt irriterar mig när jag blir omkörd är när det sker med för små marginaler i sidled bara därför att den som kör om är slö och inte orkar signalera t ex genom att säga "jag kör om håll dig till höger".
Ofta kör de plingelsaknande cyklisterna dessutom om till höger trots att det är mera plats till vänster.

På samma sätt är det irriterande och onödigt att behöva bli nedstänkt om man cyklar om en moutainbikecyklist som saknar eller har dåliga stänkskärmar på t ex Skanstullsbrons cykelbana. Har du ingen önskan att visa omsorg om dina cykelkollegor Per?

Hälsningar Thure

ipg289h; sa:
thureb; sa:
krav på stänkskärmar ... [kunde] gott ... gälla i vanlig trafik det är inte så roligt att bli nedstänkt av andra cyklister. Det är ett irritationsmoment liksom att bli omcyklad av personer som inte har ringklocka (krav för att cykla i trafiken).

Problemet förefaller mig närmast obefintligt. Det är egentligen bara om man ligger på rulle i regn det är ett problem, därav kravet på stänkskärm i vissa lopp. Undanber mig bestämt lagstiftning om saken.

Ringklockor är inte nödvändigtvis till hjälp. Bland fotgängare kan de skapa mer förvirring än ordnad traffik. Kolla Martin Noresjös inlägg
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=19501&pagenumber=6
Det finns ingen anledning att plinga o tuta i onödan. Vill du hålla koll så skaffa en backspegel. Tror f ö knappt jag sett vare sig en MTB el racer som används för sina avseddda ändamål med (fast) stänkskärm eller klocka.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html
[Ändrat av thureb 2003-06-15 kl 22:45]
 
Re: Synsk?

Nej inte synsk men jag ser efter. Hitills har de som kör om mig på ett olämpligt sätt och inte pinglat eller signalerat på annat sätt alltid saknat ringklocka.

Jag brukar uppmana dem att köpa ringklocka.

Thure
 
Re: Re: Nejtack!

thureb; sa:
Ringklocka är utmärkt i tät cykeltrafik på t ex cykelbanorna in och ut ur Stockholm.

Tycker du ja.

[/i]
Det är helt enkelt en fråga om hyfs, omsorg och trevnad i trafiken.

Tvärtom: jag tycker det är oförskämt att att åka ikring o pingla.

[/i]
Att det finns flera som kör olagligt eller inte utrustar cyklarna innan de säljs med ringklocka är bara att beklaga. Det är emellertid inget argument för att inte tänka till själv.

Jag har aldrig haft en ringklocka. Det beror på att jag anser att de skapar mer förvirring än ordnad traffik. Om någon vill ha ringklocka gärna för mig.

Argumenterar du alltid ad hominem?

[/i]På samma sätt tycker jag att ringklocka är utmärkt vid cykling med eller utan mtb på gångvägarna och stigarna i Nackareservatet. Det borde vara liknande förhållanden kring Uppsala eller hur Per?

Absolut: Det är sannolikt att du skulle tycka att ringklocka vore utmärkt i Uppsala också.

[/i]
Det som framför allt irriterar mig när jag blir omkörd är när det sker med för små marginaler i sidled bara därför att den som kör om inte är slö och inte orkar signalera. Ofta kör de plingelsaknande cyklisterna dessutom om till höger trots att det är mera plats till vänster.

Har inte den blekaste aning om det finns någon korrelation men ringklockslösa cyklister och omkörningar till vänster. För egen del finner jag ljudet störande.

[/i]På samma sätt är det irriterande och onödigt att behöva bli nedstänkt om man cyklar om en moutainbikecyklist som saknar eller har dåliga stänkskärmar på t ex Skanstullsbrons cykelbana.

Det är för det första osannolikt att jag skulle vara ute på MTB i hällregn vid Skanstullsbron. För det andra skulle du knappast cykla om oss. Det är nämligen bara vältränade inbitna cyklister som cyklar om oss. Dylika kommer inte med bisarra förslag om stänktskärmtvång och har som regel ej ringklocka heller.

[/i]Har du ingen önskan att visa omsorg om dina cykelkollegor Per?

Jo det har jag. Det kommer bla till uttryck i det att jag inte stör andra cyklister genom att plinga i ringklocka eller komma med befängda förslag om stänkskärmstvång.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/MTB.html
 
Cyklar dagligen i Uppsala och har tidigare varit cykelbud i Stockholm så jag har erfarenhet av båda orterna. På cykeln som jag använder dagligen här i Uppsala har jag ringklocka och ordentliga stänkskärmar men då är det en vanlig cykel också. Har nästan aldrig behövt använda ringklockan i Uppsala eftersom de flesta både gångare och cyklister sköter sig utmärkt. Det är förvånansvärt få gångare på cykelbanorna om man bortser från fredag och lördag kvällar det är också vid något sådant tillfälle som jag använt ringklockan. De cyklister som inte cyklar så fort håller sig på sidan så att det inte är någon fråga om vilken sida man ska köra om på ochdå är det också lätt att passera med ordentlig marginal i sidled, därför behöver heller ingen ringklocka användas. Så i Uppsala tycker jag inte att den behövs alls, den gång per år som man hade velat använda en får man helt enkelt framföra något ljud.

I Stockholm sköter vare sig gångarna eller cyklisterna lika bra. Se bara tex på Skeppsbron där det nästan alltid är folk som går. Många cyklister cyklar även mitt på cykelbanan vilket gör det svårare att passera. Många cykel banor i Stockholm är dåligt planerade bildörrar kan öppnas rakt ut i cykelbanan folk kan gå ut på den skymda mellan bilar mm dessutom används de delvis som körfält/parkeringsplats. Kanske är det de som gör att man håller sig mitt på cykelbanan. Om man anänder ringklockaförflyttar sig de flesta i sidled eftersom de tror att det är det man vill att man de ska göra när man ringer, dessutom flyttar de sig ofta åt fel håll :( För att de ska hinna flytta sig rätt räcker inte en vanlig ringklocka såvida man inte cyklar väldigt sakta. Med en "Hulligan tuta" fungerar det dock bra men eftersom man inte ska irritera i onödan tycker jag att man ska skippa att använda en sådan. Anser att ringklocka/"huligan tuta" är något man använder för sin egen del och då för att ta sig fram på ett smidigt sätt. Tror ingen gillar att göra egna ljud för att man saknar ringklocka så det är väl bara något man själv lider av.

Om man cyklar i Uppsala klarar man sig alltså utan den men i Stockholm kan det vara bra om man cyklar långsamt. Annars kan man använda bilvägen vid behov då är det en själv man riskerar att skada och ingen annan.

Angående lag på stänkskärmar så tycker jag ideen är befängd. Om du blir nerstänkt när du cyklar om så borde du ju se hur det stänker vatten och då är det ju bara hålla avstånd till det.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
perosen stänkskärm på racergaffel? Långcykling 7
Jorden runt Kedja till tandemcykel Långcykling 15
niking Ram till Kindernay-navet Långcykling 29
Alexander1 Treriksröset/Tromsø till Smygehuk sommaren 2021, med mig? Långcykling 9
thureb Motsvarighet till Utsidan resp Blocket i Danmark? Långcykling 3
Mattiis Hjälp med vevaxel till enhjuling Långcykling 2
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
Klaus Nya hjul till långfärd! Långcykling 26
Seebra Med velomobil till Nordkap Långcykling 0
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
onti_brain Rekommendationer: hammock, bivvy bag, & alternativ till tält/ eller bara tält.. Långcykling 6
Anders Nordh Cykling till Albanien Långcykling 2
igs Från hav till hav i Frankrike Långcykling 1
olaab Mavic fälg till 40-622 ? Långcykling 7
olaab Ström till GPS, o mobil? Långcykling 36
olaab Packfickor till cykel? Långcykling 1
Tompaa Söker cykelkamrat till Europatur i sommar! Långcykling 1
FrystMargarita Tandem till Spanien Långcykling 10
Erkabubben Söker cykelkamrat till Kina och vidare jorden runt Långcykling 1
morello Indien till vintern Långcykling 0
Erkabubben Söker cykelkamrat till München eller Malta Långcykling 0
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
Sote Cykla till Italien? Långcykling 1
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
eyck Utmanare till LHT/Thorn Sherpa Långcykling 1
Sote Cykla till Frankrike? Långcykling 3
CalleNilsson Rosebike 26"-hjul till långfärdscykling Långcykling 8
andy69 Bygga om MTB till långfärd...? Långcykling 20
guldtramp pakethållare till surly lht disc Långcykling 7
JorgenB Kåpa till vanlig cykel Långcykling 9
musse592 ang. visum till centralasien. Långcykling 5
stroeller Söker sällskap till Gibraltar - Nordkapp under juni och juli 2015 Långcykling 0
Fredron Enköping till Helsingborg, ruttförslag önskas. Långcykling 2
SeekOut Hjullager till gammal cykel Långcykling 13
ihe Anpassa en gammal MTB till krig Långcykling 27
Gocraft Hårt, vattentätt skal till cykel Långcykling 4
jens93 flyg och cykling till/i australien och nya zeeland! Långcykling 8
exbless Resekamrat till Afrika/asien i höst. Långcykling 2
Osynlig Finare sidokorg till cykeln Långcykling 4
GostaAkermark Skrämmande oerfaren nybörjare drömmer om att cykla till Turkiet Långcykling 32
MagArne Lättrullat 20" däck till cykelkärra Långcykling 8
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
Wilfried Någon mer som vill cykla till Murmansk och Lofoten sommaren 2014? Långcykling 12
Börner Dokumentärfilm om cykling till Asien Långcykling 3
kallemoberg Videoblogg för långfärdscykling till Indien Långcykling 1
basti Tips på rutt till Yellowstone! Långcykling 11
Vägslav Visum till ryssland! Långcykling 4
Nordlund75 Första turen för mig - Gdansk till Trieste - bra val? Långcykling 20
arvidsson.anna Cykla från Uppsala till Lund Långcykling 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.